המעסיקים זועמים: "הסכם שערורייתי ומביש"

דילגו מעל ראשם של ארגוני המעסיקים הגדולים במשק – כך טוענים חלק מארגוני המעסיקים על ההסכם שאליו הגיע הבוקר משרד האוצר עם ההסתדרות והתאחדות התעשיינים • וכיצד מגיב יו"ר ההסתדרות לארגוני המעסיקים בעקבות ההבנות שהושגו בנוגע לימי הבידוד?

דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי | צילום: יח"צ

מול ההסדר שאליו הגיע האוצר הבוקר מול ההסתדרות והתאחדות התעשיינים על ימי הבידוד שיהפכו ל'ימי מחלה' – התעוררה מחאה רבתי של ארגוני המעסיקים.

כך למשל, נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי מסרה בתגובה כי "בעוד שהמגזר העסקי מדמם ועסוק בהישרדות לאור המשבר הכלכלי החמור בתולדות המדינה, משרד האוצר מודיע על הסכם שערורייתי ומביש במטרה לחוקק חוק עוקף בג"ץ שמשמעותו דחיפת יד דורסנית לכיסם הריק של המעסיקים לטובת מימון ימי הבידוד של אזרחי ישראל, אשר יוביל לנזק חסר תקדים גם לעובדים שיאלצו לכלות את ימי המחלה שלהם על ימי בידוד ולא יוכלו בחורף הקרוב לנצלם בגין מצב רפואי אמיתי. המדינה מוחקת ברגל גסה את ימי המחלה של העובדים בישראל.

"אנו קוראים לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב בעניין ולהנחות את פקידי, האוצר שהוכיחו את ניתוקם מהמציאות הקשה, להעמיד מקופת האוצר את המימון הנדרש לימי הבידוד וקוראים גם ליו"ר ההסתדרות להתעשת ולשמר את ימי המחלה לימים שבאמת נזדקק להם ולא לעשות שימוש מסוכן בכלי הזה.

"משרד האוצר מצא חוליה חלשה, שאינה מייצגת את המעסיקים במשק אלא רק את התעשייה הגדולה ומנסה לעשות מחטף מסוכן הן במועד שלו ובמיוחד בתוכנו, שיוביל לריסוק כלכלי של המגזר העסקי בדמות המשך הטלת הנטל הכלכלי הבלתי אפשרי של מימון ימי הבידוד על המעסיקים במקום על המדינה. נשיאות המגזר העסקי המייצגת את הרוב המוחלט של המעסיקים במשק, קטנים כגדולים, לא מסכימה ולא מתכוונת לשתף פעולה עם הסדר שמשמעותו תהיה כאוס בין העובדים למעסיקים שגם ישפיע בהשלכות רוחב על מצב התחלואה. בכוונותינו להודיע לבג"ץ על התנגדותנו הנחרצת להסדר ולא לאפשר למדינה להשתחרר מהאחריות והמימון לימי הבידוד.

"אנו בטוחים שחברי הכנסת לא יתנו ידם לשום חקיקה ולשום הסדר מעוות שבמסגרתו תטיל המדינה על מעסיקים שבקושי שורדים לשלם עבור ימי הבידוד במקום שהמדינה תשלם על כך".

עו"ד רועי כהן, נשיא ארגון לה"ב, למען עסקים הקטנים והעצמאים | צילום: באדיבות המצלם

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, מסרה בתגובה, כי "הלשכה חברה בנשיאות המעסיקים והעסקים, ובמסגרת זו התקיימו דיונים מעמיקים בנושא. בהחלט מדובר בפתרון שהוא פשרה לכל הצדדים, כאשר החלוקה בנטל היא בין העובד, המעסיק והמדינה, וזו פשרה סבירה. המדינה משתתפת ב 50% מהעלויות, בניכוי היומיים הראשונים שחלים על העובד, וזה מצטרף למנגנונים נוספים שמגנים ומסייעים ובכלל זה חל"ת לעובדים ומענקים לעידוד תעסוקה ולשימור עובדים שניתן למעסיקים.

"ברור שחלק מהנטל שנושאים בו המעסיקים ובוודאי העסקים הקטנים הוא כבד מאד, אבל כפשרה יחד עם מכלול תוכנית הסיוע בנושא העסקת עובדים, זו פשרה סבירה שיוצרת וודאות מיידית לכולם, ויש לכך חשיבות.

"אציין שלגבי מעסיקים קטנים עד 5 עובדים, הצעתי בנשיאות המעסיקים והעסקים וכן למשרד האוצר, להחריגם ושהמדינה תישא בעלות המלאה (במקום ב 50%) מעבר ליומיים הראשונים. אנו מקווים שבעניין זה נגיע להסדר".

גם נשיא להב, עו"ד רועי כהן, הגיב להסכם, ואמר כי "להב קוראת לממשלת ישראל: ימי בידוד – לא על חשבוננו! אין שום הסכמה למתווה שהוצע על ידי גורם שאינו מייצג את ציבור העצמאים והעסקים הקטנים, אלא מייצג את התעשיינים ואת העסקים הגדולים. דרשנו ונילחם על כך שמדינת ישראל תישא בעלויות ימי הבידוד – אין דין מפעל תעשייתי עם 1000 עובדים לדין מסעדה עם 10 עובדים שמרגע ש-5 מתוכם יצאו לבידוד נגזר על העסק להיסגר ו/או לחילופין להעסיק 5 עובדים אחרים ולמעשה הנזק כפול בכל מקרה: או שהעסק נסגר ואין הכנסות ויש צורך לשלם את הבידוד, או שהמעסיק נאלץ לשלם פעמיים.

"באיזו מדינה מתוקנת גורמים לנזק כזה גדול לציבור העסקים הקטנים עוד בזמן הסגר? זו פשוט חוצפה מצד משרד האוצר, בימים אלה שחרב קריסת כל מגזר העצמאים והעסקים הקטנים נמצאת מעל ראשם בגלל מחדלים של האוצר, להוסיף חטא על פשע ולקבוע כי יאלצו לשלם גם את ימי הבידוד. מה עוד שבמשך 8 החודשים האחרונים מי שנאלץ לשאת בימי הבידוד הם המעסיקים בעלות של 3.3 מיליארד שקל.

"מן ההוגנות שבמסגרת כל מתווה שיוסכם לפחות ב-8 החודשים הקרובים המדינה תישא באותה העלות. אני קורא לראש הממשלה ושר האוצר להתעשת במהרה, לבטל את הסיכום הזה, ולא – נגיע לכנסת וכל חבר כנסת שיצביע בעד סיכום זה, אנו נדע לדיראון עולם האם הוא בעד העסקים הקטנים או תומך במתווה שיביא לקריסתם. ההסכם הזה נולד בחטא ונעשה את הכל כדי שיעבור מן העולם במהרה".

"מאבקים פנימיים"

נציין כי בהמשך להבנות שהושגו בנוגע לתשלום עבור ימי הבידוד, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס לתגובות ארגוני המעסיקים ואמר, כי "ההבנות שיחוקקו בסוגיית ימי הבידוד, גובשו בעקבות החלטת בג"צ שניתנה בחודש יולי בהמשך לעתירה בנושא שהוגשה על ידי התאחדות התעשיינים. הן הפנייה והן ההחלטה הותירו את העובדים חשופים בהיבט הכלכלי ובהיבט הבריאותי, תוך סיכון ממשי כי חוסר הוודאות שנוצר, עלול להוביל להפרת הוראות הבידוד. ההבנות שהושגו בין הצדדים הן הבנות מאוזנות ואחראיות אך מעל הכול יש בכוחן לשמר את המרקם החשוב והעדין בין המעסיקים, העובדים והמדינה.

"לא נותר אלא להצר על כך שדווקא בתקופה קריטית למשק, המאבקים הפנימיים בין ארגוני המעסיקים ומגוון הקולות שעולים מהשטח, מכרסמים בקשר המשמעותי בין עובדים למעסיקים. נזכיר כי קשר זה הוא שהביא לא אחת להסכמים שעזרו לשמור על איתנות המשק. אנו תקווה כי ארגוני המעסיקים יתעשתו, ידעו להניח את המחלוקות בצד ולא יתנו למאבקי כוחות להכניע את עתידם של התעשייה והעסקים בישראל. באשר להסכמות שיחוקקו – אנו שבעי רצון מכך שהצלחנו להסדיר את הנושא באחריות תוך שמירה על ההסדרים המיטיבים. תפקיד ההסתדרות הוא לשמור על העובדים, תוך ראייה כוללת של טובת המשק – כך פעלנו עד כה וכך נמשיך לעשות גם בעתיד".

כתיבת תגובה