המעצר שמאיים להפוך למשבר עולמי: סין מאיימת על קנדה

לראשונה מאז מעצרה של בכירת וואווי, מגיבה סין לפרשה – ומאיימת ב"השלכות חמורות" • בעוד ארה"ב דורשת את הסגרתה, סין תובעת את שחרורה • הפרשיה מאיימת להחריף את מלחמת הסחר בין המעצמות – וקנדה נקלעת לתסבוכת בעל כורחה

מבט לילי על שנגחאי, בירת סין | צילום: maxpixel

סין הרשמית מגיבה לראשונה מאז מעצרה של מנג וואנז'ו, סמנכ"לית הכספים ובתו של מייסד ענקית הטלקום הסינית וואווי, ומאיימת על קנדה, כי במידה ולא תשחרר מיידית את מנג, יהיו לכך השלכות חמורות. "מדובר במעצר לא סביר, בלתי נתפס ומרושע", אמרו בסין.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

על פי הדיווח בבלומברג, זימן בשבת סגן שר החוץ הסיני, לי יוקנג, את שגריר קנדה בסין, ג'ון מקאלום, ותבע את שחרורה המיידי של מנג. במפגש הזועם אמר לי לג'ון כי מעצרה של מנג הוא "הפרה בוטה של זכויות האזרחים הסינים וקנדה תישא בתוצאות אם מנג לא תשוחרר".

כפי שדווח בהרחבה כאן ב'ביזנעס', פרשיית המעצר המתוקשר שהפך לנקודת ציון משמעותית במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין וגרם לזעזוע בשווקים, פרצה לאחר שארצות הברית ביקשה מקנדה לעצור את מנג, המואשמת בכך שהשתמשה בחברת סקייקום – חברה בת של וואווי, על מנת לעקוף את הסנקציות על איראן בין השנים 2009 ו-2014. זאת, בזמן שפעלה להציג את סקייקום כחברה נפרדת. מה שלפי התביעה הביא להונאת הבנקים שהיו מעורבים בעסקאות הרלוונטיות. שמם של הבנקים לא נמסר.

עם זאת, בעוד ארצות הברית דורשת את הסגרתה של מנג, סין תובעת את שחרורה – והממשלה הקנדית נקלעה בעל כורחה לתסבוכת דיפלומטית חסרת פיתרון. כל צעד שתבחר בו, עלול להביא לכך שתשלם מחיר כבד מצד אחת מהמעצמות היריבות.

במידה ותוסגר מנג לרשויות בארצות הברית ותורשע בדין, היא צפויה לרצות עונש מאסר של עד 30 שנה. עם זאת, הליך ההסגרה עשוי להימשך חודשים ואף שנים. לדברי עורך דינה הקנדי של מנג, דבר החקירה נגדה נודע לה כבר בעבר ומאז היא נמנעה מלהגיע לארה"ב, וכך גם מנהלים אחרים בוואווי. עוד מסר עורך דינה, כי למשפחתה של מנג נכסים באזור והיא מבלה כשבועיים בשנה בוונקובר.

במהלך הדיון בבית המשפט בוונקובר, קנדה, ביקשה ההגנה לשחרר את וואנז'ו בערבות, אך בשל התנגדות התביעה מחשש שתברח מהמדינה נדחה הדיון למחר (ב'). "אתם יכולים לסמוך עליה. בריחה תשפיל ותבייש את אביה (רן ז'נגפי) שאותו היא אוהבת", דחה עורך דינה של וואנז'ו את טענות התביעה. לדיון בבית המשפט הגיעה וואנז'ו כשאיננה אזוקה.

דובר וואווי, גלן שלוס, מסר כי החברה תמשיך "לעקוב אחרי הדיונים בבית המשפט לשחרור מנג בערבות" וכי החברה בטוחה "כי מערכות החוק בקנדה ובארה"ב יגיעו למסקנה הנכונה".

בענקית התקשורת הבינו כי הסאגה תימשך זמן-מה ואמש היא הודיעה על מינויה של היו"ר שלה ליאנג הואה כמחליפה של מנג וואנז'ו בתפקיד סמנכ"לית הכספים.

מעצרה של וואנז'ו ימים אחדים לאחר מפגש הפסגה בין הנשיאים דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג מעורר זעם רב במולדתה ומאיים לטרוף את המאמצים להביא לרגיעה במלחמת הסחר בין המעצמות.

כתיבת תגובה