המפקחת על הבנקים מעריכה: בשנה הקרובה יוענק רישיון לבנק חדש בישראל

בנאומה של הד"ר חדוה בר המפקחת על הבנקים בבנק ישראל הסבירה המפקחת, כי עם התקדמות הטכנולוגיה המאפשרת בנקים "רזים" ללא עליות תפעוליות גבוהות, ההיתכנות לבנק נוסף בישראל בקרוב, גבוהה

בנקאות דיגיטלית shutterstock

המפקחת על הבנקים הד"ר חדוה בר נשאה היום (ג) דברים בנושא החדשנות בבנקאות ובעולם הפיננסיים במסגרת כנס פינטק 2018 של "כלכליסט". בדבריה אמרה המפקחת כי הטכנולוגיה המתפתחת בשנים האחרונות משנה באופן דרמטי את העולם הפיננסי על כל צורותיו; במדינות שונות עולם התשלומים עובר לסמארטפון, וענקי הטכנולוגיה מתחילים להציע יותר ויותר שירותים פיננסיים.

בהתפתחות הטכנולוגיה רואה המפקחת את האפשרות להתפתחותם של מתחרים פיננסיים חדשים לבנקים המסורתיים; חברות טכנולוגיה הפכו לפלטפורמות פינטק אשר מהוות למעשה תחליף לבנקים ומציעות ללקוחות מגוון שירותים פיננסיים  (בסין למשל, אלו הן החברות Alibaba ו-Tencent). החדשנות הטכנולוגית מאפשרת את הקמתם של בנקים דיגיטליים "רזים", עם מודל עסקי הרבה יותר יעיל ועם יחס יעילות נמוך משמעותית מזה של הבנקים. בנוסף, החדשנות הזו מאפשרת "הכלה פיננסית" – נגישות לאשראי ללקוחות שקודם לכן לא הייתה להם נגישות לאשראי.

לדברי המפקחת הבנקים הקיימים מוכרחים להאיץ את התאמתם לעולם החדש המשתנה; בנק ישראל מעודד את המערכת הבנקאית לאמץ את הטכנולוגיות הללו. הפיקוח על הבנקים פועל בנחישות להובלת השינוי הטכנולוגי; הפיקוח הקים בסוף שנת 2016 אגף ייעודי לטכנולוגיה וחדשנות, אשר פועל להורדת החסמים הרגולטוריים המעכבים את החדשנות, מתאים את אבטחת ניהול הסיכונים לסביבה המשתנה, מוביל פרויקטים תשתיתיים רחבים (כדוגמת בנקאות פתוחה-API שתנגיש את כל הנתונים של הלקוח לכלל השחקנים בכפוף לאישור שלו, מעבר מבנק לבנק בקליק, ועוד) ומנחה את הבנקים לבצע חינוך דיגיטלי – הכשרה והסתגלות של הציבור הרחב לסביבה הדיגיטלית.

המפקחת מציינת כי פרויקט גדול נוסף שיתרום מאוד בהקשר זה הוא מערכת לשיתוף נתוני אשראי המוקם בימים אלו בבנק ישראל ויאפשר שיתוף של כלל המידע על הלקוחות בין הבנקים והגופים החוץ-בנקאיים ויאפשר להציע הצעות טובות יותר ללקוחות. באחרונה אנו רואים שיתופי פעולה רבים בין בנקים לחברות פינטק. הפיקוח על הבנקים מעודד שיתופי פעולה כאלו וחושב שהם יתרמו הן ללקוחות, הן לבנקים והן לחברות הפינטק. על רקע ההתפתחויות הטכנולוגיות המשמעותיות וההזדמנויות שהן יוצרות, מספר גורמים פנו לפיקוח על הבנקים להקמת בנק חדש; מדובר בגופים דיגיטליים, המתכננים להתמקד במשקי הבית ובעסקים הקטנים. הפיקוח מלווה אותם בתהליך באופן צמוד. לאור זאת, אנו מעריכים כי בשנה הקרובה יוענק רישיון לבנק חדש בישראל.

כתיבת תגובה