המשוואה הישראלית ברצועת עזה: יש דליקות – אין דלק

14 שריפות פרצו אמש בעוטף עזה כתוצאה מבלוני טרור • כתגובה לכך, הודיעה היום היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים בצה"ל כי תפסיק את העברת הדלקים לרצועה עד להודעה חדשה • בינתיים נראה כי המצב ברצועה הוא כשל בלון נפץ העומד להתפוצץ בכל רגע

שריפה בעוטף עזה | צילום: almog sogavker, flash 90

היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים בצה"ל הודיעה, כי בעקבות יממה של שריפות בעוטף עזה, הוחלט להפסיק באופן מיידי את העברת הדלקים לרצועה דרך מעבר כרם שלום עד להודעה חדשה.

הדרום שקט לכאורה. אזעקות צבע אדום אינם נשמעות בו מאז הסבב האלים האחרון, אולם אם נצמיד מיקרופונים לפצפוצי האש נגלה שהשקט בדרום מדומה ביותר. כ-14 שריפות פרצו אתמול (ב') ברחבי עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה שהעיפו כוחות הטרור מעזה. אחד מהם נחת בחצר גן ילדים בקיבוץ סעד שבמועצת שדות נגב – שבחסדי שמים היה ריק מאדם.

הבלון אמנם לא הצית שריפה במקום, שגםהיה סגור לאחר סיום יום הלימודים, ולא היו נפגעים או נזק. ראש המועצה האזורית, תמיר עידאן, התייחס למקרה, וביקש מהממשלה "לפעול באופן מיידי לפני שיקרה אסון חס וחלילה". לדבריו, "בלון תבערה בגן ילדים זה בדיוק כמו טיל בגן ילדים. אי אפשר להמשיך ולשתוק. כל יום יש שריפות בעוטף ואין שום תגובה הולמת מצד ישראל". הוא הוסיף כי "קהילת שדות נגב חזקה ותעמוד בגבורה ובחוסן אחרי כל פעולה צבאית, אבל לא נוכל להמשיך ולספוג עוד ועוד בלוני תבערה ונפץ ולהמשיך לקיים את השגרה שלנו במציאות הזו".

לשריפות יש גם פן כלכלי מובהק. בתקופה זו של השנה החיטה מבשילה ומוכנה לקצירה. מדהים לראות את משטחי הענק של החיטה שצמחה באופן לא רגיל בעקבות הגשמים המרובים שירדו השנה. החיטה המוכנה לקצירה יבשה כהוגן, וניצוץ אחד מבלון תבערה מוריד לטמיון יותר מחצי שנת עבודה. אנשי הטרור בעזה מודעים לכך, ומשתמשים בתנועת הרוח ממערב למזרח כדי להשחית בכוונה את היבולים של אנשי עוטף עזה.

שלוש דליקות פרצו אתמול בגזרת המועצה האזורית שער הנגב, הגדולה שבהן באזור מאגר ניר עם, כששריפות נוספות פרצו גם בתחומי המועצה האזורית אשכול ובשדות נגב. ברובם הושגה השליטה תוך דקות אחדות על ידי  צוותי הכיבוי, אך עד שמושגת השליטה מתכלים בעשן מאות דונמים של חיטה וגידולים אחרים, כדוגמת מטע האבוקדו שנשרף בקיבוץ עלומים. מדוברות הכבאות נמסר, כי על רוב השריפות הושגה שליטה תוך זמן קצר, פרט לאלה שפרצו במאגר ניר עם וליער עלומים.

נציין, שמתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, אישר בתחילת השבוע להכניס הליום נוזלי לעזה לצורך רפואי למכונות MRI, לראשונה מזה תקופה ארוכה. הוא הסביר את ההחלטה, כי מדובר בצורך הומניטארי. "נדגיש כי אין מדובר במדיניות חדשה, אלא באישור שניתן מתוך צורך הומניטארי מובהק – לתפעול מכשירים רפואיים חיוניים בבתי החולים ברצועת עזה", אמר אבו רוקון.

הליום נוזלי, הוא חומר דו שימושי, אחד מיני רבים שאינם מותרים להכנסה לרצועה באופן חופשי, בגלל היותם סייעני טרור. גורמים מקצועיים שהסבירו את ההחלטה אמרו, כי "מדובר בחומר שיכול לשמש גם לניפוח בלוני טרור כמו גז הליום. הליום נוזלי הוא יקר משמעותית מגז". אולם לאחר השריפות המרובות אתמול, נראה שלגורמי הטרור בעזה חשוב יותר לגרום לנזקים לישראל ולצורך כך הם ישתמשו גם בחומר יקר ביותר.

ההחלטה על הפסקת העברת הדלקים לעזה, משמעותה הפסקות חשמל ארוכות עוד יותר ברצועה. בחודש הקודם חנך שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, מתקן כוח סולארי בבית חולים בעזה, האמור להתגבר על הבעיות באספקת החשמל מהם סובלת רצועת עזה מזה זמן רב. הפסקות החשמל המרובות, מציקות מאוד לאוכלוסייה המקומית, ומשפיעות גם על מתקנים חיוניים ברצועה כמו בתי חולים.

סביר להניח, שישראל לא תוכל להתמיד בהחלטה זמן רב. הפצצה ההומניטארית ששמה 'רצועת עזה' עלולה להתפוצץ לישראל בפנים, ומדינת ישראל תעשה הכל כדי לא להגיע לכך, בין היתר על ידי בליעת הצפרדע של השריפות הרבות שמוגדרות כטרור כלכלי, אך ללא נפגעים בנפש המחייבים להפעיל כוח צבאי.

כתיבת תגובה