המתווה הארצי לעסקים הוארך || "תתגברו על שנאת החרדים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי מתווה הפיצוי לעסקים בכל הארץ יוארך לחודש דצמבר | לא הוארך המתווה לעסקים עד 40 ק"מ | החלטת סמוטריץ' תידרש לאישור ועדת הכספים בלבד | התקציב המתוקן עבר בקריאה ראשונה ברוב של 59 מול 53 מתנגדים | סמוטריץ' קרא לח"כים לאשר את התקציב: "נתתם לטרור הרבה יותר מאשר לחרדים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון מליאת הכנסת בתקציב המתוקן ל-2023-2024 | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

אתמול (א) אחר הצהריים הציג שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ במליאת הכנסת את חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה לקראת ההצבעה על תקציב המלחמה. בפתח דבריו, מסר סמוטריץ עדכון כלכלי משמעותי שעסק במתווה הפיצויים לעסקים.

סמוטריץ' הודיע כי לאחר דיון שקיים בהנהלת משרד האוצר, הוחלט על מדיניות מרחיבה של הארכת מתווה הפיצויים לעסקים בכל הארץ, לחודש דצמבר. ההחלטה תידרש לדיוני ועדת הכספים ולא תזדקק לאישור הח"כים במליאה. היום (ב') צפוי סמוטריץ' להופיע בפני חברי הוועדה ולבקש את אישורם להרחבת המתווה. ייתכן שהח"כים ידרשו ואף יתנו את הארכת המתווה הארצי – בהמשך מתן מענה לעסקים ביישובים במרחק 7-40 ק"מ מהרצועה, שאמור לעלות לדיון מחר (ג') – ואם כן, הרחבת המתווה ליישובי הדרום והצפון (עד 40 ק"מ) תגיע למליאת הכנסת לאחר הדיון בוועדה.

באוצר מעריכים את עלות המשך המתווה בכ-5 מיליארד שקלים, כאשר סמוטריץ' ציין כי מדובר בעלות נמוכה ממה שנצפה תחילה, בשל השיפור במחזורי בתי העסק והחזרתם הצפויה של עוד עובדים מחל"ת במהלך חודש דצמבר. נזכיר כי אתמול, הוחלט באוצר ובהסתדרות, כי גם מתווה החל"ת יוארך עד סוף דצמבר. יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קיים דיונים במשרד האוצר, בסיומם סיכם עם מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר ועם הנהלת האוצר, על המשך מתווה החל"ת במשק גם בחודש דצמבר. כמו כן, סוכם על המשך מתווה התגמול לעסקים עד סוף חודש דצמבר.

רועי כהן, נשיא להב טען אתמול כי "חבל ששוב מתקבלות החלטות באיחור, שמסבות נזק רב, וחוסר ודאות כלכלית, שגורמות לעסקים לקבל החלטות במצב של חוסר אונים, בגלל קהות החושים של האוצר. בנוסף, הייתי מצפה ששר האוצר יודיע בהקדם על הארכת התקנות לפיצוי יישובים במרחק של 7-40 ק"מ, גם לחודשים נובמבר ודצמבר, דבר שלא נעשה עד לרגע זה ממש. עליו לזכור, שבעלי העסקים הם לא קוסמים, ואין להם שפנים בכובע ולכן מצופה ממנו, לתת להם וודאות כלכלית בעת המלחמה ולא לקבל החלטות שהן שליפות מהמותן בעיתוי מאוחר מדי".

"היגמלו משנאת החרדים"

בנאומו אתמול במליאת הכנסת קרא סמוטריץ' לח"כים מכל סיעות הבית לאשר את התיקון לתקציב המדינה. הוא התייחס גם לטענות שנשמעו על כספים קואליציוניים שלא הושמטו מהתקציב ואמר, כי "יש פה תקציב מצוין של אחריות לאומית ומקצועית, מדיניות מרחיבה ואתם אנשים קטנים שמסכסכים בין החרדים לחילונים, אתם תקועים בשישי לאוקטובר".

עוד אמר שר האוצר, כי "זה קמפיין שקרי פופוליסטי, תפסיקו עם הפופוליזם המקושקש, יש בתקציב המון דברים טובים. מי שמצביע נגד מצביע נגד הבריאות והרווחה. נתתם פי אלף בממשלה הקודמת שאתם הקמתם למנסור עבאס ולרע"ם. אתם לא מתביישים להצביע נגד התקציב הטוב והאחראי הזה ומבחינתכם שהמפונים יישנו על מזרונים. תקציב כל כך טוב – ואתם לא מסוגלים להתגבר על שנאת החרדים שלכם. נתתם פי כמה וכמה לתומכי הטרור, אני מתגאה בתקציב הזה. הציבור הישראלי יראה אתכם מצביעים נגד תקציב טוב ואחראי".

מאוחר יותר אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית. 59 חברי כנסת תמכו מול 53 שהתנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכספים.

על פי החוק, מוצע להעלות את תקרת הגירעון לשנת 2023 ל-3.7%. נוסף על כך, מוצע להגדיל את ההוצאה המותרת בשנת 2023 בשיעור של 3.75% לצורך המשך מימון הצרכים הצבאיים ובשיעור של 1.95% לצורך המשך מימון הצרכים האזרחיים הנובעים במישרין מהלחימה, ולמטרות אלה בלבד. בדברי ההסבר לחוק נכתב בין היתר כי "לנוכח מצב המלחמה נדרשת הממשלה להוציא סכומים ניכרים, הן לטובת הלחימה עצמה והן להוצאות אזרחיות הנובעות ממנה, אשר לא נצפו בעת גיבוש ואישור חוקי התקציב לשנים 2023 ו־2024. על כן, בטווח הקצר ישנו צורך בהשהיית הכינוס לעוגנים הפיסקליים שאפיינו את מדיניות הממשלה בעת אישור חוק התקציב לשנת 2023, והצבת יעדים זמניים מרחיבים יותר".

ממדים ללימודים

במקביל נודע, כי שר האוצר ושר הביטחון סיכמו על הקצאת התקציב הנדרש לשם העלאת חוק ממדים ללימודים בקריאה ראשונה במליאה כבר מחר. כיום, מקבלים לוחמים ואוכלוסיות נוספות מימון של 75% משכר הלימוד של התואר הראשון. במסגרת החוק צפוי לעלות המימון של שכר הלימוד ללוחמים ל- 100% מעלות התואר.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': ״כפי שהתחייבנו כבר בהסכמים הקואליציוניים אנחנו מביאים את חוק ממדים ללימודים לכנסת ונגדיל את מימון שכר הלימוד ללוחמים ולאוכלוסיות נוספות ל100% מימון. אני מודה לשר גלנט על ההירתמות.
זו המחויבות שלנו ואני שמח על הזכות לקדם את החוק הצודק הזה ולחזק את ההוקרה בלוחמי צה״ל במיוחד בעת הזאת".

שר הביטחון, יואב גלנט: "מברך על המהלך החשוב לתקצוב מלא של תוכנית ״ממדים ללימודים״, שתאושר מחר בכנסת. זוהי דרכנו להביע תודה והערכה למי שפועלים לביצור ביטחונה והגנתה של מדינת ישראל ונכונים לסכן את חייהם לטובת ייעוד זה. בימים אלו במיוחד, בהם עשרות אלפי סטודנטים מגויסים למאמץ המלחמתי, רבים מהם בשדה הקרב בתוך רצועת עזה, בגבול הצפון וברחבי יהודה ושומרון, אנחנו מבטיחים את עתידם של הלוחמים הסדירים ומעניקים להם כלי חשוב מאין כמוהו להצלחה בחיים".

כתיבת תגובה