הנגידה: רמת הפריון הנמוכה מכבידה על הצמיחה

מערכות החינוך וההכשרה המקצועית אינן מקנות במידה מספקת את המיומנויות הנדרשות להשתלבות מוצלחת של כל חלקי האוכלוסייה בשוק העבודה

בנק ישראל | צילום: shutterstock

 

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, נשאה היום דברים בכנס השנתי של ESPANET ישראל בנושא "אופקים חדשים למדינת הרווחה" שנערך במכללה האקדמית עמק יזרעאל. בפתח הרצאתה סקרה הנגידה את הסביבה הכלכלית בה מצוי המשק הישראלי, וציינה שהמצב המקרו כלכלי טוב בהינתן התנאים החיצוניים. התמונה החיובית משתקפת בהמשך הצמיחה ובנתונים החזקים בשוק העבודה לרבות ירידה בשעורי האבטלה ועליית השכר הריאלי.

הנגידה ציינה את האתגרים המרכזיים העומדים בפני המשק הישראלי כדי להשיג צמיחה מכלילה ובת-קיימא: המגמות הדמוגרפיות והגלובליות, רמת מיומנויות היסוד הנמוכות יחסית של העובדים בישראל ורמת הפריון הנמוכה לעובד, שמהווה את המפתח לצמיחה מתמשכת ולעלייה ברמת החיים. 

הנגידה סקרה את התחומים העיקריים בהם נדרשת הממשלה להתמקד על מנת לשפר את הפריון ובראשם שיפור ההון האנושי. לטענתה יש לפעול להעלאת רמת מיומנויות היסוד והיקף התכנים הטכנולוגיים באמצעות ייעול והגדלת ההשקעה במערכת החינוך וההכשרה המקצועית , לרבות הרחבת ההעדפה המתקנת.

כמו כן יש להתמקד גם בשיפור ההון הפיזי ע"י עידוד השקעה בתשתיות. ההשקעה בהון הפיזי משלימה להשקעה של המגזר פרטי. צעדים לשיפור סביבת הפעילות העסקית, המשך טיוב הרגולציה והפחתת הבירוקרטיה.

הנגידה הצביעה על כך שמערכות החינוך וההכשרה המקצועית אינן מקנות במידה מספקת את המיומנויות הנדרשות להשתלבות מוצלחת של כל חלקי האוכלוסייה בשוק העבודה; מיומנויות אלו נמוכות בהשוואה בינלאומית למרות שפע יחסי בעובדים בעלי השכלה גבוהה.

לסיכום,  הנגידה ציינה כי מדיניות הממשלה תמרצה כניסה לשוק העבודה ובכך תרמה לעלייה בשעורי התעסוקה בכל קבוצות האוכלוסייה ולירידה באי השוויון הכלכלי, אך מערכת החינוך וההכשרה אינה מספקת לחלקים באוכלוסייה את המיומנויות הנדרשות כדי להבטיח השתלבות מוצלחת בשוק העבודה.

כתיבת תגובה