איגוד לשכות המסחר נגד "חוק המבצעים"

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אל שר הכלכלה אלי כהן, בדרישה למשוך מוועדת הכלכלה של הכנסת את הצעת 'חוק המבצעים' שאמורה לטפל בהורדות מחירים, הוזלות ומבצעים הנערכים במגזר הקמעונאי.  

לפעמים גם מבצע שימשוך לקוחות, יוצר אפקט וואו | צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

איגוד לשכות המסחר סובר כי 'הצעת חוק המבצעים' שיזמה הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן היא בניגוד להחלטה מס' 2118 של הממשלה, מאוקטובר 2014, שתכליתה הורדת העול הרגולטורי בישראל.

לדברי לין, "הפתרון הכלול בהצעה זו הוא שיא של התערבות בוטה של הרגולטור בהליכי הניהול העסקי. הרגולטור הופך להיות מנהל העסק תוך הטלת חובה על אחרים. הצעת החוק מכוונת נגד המגזר הקמעונאי, שכבר סובל מעודף רגולאטורי שוחק, עקב העובדה שרק מתחילת המאה הנוכחית הוא ספג 41 דברי חקיקה ראשית ועוד 17 תקנות, שתכלית כולם הוא הטלת עול רגולאטורי."

לין הדגיש כי "המגזר העסקי מותקף, על אף החלטת הממשלה 2118, מדי פעם ביוזמות רגולטוריות נוספות, שאינן עוברות את מבחני ה-RIA ובמידה רבה גם אינן מאוזנות במבחן העומס והנזק הכלכלי לעומת תועלת שכל רגולציה ספציפית שואפת להשיג."

'הצעת חוק המבצעים' כוללת שורה של הכבדות רגולטוריות על העסקים:

* ההצעה מחייבת כל עוסק לקבע מחיר רגיל למשך לא פחות מ- 30 יום לפני תחילת המבצע (ובמידה והמחיר ירד בתקופה זו – לקבע את המחיר הנמוך כמחיר הייחוס למבצע), ההצעה מגבילה עוסק להחזיק במבצע למשך מקסימום 45 יום, ההצעה מחייבת בחינה שנתית לפיה  משך הזמן בו נמכר המוצר במחיר מבצע לא יעלה על משך הזמן בו נמכר במחיר רגיל.
פרקי זמן בלתי סבירים אלו מגבילים את יכולתם של העוסקים להתנהל ולהגיב לדינמיות של השוק, כמו גם להתפתחויות גלובליות.

* בנוסף, עוסקים לא יוכלו למשוך לקוחות ולצאת במבצע לקראת חג כלשהו, רק מהטעם שלא החזיקו ב"מחיר הרגיל" משך 30 יום קודם לכן.

* גם עוסק אשר נקלע לקשיים ומבקש לשפר את תזרים המזומנים, משולל יכולת וחירות לקבוע הורדת מחירים גורפת למשך 60 יום. ברור כי בשני המקרים הללו הצרכן היה יוצא נשכר מהורדת המחירים.  

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי הצעת החוק אף תפגע בציבור הצרכנים: הטלת חובות כה מכבידות תביא בסופו של יום לכך שהעוסקים יחששו להפר את החוק ולהיחשף לעיצומים כספיים משמעותיים ועל כן יימנעו מנקיטה במבצעים – דבר אשר יוביל לפגיעה בצרכן הסופי. זו הצעה שתרומתה היחידה לצרכן תהיה הגברת יוקר המחיה, בניגוד למאמצי הממשלה להיאבק בתופעה זו.  

כתיבת תגובה