הסוחרים צופים גידול במכירות, המציאות פחות אופטימית

סקירה שערכו כלכלני איגוד לשכות המסחר מצביעה על גידול צפוי של כעשרים אחוזים במכירות רשתות השיווק בחודש ניסן. המציאות בשטח קצת פחות מלבלבת וניתן להבחין כי תנועת הקונים דלילה יחסית לערבי חג

המחירים יסומנו. רשת שיווק, אילוסטרציה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במהלך חודש ניסן צפוי גידול של כ-20% במכירות רשתות השיווק השונות, בהן מזון, הלבשה, מוצרי חשמל וריהוט לבית וכלי בית; זאת בדומה לעשר השנים האחרונות. כך עולה מסקירה שערך אגף כלכלה ומסים באיגוד לשכות המסחר לקראת חג הפסח, אשר בחנה את התנהגות מדדי המכירות של הרשתות בשנים 2002–2017.

מהסקירה עולה עוד כי ניסן של שנה זו (תשע"ז) צפוי להיות דומה לממוצע ברשתות השיווק ולשקף עלייה של כ-17% ברכישת מזון לעומת החודש הקודם, עלייה של כ-26% ברכישת מוצרי הלבשה והנעלה, עלייה של 120% ברכישת כלי בית, ועלייה של כ-34% ברכישות מוצרי חשמל וריהוט לבית.

עם זאת, שיטוט ברשתות השיווק, בעיקר ברשתות המזון, יעלה תמונה קצת שונה מהצפי. ברשתות רבות ניכרת תנועת קונים דלילה יחסית למה שמאפיין ערבי חגים. גם קדחת המבצעים שאפיינה את ערבי החגים נעלמה ופינתה את מקומה למבצעים ספוראדיים.

מאידך, לדברי אורן רווח, יושב ראש חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל קבוצת 'אסתי לאודר' בישראל, "התחרות הרבה בין רשתות השיווק השונות מציעה לצרכן מגוון מבצעים לחג וצפויה להביא לירידה במחיר המוצרים ובאפשרויות המימון של הקניה. זאת על אף ההכבדות הרגולטוריות והביורוקרטיות המתווספות חדשות לבקרים על הענף וכלל מגזר המסחר והשירותים. בנוסף לכך, תחום הקניות הדיגיטלי תפס בשנים האחרונות תאוצה ומהווה נתח שוק גדול על-ידי הצרכן הישראלי הן לקניות בארץ ובחו"ל, והוא מהווה חלק נכבד מהקניות לחג ובכלל".

נזכיר כי מדיווחי חברת דואר ישראל עולה כי נרשמה עלייה דרמטית בכמות החבילות שהגיעו ארצה. גם חברות שילוח פנים-ארציות מדווחות על עלייה בכמות המשלוחים בשבועיים האחרונים. כלכלני איגוד לשכות המסחר מציינים כי מסקירת השנים 2002 – 2017 עולה כי לעומת גידולי הרכישות בחודש החג, הרי שבחודש שלאחריו נרשמות ירידות ברכישות ברשתות השיווק: ירידה של כ-8% במכירת המזון, ירידה של כ-17% במכירת מוצרי הלבשה והנעלה, ירידה של כ-23% במכירת מוצרי חשמל וריהוט לבית, וירידה של כ-56% ברכישת כלי בית ומטבח.

כתיבת תגובה