הסוף לניירת? ספחי תעודות הזהות הדיגיטליים לא קבילים

דורשים מכם ספח או צילום תעודת זהות בעת רכישת תרופות נרקוטיות? עמדו על זכותכם: הנוהל הזה אינו חוקי • תחקיר 'ביזנעס' מגלה: בעוד המדינה מנפיקה תעודות זהות ביומטריות בלבד – הספחים הדיגיטליים, שלפני כחמישה חודשים הפכו זמינים להורדה מכל טלפון חכם, עדיין אינם תקפים לשירותים שונים • התגובה לאזרח שפנה לרשויות: "העלית סוגיה שטרם נידונה" • מדינת ישראל 2020, רק ספח פיזי שהחוק כלל אינו דורש – בתוקף

ספח דיגיטלי? לא קביל | מקור: רשות האוכלוסין וההגירה. עיבוד: ביזנעס

הבירוקרטיה המסובכת של מדינת ישראל מעלה לעיתים את השאלה, האם יד ימין יודעת מה עושה יד שמאל. בחמשת החודשים האחרונים מנפיקה רשות האוכלוסין וההגירה ספח תעודת זהות דיגיטלי, אולם במשרד הבריאות שמעו על זה לראשונה רק כשאזרח פשוט הגיע לאחרונה להתלונן…

במה דברים אמורים?

החל מיוני 2017, מונפקות על ידי רשות האוכלוסין וההגירה תעודות זהות חכמות בלבד, וזאת בהתאם לתיקון לחוק. מדובר בתעודה עם ממדים של כרטיס אשראי ועליה מוטמעת תמונה של מחזיק התעודה, בדומה לרישיון נהיגה. בנפרד מתעודה זו הונפק גם ספח לתעודת הזהות כפי שהמוקבל בישראל שנים רבות.

בחודש יוני השיקה רשות האוכלוסין וההגירה ספח תעודת זהות דיגיטלי תחת הכותרת המבטיחה: העתיד כבר כאן. על פי הנאמר בהודעה, הספח הדיגיטלי דומה במראהו לספח הנוכחי, אולם יופיע כקובץ PDF. גם הפרטים על הספח זהים לחלוטין לאלה המופיעים על הספח הרגיל והמוכר והם מעודכנים לרגע ההפקה. בנוסף, הוספה הערה בולטת בראש הספח כי מדובר במסמך דיגיטלי שהופק מהמערכת הממשלתית של רשות האוכלוסין.

מדובר לכאורה בבשורה טובה מאוד ולפיה חסל סדר ניירת בארנק. מהיום די ללכת עם קובץ פי.די.אף. בטלפון החכם שבו יוצגו פרטי הזהות הרלוונטיים. (המגזר החרדי יוכל להנפיק את הקובץ בנייר פיזי בעמדות הממשלתיות. ד"ש). בהודעה אף נאמר כי "רשות האוכלוסין וההגירה פנתה לכלל הגופים הציבוריים במכתב המסביר את השינוי ואת העובדה שמדובר בתיעוד רשמי המופק על ידה".

האם באמת פנתה רשות האוכלוסין וההגירה לכלל הגופים הציבוריים? האם הגופים הללו הודיעו שקבלו את המידע ועידכנו את הטעון עדכון? מהסיפור הבא נראה בהחלט שלא.

אזרח שהגיע לרכוש תרופה נרקוטית לבנו הקטין בבית המרקחת שבתוך סניף של סופר פארם סורב למכירת התרופה בגלל שהציג ספח דיגיטלי. תרופה נרקוטית היא למשל, ריטלין, קונצרטה וכדו' שמיועדת לילדים עם הפרעת קשב וכדו'. בה במידה זו יכולה להיות תרופה המרגיעה כאבים קשים לחולה קשיש המתייסר בביתו ושולח בן משפחה לקחת עבורו את התרופה הנחוצה.

כך מספר יואל ב. (השם המלא שמור) ל'ביזנעס': "הגעתי כהרגלי לבית המרקחת, הצגתי את המרשם של הבן בצמוד לתעודת הזהות שלי כמקובל והראיתי לרוקחת את הספח על צג הסלולרי שלי, הספח החדש שהונפק לי לפני כחודשיים ברשות האוכלוסין וההגירה".

נסביר. בחלק מבתי המרקחת התקבע נוהל ולפיו, בעת רכישת תרופה נרקוטית, הרוקח המנפיק את התרופה מצלם במכונת צילום את תעודת הזהות של מבקש התרופה בצמוד לספח. "להפתעתי, הרוקחת סירבה למכור לי עם הספח הדיגיטלי שהופק לי באופן חוקי לחלוטין ודרשה לראות ספח מודפס, פיזי, כדי שתוכל לצלמו, למרות שהדבר לא נדרש על פי החוק. גם כשהצעתי לשלוח את הקובץ אל הרוקחת במייל, היא לא הסכימה ודרשה ספח מנייר כמו בעידן הרחוק".

נקצר את מסכת הטרטורים שעבר יואל באותו יום בדרך לרכישת התרופה הדרושה לבנו, בסופו של יום הוא הגיע עם ספח פיזי ורכש את התרופה, אך החליט לא לוותר. "פניתי לשירות הלקוחות של סופר פארם, סיפרתי על המקרה וביקשתי הבהרות. בנוסף דיברתי עם מוקד 'קול הבריאות' של משרד הבריאות שם הפנו אותי לרשת בתי המרקחת".

בשירות הלקוחות של סופר פארם, גיבו את הרוקחת והגיבו ליואל בלקוניות מעצבנת: "שלום רב, מבדיקה שערכנו יש להציג ספח ת.ז. פיזי על מנת להנפיק את התרופה".

'ביזנעס' בדק ברשומות הממשלתיות, האם הנוהל מופיע ברשומות או בתקנות בתי המרקחת. נוהל מספר 155 עוסק בניפוק מרשם לסמים מסוכנים. הנוהל מבוסס על תקנות משנת 1979 העוסקות בתכשירים המיועדים בין היתר להקלה, לשיכוך כאבים קשים ולטיפול בהפרעות קשב וריכוז. הנוהל עודכן בתאריך אוגוסט 2016 ונוסף בו עדכון אחרון מאוגוסט 2020, אולם בשום מקום לא מופיע בו שיש צורך להציג או לצלם את תעודת הזהות עם הספח.

הביטו אל הנוהל החוקי המחייב: סעיף 6.2.3. בנוהל, עוסק באמצעי זהירות בעת ניפוק מרשם לסמים מסוכנים. "באחריות רוקח המספק סם מסוכן לפי מרשם רופא לבדוק את הפרטים הבאים: א. מהימנות המרשם. ב. השוואה של פרטי המטופל עם התעודה המזהה – מספר זהות וכתובת". הא ותו לא. אין אף מילה על צילום, תיעוד וכד'.

בדקנו  גם בסעיף הבא: 7.2.3. סעיף העוסק בנוהל ניפוק מרשם סמים באמצעות שליח. "בעת הצגת מרשם בידי אדם זולת מי ששמו נקוב במרשם, יבדוק הרוקח המנפק תעודה מזהה של המטופל ותעודה מזהה של מציג המרשם (תעודה מזהה – ת.ז. דרכון או רישיון נהיגה). בגב המרשם, יתועדו פרטי השליח הבאים: שם מלא, מען, סוג התעודה ומספרה".

מישהו יכול למצוא כאן זכר לתשובה של  סופר פארם: "יש להציג ספח ת.ז. פיזי על מנת להנפיק את התרופה". התשובה היא לא ולא.

 

סוגיה שלא נידונה

יואל לא הסתפק בכך ופנה אל משרד הבריאות – מערך הרוקחות, אולם בחלם כמו בחלם הרוקחת המחוזית השיבה כי הדבר מתעורר אך עתה. הנה תשובתה של מגר' מירי טריינין הרוקחת המחוזית – תל אביב: "ברצוני לעדכן כי פנייתך עדיין בבירור מול המחלקה המשפטית.

"העלית סוגיה שלא נידונה עד כה ונדרש לתת עליה את הדעת לאור המצב הקיים בישראל בו כיום מופקות רק תעודות זהות ביומטריות. לאחר קבלת חוות הדעת המשפטית נוכל להוציא הנחיות מסודרות בנושא.

"תשובה מלאה ומסודרת תשלח אליך בתום הבירור".

התשובה המסודרת לא הגיעה עד עתה, יותר משלשה שבועות מאז המקרה.

כאן בדיוק המקום להזכיר את הודעתה המשמחת של הרשות: "רשות האוכלוסין וההגירה פנתה לכלל הגופים הציבוריים במכתב המסביר את השינוי ואת העובדה שמדובר בתיעוד רשמי המופק על ידה". מדובר על מרחק של חמישה חודשים מיום הצגת הספח הדיגיטלי לציבור ועדיין לא שמעו מכך במשרד הבריאות. אנחנו נוטים להאמין שהנושא העסיק את הרשות עוד כמה חודשים קודם לכן בהתארגנות לקראת ההפקה המרגשת.

ביקשנו את תגובת הרשויות לנאמר בכתבה, אולם עד כה מדוברות משרד הבריאות לא טרחו להגיב.

משרד המשפטים שיגר אותנו אל משרד הפנים, ומשרד הפנים הפנה אותנו אל לשכת האוכלוסין וההגירה. שלש פעמים נענינו מלשכת האוכלוסין שפניותינו בטיפול ושהתלונות התקשורתיות מטופלות "על פי הנוהל" – אך מסתבר שנהלים, כמו שכבר הבחנו, הם לא ממש הצד החזק של הרשות.

תגובה אחת ל: "הסוף לניירת? ספחי תעודות הזהות הדיגיטליים לא קבילים"

  1. אתם בדרך הנכונה. תמשיכו לעשות תחקירים שינערו את המערכת על שלל הנהלים המוזרים שהתקבעו בה.
    ישנם בעיות רבות בניפוק תרופות נרקוטיות, בפרט לבן משפחה אחר.
    אבל החוק טיפש גמור בתחום. איזה חולה שזקוק לתרופה נרקוטית יכול לבוא על רגליו לבית המרקחת לחתום על כל הטופסולוגיה.
    מלכתחילה צריך היה לנסח את החוק אחרת.
    חלם זה כאן.

כתיבת תגובה