הסטארט-אפ הבא: חקלאות – והמהנדס? חרדי

יודע חקלאי פיקח: הפיתוחים החקלאיים של המהנדס החרדי מישראל, מופצים בכל העולם • "יש מאות אלפי דונמים שמשתמשים בפיתוחים שלנו" • ומה יש לו להציע בנושא החם של התקופה – הקנאביס הרפואי? • מדינת הסטארט-אפ והחקלאות

גידול קנאביס רפואי בישראל | צילום: אדיר סולטן, פלאש 90

מדינת ישראל חוגגת 71 שנים, כאשר הדבר הבולט ביותר במדינת ישראל הוא היותה כר פורה לסטארט-אפים: ווייז, מובילאי, דיסק און קי, ועוד המון המצאות חשובות בכל תחום ותחום.

אך מה עם החקלאות הישראלית? האם זו הולכת צעד אחורה בגלל ההתקדמות הטכנולוגית? מסתבר שלא. ישראל היא מעצמה עולמית התחום החקלאות, כאשר הפטנטים שממציאים בישראל משמשים מדינות רבות ברחבי העולם.

מלבד העובדה שהישראלים המציאו את העגבניית שרי, האנשים המוכשרים של ישראל הצליחו ועדיין מצליחים לפתח לא מעט פיתוחם בתחומים החקלאות הכורכים יחד את ההייטק, הסטארט-אפ והחקלאות.

ר' יניב קיטרון, סטארט-אפיסט חרדי שפיתח כמה פיתוחים בתחומי החקלאות וכעת מתרכז בעבודה על הסטארט-אפ השני שלו, מספר ל'ביזנעס': "במקצועי אני מהנדס כימיה, לא נולדתי כחרדי אבל זכיתי לחזור בתשובה, למדתי הנדסת כימיה באוניברסיטת באר שבע וכך נוצר הקשר שלי עם עולם החקלאות". הוא מספר כי לאחר שסיים את לימודיו הוא עבד במדינות בחו"ל בכמה סוגי עבודות חקלאיות, דשנים וחומרים כימיים, שם הכיר את העבודה החקלאית.

אך בשנת 2000, מספר קיטרון, החל אחיו לעשות מחקר על צמחי ארץ ישראל, "אחי הוא דוקטור להנדסה כימית בהכשרתו, הוא התחיל במחקר על צמחי ארץ ישראל, בעיקר על הצמחים שגדלים במדבר יהודה. יש לנו אוצר מאוד גדול בארץ שלנו, וזאת בגלל המיקום של ישראל, יש פה מפגש בין הרבה סוגי ביולוגיה, הצמחים של מדינת ישראל הם אוצר טבע הנמצא בין יבשות ובין אקלימים" (ובין שבעים זאבים י.ק.).

הסטארט-אפיסט החרדי ר' יניב קיטרון | באדיבות המצולם

לאחר שמונה שנים הקים קיטרון את המיזם הראשון שלו שנקרא edenschild, סטארט-אפ בתחום החקלאות שהצליח לגייס לא מעט כסף, הוא מספר כי כיום הוא מכהן כיועץ טכני ודירקטור בחברה שמייצאת את הפיתוחים הישראלים לכל העולם: מקסיקו, ספרד, ארצות הברית ועוד.

לפני כשנה וחצי הוא הקים את הסטארט-אפ השני שלו, חברת BotanoHealth, החברה היא חברת אגרו-טק שמפתחת מוצר שיעיל מאוד נגד מחלות עלים שונות (בגידול החקלאי).

אני שואל את קיטרון איך זה עובד בדיוק, והוא מסביר לי: "זה מבוסס על חומרים טבעיים שהם פטורים מרישוי בארצות הברית, אירופה ורוב השווקים החשובים בעולם, המצאנו טכניקה שמגבירה פי 20 ופי 30 את העוצמה ואת היעילות של החומרים הטבעיים, כך שהם עושים פלאים".

קיטרון מספר, כי הם נמצאים כבר בשלב של יציאה לשוק, " שוק הקנאביס בארה"ב מאוד מעניין אותנו כמו גם שאר המקומות בהם ניתן לגדל, וכמו כן, גם מרתקים אותנו שווקים נוספים כמו כרמים בספרד וירקות במדינות נוספות – מאחר והפיתוח עוזר לכל הגידולים וכל זאת בצורה טבעית אך חזקה. אנחנו מקווים להתחיל במכירות כבר בסוף שנת 2019", מסיים קיטרון.

יניב קיטרון הוא כאמור סטרטאפיסט חרדי שמשתתף בתכנית BizLabs, הפועלת בתוך מתחם ביזמקס ונועדה לסייע לסטארטאפים חרדים שכבר עברו גיוס הון משמעותי (200 אלף דולר לפחות), יש להם מוצר וצוות פעיל. התכנית תתן להם את כל הכלים כדי לצלוח את 'עמק המוות' ולהפוך לסטרטאפ חרדי מצליח.

משך התכנית היא כ-5 חודשים, במהלכה הם יחוברו למנטורים מהשורה הראשונה, לתאגידים בינלאומיים וסדנאות מקצועיות במגוון תחומים רלוונטים. התכנית פועלת בהשתתפות של גוגל, אמזון, האוניברסיטה העברית ועוד גופים גדולים במשק.

תכנית BizLabs מופעלת על ידי מתחם ביזמקס, מיסודה של הרשות לפיתוח ירושלים, אחים גלובל וקרן קמ"ח. פעילות קרן ק.מ.ח. כוללת מלגות לסטודנטים לאקדמיה, מרכז הכוון תעסוקתי, קורסים מקצועיים, קידום יזמות ועסקים ועד תכנית 'משפיעים' שמשלבת חרדים וחרדיות בשירות הציבורי.

כתיבת תגובה