הסיוע לניצולי שואה גדל: 5 מיליארד שקלים ב2017

שר האוצר וסגנו גאים בהישגיהם למען הניצולים ומברכים על הצמיחה בתקציב התמיכה. האוצר מפעיל מגוון תוכניות ופרויקטים למען הניצולים ביניהם פרויקט המערך התומך ופרויקט טיפול נפשי

ניצולי שואה | אילוסטרציה: shutterstock

בשנת 2017 הוגדלו התקציבים וניתנו מענקים לניצולי שואה בסכום של למעלה מ-5 מיליארד שקלים – כך עולה מנתוני הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר. במהלך השנה החולפת ניתנו תגמולים חודשיים לניצולי שואה בסכום של מעלה מ-3.3 מיליארד שקלים, הוענקו תגמולים לנכי רדיפות הנאצים בכ-2.3 מיליארד שקלים, הוגדל מתן הפטור המלא על תרופות כך שתקציבו עומד על כ-435 מיליון שקלים וניתנו שירותי סיעוד לניצולי שואה בסכום של כ-252 מיליון שקלים.

כיום מטופלים על-ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה כ-220,000 זכאים: כ-72,561 מקבלים תגמולים חודשיים וכשליש מתוכם (כ-18,782 זכאים) מקבלים תגמולים מוגדלים. בנוסף, כ-6,996 זכאים מקבלים תגמול בגין בני זוגם ו-140,421 זכאים למענקים שנתיים.

שר האוצר, משה כחלון הגיב על הנתונים ואמר כי "בשנה החולפת המשכנו לפעול בכדי לתקן העוול שנגרם לניצולי השואה במשך עשרות שנים. בקדנציה הנוכחית הרחבנו והגדלנו את מעגל הזכאים לקצבאות ולמענקים וכן את סל השירותים והתרופות ולראשונה היכרנו בניצולי שואה יוצאי מרוקו, אלג'יר ועיראק. אנחנו פועלים בכדי להגיע באופן יזום לכל מי שנפגע בשואה ולסייע לו למצות את הזכויות המגיעות לו בדין. אין מספיק שנוכל לעשות בכדי לפצות ולהקל על הסבל, הכאב והעוול שנגרמו להם, אבל אנחנו נמשיך לסייע ככל יכולתנו ולהקצות משאבים בכדי לאפשר להם לחיות בכבוד"

גם סגן שר האוצר, יצחק כהן התגאה בהישגים והוסיף  "כיו"ר הצוות המיוחד שהוקם במטרה לסייע לניצולי השואה אני מבטיח כי נמשיך לפעול יחד עם הרשות לזכויות ניצולי השואה שבמשרד האוצר, במקצועיות וברגישות למען ניצולי השואה. אנו נפעל למיצוי מלא של זכויותיהם ונשכלל את כלל פעולות הממשלה בכדי לסייע להם לחיות את חייהם ברווחה. תכלול מיטבי ותיאום  בין משרדי הממשלה שאחראים על הטיפול בניצולי שואה יבטיח שהמשאבים הרבים שמשקיע האוצר והעומד בראש מר משה כחלון בנושא יגיעו ליעדם. הצוות בראשותי יוודא שהסיוע לניצולי שואה יעמוד בראש סדר העדיפויות בהתאם לתחום אחריותו של כל משרד אשר עושים את המיטב במסירות וברגישות".

ההטבות ותוכניות האוצר לניצולי שואה

במשרד האוצר מפרטים כי במהלך 2017 יצאו לדרך שני פרויקטים ארציים במטרה להקל על שגרת יומם של ניצולי השואה. הראשון הוא פרויקט "המערך התומך"- פרויקט רחב היקף וחדש מסוגו שפועל ברחבי הארץ הכולל מערך מתנדבים המגיעים לבתי כל הניצולים העריריים ומסייעים להם בהפגת הבדידות. הפרויקט נעשה בשיתוף עם ארגון אשל-ג'וינט ישראל ועמותת מטב ומשתתפים בו מאות ניצולי שואה מכל רחבי הארץ. לפרויקט ניתן תקציב תלת שנתי של למעלה מ-7 מיליון שקלים.

הפרוייקט השני הוא מערך טיפול נפשי- פרויקט שבמסגרתו ניתנים מגוון טיפולים ושורה של מענים לצרכים המשתנים של ניצולי השואה, תוך תפירת "חליפה אישית" לכל ניצול, בהתאם לצרכיו ומאפייניו. המערך כולל טיפולים מסוגים שונים ובהם טיפול באומנות, טיפול באמצעות בעלי חיים, מעקב פסיכיאטרי למי שזקוק לכך ועוד. תקציב הפרויקט עומד על כחצי מיליארד שקלים.

בנוסף במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2018 התווספו שתי הטבות נוספות, מתן מענק רבעוני למקבלי ה-BEG- מדובר במענק שעלותו הכוללת עומדת על 60 מיליון שקלים לשנה. ניצולי שואה שמקבלים קצבה חודשית מגרמניה לפי חוק הפיצויים הפדראלי הגרמני (BEG) בשל נזקי בריאות זכאים החל מאפריל 2018 למענק רבעוני בסך 2,500 שקלים, וזאת בנוסף לקצבאות הניתנות להם מגרמניה.

כמו כן נוסף חוק להשוואת המענקים לכלל האלמנות והאלמנים של ניצולי השואה- מדובר במענק שעלותו הכוללת עומדת על 90 מיליון שקלים בשנה. החוק משווה את התנאים של כלל האלמנות, כך שכולן יהיו זכאיות לקצבה של 2,000 שקלים לחודש. בין הזכאים נכללים אלמנות ואלמני נר"ן ואלמנות ואלמני ניצולים שהוכרו לפי חוק ההטבות ערב פטירתם. מדובר בהגדלת המענק הקודם ב-12,000 שקלים בשנה עבור כל זכאי/ת.

בימים אלו מרחיבה הרשות לזכויות ניצולי השואה את פרויקט "מיצוי הזכויות"- מדובר בפרויקט ארצי שבמהלכו מגיעים נציגי הרשות לבתיהם של ניצולי השואה במטרה לאפשר להם למצות זכויות שנוספו להם ועודכנו לאורך השנים, בהמשך להחלטות מנהליות וחקיקה שקידמה הרשות. כמו כן, ייבדקו כ-100,000 בעלי זכאות פוטנציאליים נוספים, שזכאים לזכויות שונות ומגוונות מתוקף החוק.

צעדים אלו מתווספים לשורת זכויות והטבות שמקבלים הניצולים ללא קשר למעמדם הסוציו-אקונומי של פטור מלא ברכישת תרופות מרשם הכלולות בסל הבריאות, סיוע משפטי חינם וסיוע סוציאלי על ידי עובדות סוציאליות במרכז המידע וברשויות המקומיות והגעת עובדת סוציאלית לבית הניצול במידת הצורך.

 

כתיבת תגובה