הסיוע שיינתן לנפגעי טרור האש לא ישפיע על כלכלת המדינה

שר האוצר אמר הבוקר בישיבת הממשלה כי לא צפויה פגיעה במאקרו כלכלה של ישראל בעקבות הפיצויים שישולמו לנפגעים. גם הוא ניזהר מלהגדיר את אירועי הימים האחרונים כפעולות טרור. מעניין מדוע…

כחלון בחיפה. צילום: קובי גדעון | פלאש 90

שר האוצר, חה"כ משה כחלון (כולנו), אמר הבוקר (א) בפתח ישיבת הממשלה המיוחדת שנערכה היום בחיפה, את הדברים הבאים בעניין גל פיגועי האש, והתייחס בין היתר להשפעה שעשויה להיות על המצב המאקרו-כלכלי.

"כאזרח וכתושב העיר חיפה, ראשית עליי להודות לכוחות הביטחון – לכוחות הכיבוי, למשטרה, לחיל האוויר ולכל מי שעסק במלאכה. אותו אדם שקיבל את ההחלטה לפנות את התושבים צריך להירשם בספר הזהב. גם אני נאלצתי לעזוב את ביתי. הממשלה נתנה מענה מהיר והודות לכך אין נפגעים משמעותיים. אני חושב שזו הייתה החלטה אמיצה, לא פשוטה, שגם ראש העיר היה מעורב בה וזה הוכיח את עצמו".

כחלון הציג את פעילות משרדו מאז סוף השבוע האחרון, ואמר: "אנחנו עובדים בשלושה מעגלים במסגרת הפעלת מערך החירום בהובלתו של שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר. במסגרת המעגל הראשון כבר מיום שישי פועלים בשטח מערך של שמאים. היום כשאנחנו מדברים כאן יש מאות שמאים, מהנדסים, אנשי מס רכוש כבר בשטח בראשותו של משה אשר, ראש רשות המיסים. ראש הממשלה הנחה להביא מטוסים והסעיף נפתח. אתמול בערב כינסתי פה בחיפה את כל ראשי המשרדים".

הוא אף ניסה להסיר ולו במעט את העננה הכלכלית המרחפת מעל ראשיהם של חסרי הבית, נפגעי הטרור, ואמר: "המעגל השני זה המעגל הלאומי מול הציבור. משרד האוצר, יחד עם קרן מס רכוש ורשות שוק ההון וחברות הביטוח קיבלנו החלטה לתת מענה לכולם. לאחר מכן אנחנו נקבל את האינדיקציות מכל הגופים המוסמכים אם מדובר בפח"ע או באיזה סוג של הצתה, אבל כרגע אנחנו נותנים מענה לכולם".

מדבריו עולה כי כבר במוצאי השבת שוחררו כ-21 מיליון שקל. כאשר 15 מיליון מתוכם מיועדים להוצאות המידיות של הרשויות המקומיות, ועוד שישה מיליוני שקלים, שלדברי השר "הם 2,500 שקלים לנפש, יוענקו לכל אדם שלא יכול לחזור הביתה. בפעמים הקודמות הגבילו את זה עד עשרת אלפים שקלים, הפעם ביטלנו את המילה "עד". אם יש להם שמונה ילדים אז שיקבלו יותר, ואת זה שחררנו והכסף כבר עבר".

עבר? השאלה לאן. מנתונים שאסף 'ביזנעס' בשטח לא נמצאו עדויות לכך שחסרי בית בחלמיש, בחיפה ובנווה צוף, ראו ולו שקל אחד בחשבון הבנק שלהם. אבל כדאי להמתין בסבלנות ולראות מה יקרה בימים הקרובים. אולי הממשלה הזו תצליח להפתיע אותנו.

כחלון התייחס כאמור גם לפגיעה אפשרית במצבה הכלכלי של ישראל ואמר: "המעגל השלישי זה המאקרו כלכלה. אתמול ישבתי עם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה,  ובדקנו אם יש לזה השלכות מאקרו כלכליות, והתברר כי אין לזה פגיעה מבחינה מאקרו כלכלית. מהבחינה הזו אנחנו יכולים רגועים".

כתיבת תגובה