הסתיים המו"מ ליישום הסכם הסחר עם קוריאה הדרומית

הסתיים משא ומתן על פרקי ההשקעות הזרות ליישום הסכם הסחר עם קוריאה הדרומית • ישראל ודרום קוריאה הכריזו על סיום המשא ומתן המשותף להסכם אזור סחר חופשי, במעמד שרת הסחר הדרום קוריאנית יו מיונג-הי ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן

נשיא קוריאה הדרומית מון ג'ה אין עם הנשיא ריבלין | צילום: קובי גדעון, לע"מ

הסתיים היום (ד') המשא-ומתן על פרקי ההשקעות הזרות ותהליכי המכס ליישום הסכם הסחר עם קוריאה הדרומית, שהובלו על ידי אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר ורשות המסים, בטקס משותף של הצד הישראלי והצד הקוריאני.

פרק ההשקעות הזרות בהסכם מהווה פריצת דרך לקידום השקעות זרות בין המדינות ומספק מעטפת הגנה למשקיעים הזרים, באמצעותו, ישראל מאותתת למשקיעים הזרים על היותה יעד אטרקטיבי עבור השקעות וכלכלה מתקדמת ופתוחה. 

פרק זה יקל על משקיעים ישראלים בעלי הזדמנויות עסקיות בקוריאה הדרומית וכן יעודד את הכלכלה הישראלית וצמיחתה.

כמו כן, פרק תהליכי המכס ליישום הסכם הסחר יאפשר מעבר סחורות יעיל במסגרת ההסכם, דרך מודרניזציה לפישוט תהליכי הסחר והמכס בין הצדדים, תוך שיתוף ואימוץ מידע וטכנולוגיות חדשות.

גם מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה סיים את המו"מ על הסכם אזור סחר חופשי עם קוריאה הדרומית – הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם. ההסכם צפוי להעניק יתרון תחרותי ולהקל על פעילות היצואנים הישראלים בשוק הקוריאני ובכך לחזק את הייצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק. התועלת השנתית למשק תאפשר עמדת זינוק טובה יותר לייצוא הישראלי.

עם כניסתו של ההסכם בין ישראל לקוריאה הדרומית לתוקף, עתידות לחול הפחתות מכסים הדדיות על מוצרים מיובאים ומיוצאים, לצד שיפור והקלת הסחר במגוון תחומים נוספים כגון, שירותים, השקעות, ותקינה. ההסכם בעל חשיבות רבה ליחסי המדינות והוא יקדם את הסחר הבילטראלי בין המדינות ואף לעודד סחר בתחומים חדשים.

היקף הסחר בין ישראל לקוריאה הדרומית בשנת 2018 הסתכם בכ-2.5 מיליארד דולרים, גידול של מעל ל-15% לעומת שנת 2017. בשנת 2018 עמד הייצוא הישראלי על רמתו הגבוהה ביותר מקום המדינה וחצה את רף 110 מיליארד הדולרים. הסכמי הסחר שנחתמו לאחרונה, לרבות עם קוריאה הדרומית בקרוב, יסייעו להמשכיות המגמה

כאמור, שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ושרת הסחר הדרום קוריאנית, הגברת יו מיונג-הי (Yoo Myung-hee) הכריזו היום על סיום המשא ומתן להסכם אזור סחר חופשי בין המדינות. 

את המשא ומתן על ההסכם הוביל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה במשך 3 השנים האחרונות, בשיתוף משרדי החוץ, האוצר, החקלאות, התקשורת והמשפטים וכן רשות האוכלוסין וההגירה, מינהל המכס ורשות התחרות. 

הסחר בין המדינות בשנת 2018 עמד על כשניים וחצי מיליארד דולר, גידול של מעל ל- 15% בהשוואה לשנת 2017. הסכם הסחר החופשי צפוי להגדיל את היקף הסחר בין המדינות אף יותר. לאחר כניסת ההסכם לתוקף, מרבית הייצוא הישראלי לדרום קוריאה יהיה פטור ממכס, ובכלל זאת מכונות וציוד חשמלי, מכונות ומכשירים מכניים, דשנים, ציוד רפואי, קוסמטיקה, פלסטיק ומוצריו, מתכות  וכן מיצי פירות ויין. מן העבר השני ירדו מכסים על מוצרים המיובאים מדרום קוריאה לישראל ובהם ניתן למנות: מכוניות וחלקיהן, מקררים, ציוד רפואי, רכיבים אלקטרוניים, צעצועים ומשחקים, פלסטיק ומוצריו וכימיקלים. 

 

דרום קוריאה היא היצרנית המובילה בעולם בתחום רכיבי הזיכרון ויצרנית הסמיקונדוקטורים השנייה בגודלה בעולם. כמו כן, דרום קוריאה הינה יצרנית האוניות הגדולה בעולם, ואוחזת ביותר ממחצית נתח השוק העולמי. בתחום הרכב, דרום קוריאה, בעיקר באמצעות קבוצת יונדאי-קיה וספקיות המשנה שלה, הינה אחת מ-10 היצרניות הגדולות בעולם.

לדרום קוריאה יש כיום 15 הסכמי סחר בתוקף עם מדינות וגושי סחר שונים, בראשם ארה"ב, האיחוד האירופי, הודו וסין. ההסכם בין ישראל לקוריאה יסייע להשוות את תנאי הסחר של ישראל למדינות אלה – ועם השלמת הליך האישרור של הסכם זה בשני הצדדים , יהנו החברות הישראליות מתנאי סחר ותחרות שווים בשוק הקוריאני.

כתוצאה מכניסתו של ההסכם לתוקף, מעל ל- 95% מהייצוא הישראלי לקוריאה יהיה פטור ממכס, מה שיוביל להגדלת התחרותיות של היצוא הישראלי לקוריאה ולחסכון כספי למדינה. התועלת ליצואנים וחיסכון ליבואנים ולצרכנים במסגרת ההסכם מוערכים בכ- 100 מיליון דולר לשנה.

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "הסכם הסחר החופשי עם קוריאה הדרומית הוא הסכם היסטורי, שכן לראשונה נחתם הסכם עם מדינה ממזרח אסיה אשר נמנית בין המעצמות הכלכליות המובילות בעולם. הוא משקף בין היתר את מדיניות המשרד לסייע בגיוון הייצוא ובפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית. קוריאה הדרומית היא שותפת סחר חשובה עבור מדינת ישראל. הסכמי סחר בינלאומיים ככלל, הינם בעלי חשיבות אסטרטגית לכלכלה הישראלית ומסייעים בהגדלת היקפי היצוא, בהוזלת חומרי גלם שמעלים את התחרותיות של היצואניות הישראליות וכן מהווים בשורה עבור הצרכנים הישראלים לאור כניסה של מגוון רחב של מוצרים ללא מכסים"

כתיבת תגובה