העתיד – בכלכלה אוטונומית 'חכמה'

ד"ר יואב אינטרטור, ראש מרכז החדשנות והטכנולוגיה ב-J.P.Morgan ישראל: "אנו מתקדמים לכלכלה האוטונומית – ויש לבחון המחסומים שבדרך לשם" • "האמון -המחסום הראשון. יש בעולם מגיפה עולמית של שקרים ופייק ניוז מצד ממשלות ומנהיגים"

הכלכלה החכמה תהיה מוקדם משחושבים. ד"ר יואב אינטרטור | צילום: תומר פולטין וניב קנטור

"ניתן לערוך אנלוגיה בין כלכלה אוטונומית למכונית האוטונומית. בעבר, המכוניות היו מכוניות. כיום יש מכוניות חכמות, בהן הטכנולוגיה מתמקדת בשיפור חוויית הנהיגה, ומכוניות אוטונומיות המדלגות על החוויה ומטפלות בתחבורה, בשינוע הנוסעים. השלב הבא, לאחר החוכמה, יהיה אוטונומי: נמכן כל תהליך כדי לטייב אותו. אנו מתקדמים לעבר כלכלה אוטונומית – כעת עלינו לבחון את המחסומים בדרך לשם", כך אמר ד"ר יואב אינטרטור, ראש מרכז החדשנות והטכנולוגיה ב-J.P.Morgan ישראל.

ד"ר אינטרטור דיבר בכנס FUTURE of AI 2019. הכנס הבינלאומי, בהפקת 'אנשים ומחשבים', המתקיים זו השנה השניה, נערך השבוע במרכז האירועים LAGO בראשון ציון, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום. את הכנס הנחה דיוויד זקס, מנכ"ל טומובוקס.

לדברי ד"ר אינטרטור, "אנו עסוקים רבות בניסיון להיערך לקראת העתיד. אבל אנחנו גרועים בכך. כך, למשל, התחזיות לגבי מידת הניצול של חשמל סולארי כחלק מצריכת האנרגיה העולמית השתנתו 13 פעמים בתוך 16 שנים. במקום לנסות ולחזות את העתיד, עלינו להבין מה הגבולות והמחסומים בינינו ובין העתיד – מהו המייל האחרון שעלינו לכבוש בטרם מגיעים לכלכלה אוטונומית". הוא הסביר כי אחד הקשיים שבפניהם אנו נמצאים, "טמון בעובדה שאנו נעים מהר, אך לא חשים בכך, כי זה כמו לטוס במטוס סילון. ועדיין, אנו בעין הסערה".

לדבריו, "ישנם ארבעה מחסומים בדרך לכלכלה אוטונומית. האמון הוא המחסום הראשון. יש בעולם מגיפה עולמית של שקרים מצד ממשלות ומנהיגים, לרבות פייק ניוז, כשהקורבנות הם האזרחים. יש פרדוקס: הטכנולוגיה עוזרת לנו לחשוף הונאות ומנגד, גם מעצימה את היקף תופעת הכזב". לכן, הסביר, "נדרש לבנות את האמון מחדש, והוא יגיע מהטכנולוגיה ולא מבני אנוש. הטכנולוגיה תספק ניראות ושקיפות. ממשלות ומחוקקים יידרשו להשיב למשתמשים את הבעלות והבקרה על הזהות ונכסי המידע שלהם".

המחסום השני, אמר, "הוא הרגולציות. הן איטיות, מכבידות, יוצרות ביורוקרטיות והתהליכים נעשים ידנית. לימוד מכונה ובינה מלאכותית לומדות מבני אנוש ומעצימות הטיות ואפליות. כך, למשל, במתן או אי מתן מסגרת אשראי ללקוח א' מול ב'. יש לשנות את מודל החשיבה ולבנות מודל שלא מגדיל את ההטיות, אלא מצמצם אותן. בעתיד, ממשלות יוכלו לייצר מכניזם דינמי יותר שיתמוך בתהליכים הללו".

המחסום השלישי, הוסיף ד"ר אינטרטור, "הוא שרשרת האספקה. בעתיד נכניס לשרשרת האספקה חוזה אוטונומי "חכם", שיעשה תזמור חכם ביחסים בין עסקים, כך שלא יהיו בו כמה סוגי אמיתות שכל צד יאחז בהן, לפי מה שמציגה מערכת ה-ERP שלו".

"פלטפורמות ממורכזות וחסרות בינה"

המחסום הרביעי, פירט, "הן הפלטפורמות. כיום הן מונוליתיות ומטפלות בדבר אחד כל פעם. הן ממורכזות וחסרות בינה. בעתיד הן יטפלו בסדרת נושאים במקביל, כולל היבטי אבטחה. הן יהיו מבוזרות יותר, דינמיות, חכמות ויפעלו כמו מוח אנושי, בדומה לקשר שעושים הנוירונים במוח בין עיניים וידיים".

"ארגונים וממשלות מחפשות את הפתרון האולטימטיבי, שיגיד להם איך ייראה העתיד ואיזו טכנולוגיה להטמיע. במקום זאת, עליהם לבחון את ארבעת המחסומים שפורטו, כדי להניע את השינוי. אנו עדיין לא שם. הכלכלה האוטונומית מתקרבת – והיא תגיע יותר מוקדם ממה שאנחנו מצפים", סיכם ד"ר אינטרטור.

כתיבת תגובה