הפוקוס – על התחזית להמשך

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "מחר, תתפרסם החלטת הריבית של הפד – הפוקוס יהיה על התחזית להמשך"

הריבית של הפד. פדרל רזרב. צילום:ויקיפדיה

מחר, תתפרסם החלטת הריבית של הפד. נתוני השכר החזקים מצד אחד, אך הצפי לצמיחה חלשה מאוד ברבעון הראשון מהצד השני (בעקבות ההשבתה הממשלתית והחולשה בסחר העולמי) יביאו להערכתנו את הבנק המרכזי שלא לסתות מכוונתו להמתין עם המשך עליית הריבית בחודשים הקרובים.

אך הפוקוס של המשקיעים יהיה על התחזיות המעודכנות של הבנק, בדגש על התחזית לתוואי הריבית הקצרה לשנים הקרובות. נוכח ההתפתחויות הכלכליות מאז הפרסום הקודם בדצמבר התחזיות יעודכנו כלפי מטה. יחד עם זאת, יש סיכון ממשי שבתחזיות המעודכנות הבנק (בניגוד לגלום בשוק) לא יפסול העלאת ריבית נוספת עוד השנה, עקב ההאצה בעליית השכר, דבר שיכול לעורר תנודתיות בשווקים.

רוב הנתונים שפורסמו בארה"ב השבוע היו חיוביים: נתוני שוק העבודה ממשיכים להציג חוזקה כאשר סך המשרות הפנויות בינואר עלה ל-7.6 מיליון, מעל לצפי וקרוב לרמת השיא. אחוז המתפטרים מרצון מתוך סך סיומי המשרות ממשיך לעלות, דבר שתומך בהמשך לחצים לעליית שכר.

שוק העבודה החזק, עליית השכר והעליות החדות בשווקים הפיננסים מתחילת השנה באים לידי ביטוי גם בסנטימנט משקי הבית. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה במהירות ל-97.8 נקודות במרץ (על פי האומדן הראשוני), טוב בהרבה מהצפי ואינדיקציה חיובית לצריכה הפרטית.

ומה קורה בבריטניה?

סכנת יציאת בריטניה ללא הסכם עם האיחוד האירופאי כמעט והוסרה כאשר הפרלמנט הבריטי הצביע נגד אפשרות זו ולמרות התנגדותה של ראשת הממשלה, ההודעה תרמה להמשך התחזקות הפאונד.

אך סאגת היציאה עוד לא הסתיימה כאשר האיחוד עדיין צריך לאמץ זאת והצדדים צריכים גם להסכים על משך ההארכה. ייתכן אף שהאיחוד ידרוש שבריטניה תשתתף בבחירות לפרלמנט האירופאי (סוף מאי השנה) במידה ובריטניה תבקש הארכה מעבר לחודשיים. אנו מאמינים שבמידה והצדדים יסכימו על הארכה לתקופת זמן ארוכה (שנה ומעלה), הסיכויים למימוש היציאה קטנים.

ישראל: המגזר הציבורי בפרונט

ומה קורה בישראל? בחודשים האחרונים אנו עדים למגמת ירידה קלה בסך המשרות הפנויות במשק, שרשמו ירידה של 1.6 אחוזים בפברואר (על פי נתונים מנוכים עונתיות), לאחר ירידה דומה בינואר.

הפרסום תומך בהערכתנו שהשנה נראה עלייה מתונה יותר בשכר הממוצע בסקטור העסקי. יחד עם זאת, אנו צופים שקצב עליית השכר בסקטור הציבורי דווקא יאיץ (במחצית השנייה של השנה עם סיום הסכמים קיבוציים גדולים במשק), לכן קצב הגידול של השכר הממוצע במשק עדיין צפוי להיות גבוה.

המדד עולה שוב

לאחר הפתעה כלפי מעלה בינואר, גם בחודש פברואר מדד המחירים לצרכן הפתיע כלפי מעלה כאשר עלה ב-0.1 אחוז (לעומת צפי לירידה של 0.1%). בעקבות זאת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נותרה ללא שינוי על 1.2 אחוזים. מחירי הפירות והירקות הפתיעו שוב כלפי מעלה (החודש במיוחד התותים והבננות) עם עלייה של 2.5 אחוזים בפברואר וקרוב ל-16 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים (תרמו כמעט 0.5% לאינפלציה). במקביל גם סעיף הדיור עלה יותר מהצפי (0.3%) ו-2.7 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים, הקצב המהיר ביותר מאז אמצע 2018. אך אנו סבורים שקצב זה ייתמתן בחודשים הבאים נוכח הערכותינו שהשנה נראה המשך עלייה בדירות שבנייתן תסתיים (גמר בנייה).

למרות שני המדדים המפתיעים האחרונים אנו לא צופים שבנק ישראל יזדרז להעלות את הריבית. זאת, על רקע ההתחזקות המשמעותית של השקל מול סל המטבעות, הנתמכת בגידול בעודף בחשבון השוטף והמשך רכישת חברות ישראליות על ידי זרים. בנוסף על כך, בנקים בעולם שינו את הכיוון ומדברים כיום על עצירה (ארה"ב), הרחקה (אירופה) ואפילו הורדת (אוסטרליה) הריבית. לכן, אנו עדיין סבורים, שהריבית בישראל תעלה ב-2019 פעם אחת לכל היותר – בסוף השנה.

מהחודש הבא אנו מתחילים ברצף המדדים החיוביים הגבוהים עונתית של מרץ עד מאי. על פי האומדנים הראשוניים מדד מרץ צפוי לעלות ב-0.4-0.5 אחוז בשל עלייה בסעיפי הדיור, ההלבשה והדלק, ומדד אפריל צפוי לעלות ב-0.3-0.4 אחוז בשל גורמים דומים, וכן התייקרות מוצרי המזון אחרי פסח. ב-12 החודשים הבאים אנו צופים אינפלציה של 1.3 אחוזים (בהנחה של יציבות במחירי הסחורות ושע"ח וללא השפעת העלאות מיסים), כאשר אנו מאמינים שהעלייה החריגה במחירי הפירות והירקות תתקזז במהלך השנה (החל ממדד אפריל).

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים 

כתיבת תגובה