הפטור ממע"מ על פירות לא חל על מגשים מעוצבים

כל על פי החלטה של בית המשפט המחוזי מרכז שקיבל את עמדת רשות המיסים בערעור שהגיש נישום המנהל חנות פירות וירקות בירושלים, ובתוך כך מוכרת גם מארזי פירות וירקות מעוצבים שטען לפטור

מגשי פירות מעוצבים shutterstock

בית המשפט המחוזי מרכז (כב' השופט בורנשטין) קיבל את עמדת מנהל מס ערך מוסף רמלה, שיוצג על ידי פרקליטות מחוז ת"א, ודחה ערעור מס של מוכר מארזים מעוצבים ויוקרתיים של פירות, שטען כי מכירת המארזים חייבת במס ערך מוסף אפס לפירות וירקות. ביהמ"ש קבע כי המוכר אינו יכול להינות מהטבת מס ערך מוסף זו שכן "השלם גדול מסכום חלקיו". בנוסף, חייב ביהמ"ש את המערערת בהוצאות בסך 35,000 ש"ח.

המערערת, חיים יפה בעלת "סלסלות יום טוב", המנהלת חנות פירות וירקות בירושלים, ובתוך כך מוכרת גם מארזי פירות וירקות מעוצבים, המורכבים בעיקר מהסחורה הקיימת בחנות, כאשר תכולת האריזות משתנה בהתאם לעונות השנה ולהעדפת הלקוחות. המארזים המעוצבים מיועדים הן לקהל לקוחותיה של המערערת הפוקד את החנות והן ללקוחות הפוקדים את אתר האינטרנט שלה, בו מפורסמות תמונות שיווקיות של המארזים.

המערערת הצהירה כי רוב המארזים כוללים שילוב של פירות שלמים עם פירות מקולפים וחתוכים לצד פירות יבשים, כאשר בגין האריזה עצמה והפירות היבשים, ככל שנכללים במארז, נוהגת המערערת לגבות מס ערך מוסף בשיעור מלא, וכל גם ביחס למוצרים הנלווים, דוגמת יין או דבש. לדבריה, מאחר ואת הפירות והירקות רוכשת המערערת ללא מע"מ, היא לא דרשה מע"מ מלקוחותיה לגביהם.

בתום ביקורת שנערכה מטעם מנהל מס ערך מוסף רמלה, סבר הוא כי מאחר שמדובר במארזי פירות מעוצבים, הנרכשים בדרך כלל כ"מתנה" לאירועים שונים וטמון בהם ערך מוסף, להבדיל ממכירת פירות וירקות בצורתם הטבעית מבלי שעברו כל עיבוד, הרי שעל עסקאות מכירת המארזים המעוצבים יחול שיעור מס מלא.

בערעור שהגישה בעלת החנות קבע בית המשפט כי מכירת מארזים המורכבים מפירות, כשחלקם חתוכים או מקולפים, וחלקם שלמים, כאשר הפירות מסודרים בצורה דקורטיבית, וזאת בשונה מאופן מכירתם של הפירות בשגרה, אינה חוסה תחת הפטור הקבוע בסעיף החוק. מדובר בפעולות המהוות "עיבוד" באשר הן ומשנות באופן מהותי את המוצר הבסיסי והופכות אותו למוצר אחר. בסופו של יום "השלם גדול מסך חלקיו", הן מבחינת מחירו והן מבחינת אופיו. כך גם בנוגע למארז ירקות, מהסוג הנמכר על ידי המערערת, כפי שהדבר משתקף בתמונות להמחשה שהציג המשיב מתוך אתר האינטרנט של המערערת.

כתיבת תגובה