הפיילוט החל, תזמינו: תחבורה חצי-ציבורית בהזמנה אישית

אפליקציה חדשה בשם 'בועה' שהושקה היום בתל אביב מאפשרת לתושבי המטרופולין להזמין הסעה שתיקח אותם כמעט עד הבית • והמחיר? לא בשמים • המטרה: היפרדו מהמכוניות, בלי הצורך לשלם ביוקר למוניות

מוניות שירות הפיילוט 'באבל' במטרופולין תל אביב | צילומסך מאתר via

משרד התחבורה, משרד האוצר, חברת Via המתמחה בניהול תחבורה חכמה ברחבי העולם וחברת התחבורה הציבורית 'דן' מקיימים היום פיילוט במטרופולין תל אביב.

במסגרת הניסוי, שיימשך במשך כשנה שלימה, תפעיל החברה ניסוי בהפעלת מיניבוסים בהתאם לקריאת הנוסעים על ידי יישומון-אפליקציה מהטלפון הנייד שלהם, אל עבר יעדים מרכזיים כמו תחנות רכבת, מוסדות חינוך, מרכזים רפואיים, אזורי תעסוקה ועוד. הנוסע יופנה באמצעות האפליקציה לתחנת האוטובוס הקרובה למקום הימצאו ומסלול הנסיעה וכן העצירות יהיו בהתאם להזמנות הנוסעים, תוך שהאפליקציה מחשבת את המסלול הקצר ביותר.

הבוקר כבר החלו את פעילותם 40 אוטובוסים ועד חודש יוני למניינם יצטרפו עוד 60. השירות יהיה זמין בין השעה 6:00 בבוקר ועד ל-22:00 בלילה, בימי ראשון עד חמישי ועלות הנסיעה תעמוד בין 12 שקלים בשעת השפל ל-15 שקלים בשעות השיא. אזרחים ותיקים יהיו זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה.

למעשה, מדובר על שירות בהתאם לביקוש בזמן אמת. כאמור, בשלב הראשוני יופעל הפיילוט באזורים המרכזיים של תל אביב וכן ברמת גת וגבעתיים הסמוכות. גם בני ברק בנקודות ההשקה שלה לרמת גן ולשכונות צפון מזרח תל אביב תצורף אל הפיילוט.

עם זאת, נדגיש, כי בשעות העומס השירות יוכל להיות דווקא מהיר יותר – משום שרבים מבקשים לנסוע במסלולים שנוחים מן הסתם גם לאחרים, אך בשעות הפנויות יותר של הנסיעות, צפויה המתנה רבה יותר.

למעשה, השירות החדש מתחרה באוטובוסים, ועתיד להקל מעליהם את הנסיעה – אם כי לא בטוח שהכנסת 100 מוניות ענקיות נוספות לתחנות האוטובוסים, תועיל לפקקים שיווצרו בשל ההורדה וההעלאה של הנוסעים. אבל בדיוק לשם כך יש פיילוט, גם אם לדעת 'ביזנעס' נכון היה להתחיל אותו בערים צפופות פחות, שם הוא מתאים פי כמה.

שר התחבורה ישראל כץ אמר כי השירות החדש הוא צעד נוסף שנועד לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית על חשבון הרכב הפרטי, ולצמצם את עומסי התנועה באזור גוש דן. "בכוונת המשרד להרחיב את השירות גם לחברות 'אגד' בירושלים ובחיפה ומטרופולין באזור דרום השרון", טען.

הפיילוט יעלה למשלמי המסים עשרות מיליוני שקלים, חלקם עבור קניית מיניבוסים.

כבר בנובמבר 2018 הוכרז על שיתוף הפעולה בין 'ויה' שיסדו שני יזמים ישראליים והפכו אותה לפופולרית בערים רבות בעולם – לבין חברת דן. זו תפעיל צי מיניבוסים שישתמש בטכנולוגיה שפיתחה Via. השירות נקרא בשם "Bubble", וכאמור ייערך כפיילוט בערים תל אביב, רמת גן וגבעתיים בלבד. לפני כחודשיים הוכרז על שיתוף פעולה נוסף בין 'ויה' לבין חברת אגד שתפעיל אף היא צי מיניבוסים שישתמש בטכנולוגיה שפיתחה Via. השירות יחל לפעול במחצית השנייה של 2019, וצפוי להיערך בירושלים ובחיפה.

מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר-אייל הוסיפה: "אנו בטוחים כי השירות החדש יביא לגידול בשימוש בתחבורה הציבורית ויתן מענה מצוין גם לבעלי המוגבלויות, הזקוקים לעיתים לקווים ישירים יותר ולשירות מותאם יותר"..

יו"ר חברת 'דן' שמואל רפאלי ומנכ"ל החברה, עופר זילביגר הביעו תקווה "כי שירות נסיעות הגמיש והיעיל, יגרום לאנשים לוותר על הרכב הפרטי בדרכם לעבודה וליעדים אחרים. במהלך שנת הניסוי, אנו נבחן את השירות על כל היבטיו על-מנת להפוך אותו לאופטימלי ומזמינים את הציבור להעביר אלינו משוב".

תגובה אחת ל: "הפיילוט החל, תזמינו: תחבורה חצי-ציבורית בהזמנה אישית"

  1. לדעת ביזנס נכון יותר שהפיילוט יופעל בערים פחות צפופות. ציטוט. אתם מצחיקים זה כל הקטע להפחית את בעיית צפיפות עומסי התנועה בעיר ורק בעיר צפופה ניתן לאמוד את ההשפעה והיעילות של הפיילוט כאמור זאת בנוסף שתל אביב היא עיר שבה החלה מהפכת התחבורה וגם כעת קורה משהו חדש בנושא זה

כתיבת תגובה