הפיצוי לעסקים על 'שומר החומות' יגדל משמעותית

בשורה לבעלי העסקים: שר האוצר ישראל כץ נעתר לבקשתם של יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני וח"כ ינון אזולאי להעלות את תעריף הפיצוי לעסקים ממיליון שקל למיליון וחצי • עוד סוכם על העלאת תעריף שכר עבודה יומי מ- 370 ₪ ל-430 ₪ • מחר יתקיים דיון נוסף בנוגע לקביעת מנגנון פיצוי לנזקים עקיפים שנגרמו עקב אירועי הפרעות שהתרחשו בערים המעורבות

ח"כ משה גפני בוועדת הכספים, ארכיון | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בדיון שהתקיים היום (ב') בוועדת הכספים בנושא פיצויים בעקבות מבצע 'שומר החומות' העלו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני וח"כ ינון אזולאי בשיתוף פעולה מלא מספר בקשות בפני שר האוצר, כולן בעניין פיצוי העסקים בגין מבצע 'שומר החומות'.

כזכור עלתה דרישת ועדת הכספים מהשבועות האחרונים, לתת מענה לנזק עקיף גם לישובים שמעבר לטווח 40 קילומטרים מעזה ועד ל-80 קילומטרים. במהלך הדיון, ביקשו שר האוצר וחברי הוועדה לקבוע כי גם נזק עקיף כתוצאה מהמאורעות בערים המעורבות שהתבטא בסגירת עסק ל-7 ימים ומעלה, יזכה לפיצוי, אך אנשי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי באוצר טענו כי אין הסמכה לשר לקבוע מנגנון זה בחוק הקיים, וכי סמכותו לעניין מאורעות כאלה בעת לחימה הינה לעניין נזק ישיר בלבד.

לאחר דין ודברים, בהם ביקשו יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ויתר חברי הוועדה לקבוע כי המעשים הינם בגדר פעולות איבה בעת מלחמה, עמדה שנדחתה על ידי הייעוץ המשפטי לאוצר ואנשי משרד המשפטים, הוחלט כי הדיון ימשך מחר, כאשר הגורמים המקצועיים יועצו בניהם למציאת פתרון לתוואי פיצוי זה. במסגרת המתווה המדובר – עסק שניזוק בתקופת המבצע בשל המהומות וספג פגיעה ישירה כתוצאה מההתפרעויות או כתוצאה מפגיעה מעזה, והיה סגור בשל כך 7 ימים ומעלה, יהיה זכאי לנזק עקיף בגין השבתת הפעילות, במסגרת תשלום שכר או מסלול מחזורים.

ח"כ ינון אזולאי | צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

לצד כך, רשמה הוועדה מספר הישגים, ביניהם, שר האוצר הסכים לדרישת חברי הוועדה ינון אזולאי והיו"ר משה גפני, לקבוע כי במסגרת מסלול פיצוי הנוגע לשכר עבודה – מתווה לפיצוי מעבידים ששילמו שכר לעובדים שנעדרו עקב מצב הלחימה, אשר מתגוררים במרחק של עד 80 קילומטרים מגבול רצועת עזה, הפיצוי יעמוד על סכום של 430 ש"ח ליום עבודה לעובד, זאת תחת סכום של 370 ₪ שנקבע התקנות המקוריות, שהתבסס על הסכום שנקבע בשנת 2019. זאת בהמשך לכך שלחץ הוועדה הביא מלכתחילה לתיקון התקנות וקביעת המרחק על 80 קילומטר, תחת 40 קילומטר עד כה במבצעים הקודמים. שר האוצר השיב בחיוב לבקשת חברי הוועדה לשינוי הסכום, כאשר חבריה ציינו כי יש לעדכן את סכום התשלום נוכח חלוף השנים.

עוד נקבע בין השאר, לדרישת הוועדה ובהסכמת שר האוצר, כי במסגרת 'מסלול מחזורים' – מתווה לפיצוי עסקים הממוקמים במרחק של עד 40 קילומטרים מגבול רצועת עזה, בהתאם לירידה במחזור העסקים, תקרת הפיצוי תעמוד על מיליון וחצי ₪, במקום מיליון ₪ בלבד בנוסח התקנות שהובאו לפתח הוועדה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "כולנו אזרחים במדינה הזאת, ואנחנו יודעים שהכל היה תחת אותו מערך מלחמתי בעזה, בירושלים ובמקומות אחרים, שר האוצר מסכים לפצות אך יש בעיה עם המשפטנים, אני מבקש להעביר את זה, אנחנו מבקשים את עמדת האוצר לעניין הפיצויים העקיפים בערים המעורבות ואני מבקש מהדרגים המקצועיים שימצאו פתרון לנושא, יכול להיות שלא יהיה מנוס מתיקון חקיקה ראשית".

כתיבת תגובה