הפלסטיני תבע 522 דונם – ביהמ"ש העליון: הקרקע של קק"ל

מחלוקת עם פלסטיני שתבע בעלות על קרקעות קיבוץ בגוש עציון הסתיימה בפסיקת בית המשפט העליון • הימנותא – חברת בת של קק"ל תירשם כבעלים של 522 הדונמים ומאות יח"ד ייבנו במקום

דני עטר, יו"ר קק"ל | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חברת 'הימנותא' שהינה חברת בת של קק"ל – היא הבעלים החוקי של 522 דונמים בקיבוץ ראש צורים שבגוש עציון. כך פסק בית המשפט העליון שדחה ערעור שהוגש על ידי פלסטינים שתבעו לרשום את הבעלות על הקרקע על שם פלסטיני.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הימנותא הוכרעה בפסיקת ביהמ"ש העליון כבעלים החוקי של הקרקע, לאחר שביקשה כבר בשנת 1996 מקצין מטה המקרקעין באזור יהודה ושומרון לבחון את גבולותיה ותיקוני שטח וקרקע. במסגרת הבקשה שהוגשה בשעתו, טענה קק"ל כי הקרקע המדוברת נרכשה על ידה בשנת 1944 ממשפחת מורקוס, והקרקעות אכלסו את קיבוץ עין צורים עד שנת 1948. שנתיים לפני הגשת בקשת בדיקת הגבולות ותיקוני שטח, נרשמה הקרקע על שם 'הימנותא' ועל האדמות כיום ניצב מבנה המועצה האזורית גוש עציון כמו גם שטחים חקלאיים של קיבוץ ראש צורים המונה כ-200 בתי אב ונוסד בתשכ"ט.

התנגדויות להליך של קצין המטה הוגשו ע"י פלסטינים, ולאחר דיון בהן הוחלט, כי המחלוקת היא בנוגע לבעלות על הקרקע ואין זה מסמכותו של קצין מטה המקרקעין לדון בה.

משכך, הגישה 'הימנותא' תביעה נגדית לבית המשפט המחוזי בירושלים, כדי להציג בפני השופט את הקושאן המוכיח בעלות על הקרקע. בסיום דיון מקיף ורב הוכחות שהוצגו בפניו, מדידות וחוות דעת, קבע בית המשפט המחוזי כי 'הימנותא' היא בעלי הקרקע החוקיים.

אולם לפני כשנה, הגישו פלסטינים ערעור על הכרעת המחוזי, שמומן על ידי הרשות הפלסטינית. אולם בית המשפט העליון לא קיבל את הערעור ופסק כי הקרקע בבעלות 'הימנותא'. בקק"ל סבורים, כי כעת יהיה ניתן לקדם במקום בניית מאות יחידות דיור למגורים.

"מדובר בהישג ציוני כביר, שמסיים בהצלחה תהליך שקק"ל החלה בו לפני יותר מ-70 שנה", אמר יו"ר קק"ל, דני עטר, לאחר דחיית הערעור. "בזכות מאבק עיקש התגברנו על המכשולים שניסו לשים בדרכנו. אירוע היסטורי זה, ושיתוף הפעולה הפורה בין קק"ל למועצת גוש עציון, הם הוכחה שייעודה של קק"ל לא השתנה ומשימתה לשמור על ריבונות יהודית במדינת ישראל שרירה וקיימת".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, מסר בתגובה לבשורה: "אנחנו מברכים את הימנותא וקק"ל על השלמת המהלך של הסדרת קרקעות במרכז הגוש. פסיקת בית המשפט העליון, הדוחה את טענות העותרים, משרה בנו אופטימיות שעמדתו של בית המשפט תבוא גם לטובת היהודים ואדמות היהודים ביו"ש, ולא תהיה אוטומטית".

תגובה אחת ל: "הפלסטיני תבע 522 דונם – ביהמ"ש העליון: הקרקע של קק"ל"

  1. סוף סןף רואים את הפירות של אילת שקד…

כתיבת תגובה