הפניקס, כלירמרק או קדמה: מי יקנה את 'יינות ביתן'?

בעודה מקימה מותג דיסקאונט חדש תחת השם 'מגה מרקט' – במקום למחוק את המותג מגה, קבוצת יינות ביתן-מגה מתקדמת במו"מ עם רוכשותיה האופציונליות • לפי איזה שווי תימכר הרשת ומה תכניותיה של כל אחת מהמתמודדות על קו המירוץ?

סניף של יינות ביתן | צילום: יח"צ

יינות ביתן, הרשת שהקים נחום ביתן בעשר אצבעות עומדת בפני רכישה חלקית. אל קו הזינוק קרבים שלושה גופי השקעה: קרן כלירמרק שכבר הגיעה להסכמות בתחילת השנה להשקעה של 550 מיליון שקל ברשת אולם נסוגו (בעקבות המו"מ, נחום ביתן ירד מכיסא המנכ"לות); קרן קדמה הלוטשת עיניים לרכש של כ-50% ממניות יינות ביתן בתמורה ל-400 מיליון וחברת ביטוח הפניקס המבקשת להיכנס להשקעה ברשת הקמעונאית, ככל הנראה בעזרת שותף או שניים בגלל בעיות רגולטוריות.

בפרקים הקודמים של עלילות יינות ביתן, רכשה הרשת הוותיקה את רשת מגה הכושלת תמורת 450 מיליון שקל. בעקבות הרכישה נקלעה הרשת למשבר תפעולי חריף. הדבר הוביל למכירת סניפים לכל המרבה במחיר (יוחננוף רכשה 5 סניפים באוגוסט האחרון. ד"ש), כשהסכום המתקבל ממימוש הסניפים הגיע עד לכ-230 מיליון שקל.

בפברואר השנה הציעה קרן ההשקעות כלימרק הלוואה בסך של 550 מיליון שקלים, בריבית של 10% שתאפשר לביתן לשלם את יתרת החוב לנאמני מגה בסך של 120 מיליון שקל, לפרוע חובות של כ-200 מיליון שקל למערכת הבנקאית (פועלים ומזרחי) ולקבל קווי אשראי חדשים לרשת.

הצעתה של כלימרק נפלה בשלב בדיקות הנאותות, אולם נחום ביתן הבין כי אין זה הזמן להחזיק בכיסאו תמורת קריסתה האפשרית של הרשת. הוא מינה לתפקיד המנכ"ל את מיכאל לובושיץ ואת רו"ח אמיר קפלן לתפקיד סמנכ"ל הכספים. על פי דיווח ב'כלכליסט' שני הבנקים לא אהבו את הפיצוץ במו"מ עם כלירמרק והובילו גם למינויו של יו"ר חדש לחברה – שלמה רודב, שהתפטר מראשות חברת בזק זמן קצר קודם לכן. רודב לקח את המושכות לידיים והוא זה שמוביל את מתווה ההשקעה הנוכחי בחברה, כשמתרבים הסימנים שהדבר נעשה לא בתיאום מלא עם ביתן עצמו שהתרחק מהניהול השוטף של הרשת.

אגב, בדיווח אחר באתר נכתב, כי הפועלים ומזרחי-טפחות קיבלו, כל אחד מהם, אופציות ל-8% ממניות במחיר מימוש 0 כאשר הגדילו את קו האשראי של הרשת ב-150 מיליון שקל נוספים בתחילת השנה.

שלשה שאחזו

בפרק הנוכחי – שלושה שאחזו – מציעה קרן קדמה לרכוש יחד עם קבוצת משקיעים כ-50% ממניות קבוצת קמעונאות המזון בתמורה ל-400 מיליון שקל. מחיר העסקה משקפת לרשת יינות ביתן שווי של כ-800 מיליון שקל. כאמור, על פי דיווח ב'כלכליסט', קרן כלירמרק שמנוהלת על ידי רז כפרי ואילן לבנון, שוב חוזרת לזירה יחד עם גופים נוספים ומציעה השקעה דומה לקדמה: רכישת חלקים מהרשת תמורת 400-300 מיליון שקל.

אל השתיים האחרונות מצטרפת חברת הביטוח הפניקס, המנוהלת על ידי אייל בן סימון במטרה להיכנס להשקעה ברשת הקמעונאית. על פי הדיווח, צפויים – ככל הנראה – להצטרף להפניקס גם קרן כלירמרק שהובילה בעבר בשקעה לבדה וככל הנראה גם ארקין השקעות שבשליטת מורי ארקין תצטרף להפניקס.

הסיבה לצירופם של משקיעים נוספים היא חוק הריכוזיות. על פי החוק, הפניקס יכולה להחזיק רק ב-20% ממניות של חברה ריאלית, וההשקעה הנדרשת היא של 300-400 מיליון שקל עבור יותר מ-40% ממניות הרשת.

בדיווח נטען עוד, כי בחודשים האחרונים מעורבת הפניקס במספר רב של השקעות בחברות ריאליות, כאשר ההשקעה הבולטת שבהן היא של 250 מיליון שקל בקונצרן תעבורה, וכן בחברת סימפלויה שבשליטת קרן פימי של ישי דוידי, שבה השקיעה כ-80 מיליון שקל. בהצעה של הפניקס מעורב ברק קפיטל חיתום בניהולו של צבי מנס.

הקורונה הועילה

ואיך אפשר בלי הקורונה. הנגיף שהפיל רבבות עסקים ופרטיים לקרשים, העלה את קרנן של רשתות המזון שהציגו השנה גידול של כ-9% במכירות המזון. בעקבות כך, זינקו סיכויי ההישרדות של יינות ביתן והרשת הצליחה לייצב את עצמה. נזכיר כי גם הרשת הקטנה יותר, 'מחסני השוק' בדרך להנפקה, בעקבות ההצלחה של משבר הקורונה, כפי שפרסמנו אתמול.

ב'דה מרקר' ביקשו להזכיר כי אין זאת הפעם הראשונה שיינות ביתן עומדת בפני החלטה מהותית שכזו. הדבר התרחש לפחות פעמיים בשנה וחצי האחרונות. אחת מהם הייתה כאשר חברת פז עמדה לרכוש את השליטה בחברת יינות ביתן לפי שווי חברה של 900 מיליון שקל. היה זה במחצית הראשונה של 2019 בעסקה שהובלה על ידי מנכ"ל פז דאז, יונה פוגל אולם העסקה בוטלה על ידי יו"ר החברה אברהם ביגר בסמוך לכניסתו לתפקיד היו"ר. בפעם השנייה הייתה זו כאמור קרן כלירמרק. אם נכון הדבר שפריצתה של הקורונה לחיינו הייתה אחת הסיבות לעזיבה של כלירמרק את העסקה, הרי שמדובר כאן ברווח כפול ליינות ביתן שמשבר הקורונה עשה לה אך טוב.

היום אף פורסם ב'גלובס' כי למרות המגעים המתנהלים עם קרן קדמה לכניסה לשותפות בחברה, קבוצת יינות ביתן-מגה תקים פורמט דיסקאונט חדש שייקרא 'מגה מרקט'. לפי הדיווח של שני מוזס, המותג יוגדר על ידי הקבוצה כרשת חדשה וכי הסניף הראשון שיוסב לפורמט הוא של 'יינות ביתן' באזור התעשייה ברעננה. זהו הסניף שהיה במו"מ עם יוחננוף ועתה ייפתח תחת המותג החדש שיציג סופרמרקט זול יותר.

כתיבת תגובה