הפעימה השנייה של רפורמת ברירת המחדל בפנסיה תוקדם בשנה

אלפי עובדים ייהנו מדמי ניהול מופחתים כבר ממרץ הקרוב – יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני: " אני קורא לכלל המעסיקים לפעול על-מנת להוזיל את דמי הניהול הפנסיות של עובדיהם"

חוסכים לפנסיה. אילוסטרציה: Montri Thipsorn | שאטרסטוק

בשורה לאלפי עובדים במשק – החל ממרץ 2018, מעסיקים שטרם קיימו מכרז לבחירת קרנות פנסיה שמציעות דמי ניהול מופחתים לעבור עובדיהם או שלא העבירו אותם לקרנות ברירת המחדל שנבחרו ע"י רשות שוק ההון ושמעניקות פנסיות בדמי ניהול מינימליים, מחויבים לעשות זאת החל ממרץ 2018. זוהי הנחיית רשות שוק ההון למעסיקים בעקבות מספר דיונים שהתקיימו בעניין בוועדת הכספים.

בכך נעתרה רשות שוק ההון לדרישת ועדת הכספים להקדים בשנה, ממרץ 2019 למרץ 2018, את יישומה המלא של רפורמת ברירת המחדל בפנסיה. מדובר ברפורמה שהחלה לפני כשנה ושבמסגרת הפעימה הראשונה שלה, המדינה בחרה בהליך מכרזי שתי קרנות פנסיה שהציעו את דמי הניהול הנמוכים ביותר. על-מנת לתת שהות למעסיקים להסתגל לרפורמה, נקבעה תקופת מעבר בת שנתיים ליישום המלא של הרפורמה, שבמהלכה המעסיקים אמורים היו לבחור בין העברת העובדים לקרנות ברירת המחדל שנבחרו או להשיג הסכם שייטיב עם עובדיהם מול קרנות אחרות. נוכח המציאות בפועל, שבה מעסיקים לא פעלו בהתאם לרוח הרפורמה ואף שעוד נותרה למעלה משנה לסוף תקופת המעבר, דרשה ועדת הכספים מרשות שוק ההון להקדים את מועד היישום המלא של הרפורמה בשנה.

    מי שיזם את הדיון ופנה בעניין ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני הוא ח"כ יואב קיש (הליכוד). בדיון היום (ג') בוועדה, התברר שאף שרשות שוק ההון נעתרה לדרישה להקדים את היישום המלא, היא לא חייבה את כל המעסיקים לעבור לקרנות ברירות המחדל במועד המוקדם, מרץ 2018, אלא רק את אלה שעובדיהם נמצאים במסלולי הפנסיה עם דמי הניהול המקסימליים. ח"כ קיש בירך על הודעת רשות שוק ההון אך ציין שמלכתחילה היה ראוי להקדים את היישום המלא של הרפורמה לגבי כלל המעסיקים.

    סגן מנהלת רשות שוק ההון, הראל שרעבי: "החלטנו לקצר את תקופת המעבר לקרנות ברירות המחדל ממרץ 2019 למרץ 2018, כלומר קיצור תקופת המעבר בשנה. ככל שבמועד הקובע, מרץ 2016, דמי הניהול היו מקסימליים בהסכם עליו חתמו מעסיקים עם קרנות פנסיה, ההסכם הזה יפקע במרץ 2018. זה המועד הקובע, וגם אם יישנו במעט את דמי הניהול, הסכם חדש צריך להתבצע לפי הכללים החדשים. משמעות ההוראה שלנו שההסכם הקיים פוקע וההחלטה היא בידי המעסיק אם יקיים מכרז לדמי ניהול מינימליים או יילך על קרנות ברירת המחדל שנבחרו".

    יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני: "אנחנו מקבלים את עמדת רשות שוק ההון והמציאות היא שעובדים שמשלמים דמי ניהול מקסימליים ההסכם בעניין הפנסיה שלהם יפקע במרץ 2018 ומי שלא נמצא במסלולים עם דמי ניהול מקסימליים, ההסכם שלו יפקע רק במרץ 2019. יחד עם זאת, ועדת הכספים קוראת לכל המעסיקים לפעול בהתאם לרוח העולה מהדיונים כאן בוועדת הכספים, להיטיב עם העובדים, ואף במקרים בהם הם אינם מחויבים יהיו לעשות זאת כבר ממרץ 2018, לא להמתין עד 2019 ולפעול להשגת דמי ניהול מופחתים עבור עובדיהם. הפנסיה זה העתיד הכלכלי של העובדים בגיל פרישה ויש לוודא שהיא לא תקטן בצורה דרסטית בגלל דמי ניהול גבוהים".

 

כתיבת תגובה