הפרטת הדואר: 100% מהבעלות על החברה מוצעים למכירה

הפרטת דואר ישראל יצאה לדרך: רשות החברות הממשלתיות פרסמה פניה למשקיעים להגשת הצעות לרכישת 100% מחברת דואר ישראל | הליך המכירה המנוהל באמצעות בנק רוטשילד אנד קו, כולל כנס משקיעים, פתיחת חדר מידע, תנאי סף שונים והתמחרות; הגשת ההצעות תושלם בתחילת 2024 | החברה יוצאת למכירה לאחר שהשלימה מוקדם מהתחזיות מהלך הבראה וייצוב פיננסי, וגיבשה תוכנית אסטרטגית ופיננסית לשנים הקרובות | חלק מנכסי החברה: נדל"ן עם פוטנציאל השבחה במיקומים אטרקטיביים

מרכז המיון והקליטה של דואר ישראל במודיעין | צילום: ביזנעס

רשות החברות הממשלתיות פרסמה הבוקר את 'נוהל המכירה' לחברת דואר ישראל, ובכך נפתח באופן רשמי ההליך למכירת 100% מאחזקות המדינה בחברת הדואר למשקיע פרטי. עם פרסום נוהל המכירה ומפרט ההפרטה, החלה הפניה למשקיעים המתעניינים ברכישת חברת הדואר, בהליך שמנוהל באמצעות בנק רוטשילד אנד קו. שלב הגשת ההצעות לרכישת החברה יושלם כבר ברבעון הראשון של 2024. 

נוהל המכירה פורסם על ידי רשות החברות בהמשך לאישור ועדת השרים לענייני הפרטה את טיוטות צווי האינטרסים החיוניים של המדינה בחברת הדואר המגדירים חובות שיחולו על הגוף שירכוש את הדואר. הנוהל מפורסם באתר רשות החברות, לצד מצגת המשקיעים המפרטת את מגזרי הפעילות העסקית של הדואר, נכסים עיקריים, תהליכים מרכזיים שהובילו להבראת החברה, מנועי צמיחה מרכזיים ותכנית אסטרטגית לשנים הבאות.

התהליך שהחל היום, עם פרסום נוהל המכירה בנוי מכמה שלבים עיקריים:

  • חשיפת ההליך למשקיעים פוטנציאלים אשר יגישו פניות להשתתפות בתהליך.
  • בדיקת  עמידת הפונים בתנאי הסף ובחינתם לצורך כניסה לחדרי מידע.
  • הגשת הצעות מחיר ובחירת מציע מועדף. 
  • עם קבלת כל האישורים הנדרשים תועבר השליטה בדואר למשקיע פרטי.

בשבועות הקרובים יתקיים כנס מתעניינים פרונטלי בשפה העברית יחד עם הנהלת החברה ונציגי הרשות. כשבוע לאחר מכן, יתקיים כנס נוסף, וירטואלי, שיועבר בשפה האנגלית. עד ספטמבר 2023 הרשות תאפשר הגשת פניות ממשקיעים פוטנציאליים המתעניינים בקניית החברה. לאחר קבלת הפניות הרשות תבדוק כי הפונים עומדים בתנאי הסף, והם יחלו בפגישות עם הנהלת החברה, יכנסו לחדרי המידע ויבצעו בדיקות נאותות. הרשות רואה חשיבות לביצוע הליך מהיר, ולקבלת הצעות המחיר כבר ברבעון הראשון של שנת 2024. 

בהליך ייבחר הרוכש (או קבוצת הרוכשים) אשר ייתן את הצעת המחיר האטרקטיבית ביותר בהתאם לתנאי ההליך, שתביא לידי ביטוי באופן הטוב ביותר את הפוטנציאל הגדול של פעילות חברת הדואר.

במצגת למשקיעים הפוטנציאליים, מפרטת חברת דואר ישראל את מגזרי הפעילות והנכסים המרכזיים של החברה.

אסטרטגיית הצמיחה של הדואר כוללת שני מנועי צמיחה עיקריים, סחר מקוון ובנק הדואר, הנתמכים במעטפת של מיקוד בחדשנות, יעילות וחוויית לקוח מצוינת. זאת, לצד ייצוב תחום הדואר המסורתי הנמצא במגמה עולמית מתמשכת של קיטון בהיקף הפעילות.

החברה הגדירה יעדים אסטרטגיים המגובים בתכנית פעולה והשקעות נרחבת, שמטרתם לבסס את דואר ישראל כחברת שירותי הסחר המקוון הגדולה בישראל, והספק המוביל של פתרונות פיננסיים לקהלי היעד, במסגרת הצמיחה המתוכננת בשירותים ובפעילות בנק הדואר.

תחומי הפעילות העיקריים של הדואר

מגזר הסחר – משלוחים, שירותי אקספרס וחבילות. לחברה נתח שוק של 63% בסחר המקוון (ייבוא אישי), שהינו שוק צומח עם תחזית גידול שנתי של 6-10% בממוצע. לחברה הסכמי הפצה אסטרטגיים עם ענקיות סחר בינלאומיות, חברות בלעדית באיגוד הדואר האוניברסלי (UPU) ומסוף מכס in-house במרכז הסחר המקוון של החברה במודיעין. 

בנק הדואר – כמיליון לקוחות פעילים מהם 600 אלף בעלי חשבון עו"ש ו-600 אלף לקוחות כרטיסי תשלום נטענים (יש חפיפה מסוימת בין הלקוחות, המסתכמים בכמיליון לקוחות ייחודיים), ובנוסף, כ-22 מיליון פעולות בשנה של לקוחות מזדמנים, פריסת סניפים משמעותית עם שירותי קופה בכל הארץ והסכמים ארוכי טווח עם גורמים ממשלתיים ואחרים. 

דואר – מתן שירותי דואר "מסורתיים". השינויים הרגולטוריים במסגרת הרישיון החדש של הדואר שאושר בפברואר 2023, מאפשרים לחברה להתייעל ולאזן את הפעילות המצויה במגמת קיטון. בנוסף, הושקעו משאבים רבים בהתאמת פעילות הדוורים לשינויים במאפייני הביקוש לשירותי דואר, ושילובם של עובדים אלה בפעילות הצומחת של הפצת החבילות במסגרת הסחר המקוון.

נכסים נוספים – החברה מחזיקה באתרי פעילות מרכזיים, המשמשים ברובם מתקנים תפעוליים וסניפים. החברה מחזיקה ב-278 נכסי נדל"ן הפרוסים ברחבי הארץ, בשווי כולל של כ-600 מיליון ₪, לחלקם פוטנציאל השבחה ופיתוח, וכ-50 מהם נמצאים במיקומים אטרקטיביים.

בתוך פחות משנה מאז שאושרה בחודש ספטמבר 2022 תכנית ההבראה לדואר ישראל, וחודשים בודדים מקבלת המימון שאושר ליישום התכנית, החברה עברה ברבעון הראשון של 2023 לרווחיות, והקדימה בכך בחודשים רבים את יעדי תוכנית ההבראה. בנוסף, החברה הציגה ברבעון הראשון של 2023 רבעון שלישי ברציפות של צמיחה בהכנסות, שהושפעו לטובה מצמיחה משמעותית במגזר הדואר והקמעונאות ובבנק הדואר. השיפור הניכר בתוצאותיה הכספיות של החברה נובע מיישום תוכנית מפנה מקיפה הכוללת פרישת עובדים, שינויים בכללי הרגולציה החלים על החברה, וקבלת מימון ליישום התוכנית מהמדינה בתמורה, בין השאר, להעברת נכסי נדל"ן של החברה לבעלות המדינה.

לצד כל אלה מתמקדת החברה בפעילות לשיפור השרות הממוקד בצרכי הלקוחות הפרטיים והעסקיים , וזאת באמצעות השקעות באוטומציה ותשתיות מידע, שיפור תהליכים תפעוליים, והרחבת שירותים בדיגיטל.

מנהלת רשות החברות עו״ד מיכל רוזנבוים: "לאחר כשנה של עבודת מטה מקצועית, שבוצעה בהובלת רשות החברות ועובדיה המסורים ובשיתוף פעולה עם משרדי האוצר והתקשורת, ובכלל זה החשב הכללי ואגף התקציבים, הפרטת הדואר יוצאת לדרך. הפרטת הדואר היא בשורה גדולה – עבור הכלכלה הישראלית, אוצר המדינה, והרבה יותר עבור הציבור הרחב, שיזכה לשירות יעיל יותר, מהיר יותר ואיכותי יותר. הדואר בשל להפרטה, רשות החברות הובילה את התהליך בזמן שיא, ויחד עם הנהלת החברה ביססנו את התנאים הטובים ביותר  להצלחת ההפרטה. אני מאמינה כי הפוטנציאל של חברת דואר ישראל הוא עצום ואני צופה שהמשקיעים יגלו עניין רב בחברה".

מישאל וקנין, יו"ר דואר ישראל: "לפני כשנה וחצי, החברה הייתה עם הערת 'עסק חי', קצב מהיר ומדאיג של אובדן נתח שוק מאז טלטלת הקורונה, ושירות שקורס תחת עומס לקוחות מאוכזבים. בשיתוף עם משרד האוצר, רשות החברות הממשלתיות ומשרד התקשורת, הנהלה חדשה בראשות המנכ"ל דוד לרון, ארגון העובדים וההסתדרות, הגענו למעמד היציאה להפרטה בהתאם ללוחות הזמנים שהוגדרו באפריל 2022, במצב בו החברה רווחית, יעילה יותר, צומחת וממוקדת עם תכנית אסטרטגית ברורה." 

דוד לרון, מנכ"ל דואר ישראל: "חברת דואר ישראל השלימה בתוך פחות משנה מהלך הבראה בהצלחה חסרת תקדים, עם השקעות נכונות בשיפור השירות ובפיתוח יתרונות תחרותיים.בכוונתנו לבסס את מובילות החברה בשני תחומי פעילות עיקריים: בתחום הסחר המקוון ובפעילות בנק הדואר והשירותים הפיננסיים. דואר ישראל היא חברה עם נכסים ייחודיים ואיכותיים, הגדולה ביותר בישראל בתחום הצומח של הסחר המקוון, ובעלת תשתית ייחודית לפיתוח פעילות פיננסית בפריסה ארצית."

כתיבת תגובה