הפתעה: מדד יוני הפתיע את כל גורמי ההערכה וירד ב-0.7%

למרות שמרבית גורמי ההערכה סברו כי מדד יוני יהיה שלילי או לפחות יעמוד על אפס, ירד המדד בשבע עשיריות האחוז בעיקר בשל ירידה חדה במחירי הירקות והפירות, ההלבשה וההנעלה. במחירי הדירות נרשמה עלייה

התפזורת בדרך להיעלם? | צילום אילוסטרציה: Rick Lewis, שאטרסטוק

מדד חודש יוני שפורסם ביום שישי האחרון הפתיע גם את הפסימיים שבין הכלכלנים לאחר שירד בשבע עשיריות אחוז.

מרבית גורמי ההערכה צפו מדד שלילי שנע סביב שתי עשיריות אחוז. גם מי שסבר שהמדד לא יירד, העריך שהוא יישאר ברמה של אפס. ההפתעה שנרשמה עם פרסומו בערב השבת האחרונה הייתה גדולה כאשר התברר כי המחירים ירדו ב-0.7%.

למעשה, אם מסתכלים אחורה, למחצית הראשונה של השנה, מגלים שהמדד כלל לא עלה ונותר ללא שינוי. והסתכלות על שנים-עשר החודשים האחרונים תגלה שהמדד ירד בשתי עשיריות האחוז. מה שהשפיע על מדד יוני יותר מכל היו מחירי הפירות והירקות שירדו בשיעור ממוצע של 8.7%.

גם מחירי ההלבשה וההנעלה ירדו בשיעור ממוצע של 5.4% ואפילו אחזקת הבית הוזלה בקצת יותר מאחוז בעקבות הורדת מחירי המים בתחילת החודש הקודם.

אבל… מחירי הדירות בחודשים אפריל-מאי דווקא עלו בעשירית האחוז ובשנים עשר החודשים האחרונים ב-4.5% בסך הכל. עדיין לא ברור מה יהיו נתוני מאי-יוני אם גם הם יצביעו על המשך המגמה, נוכל לומר שישנה התמתנות במחירי הדירות שכן קצב ההתייקרות הנוכחי נמוך משמעותית מזה שנרשם בשנה הקודמת (2016).

כתיבת תגובה