ה'פתרון' של מיכאלי: מוניות שירות שיפעלו בשבת

לראשונה בישראל: רשויות מקומיות יוכלו להפעיל קווי מוניות שירות בתחבורה הציבורית, כאשר הן יהיו סוברניות להחליט על הפעלתן, רח"ל, בתשלום, גם בשבתות ובחגי ישראל | השרה מיכאלי לא נקטה במפורש בנושא השבת אך מסרה בערפול כי: "העתיד התחבורתי שלנו הולך לעבר פתרונות יצירתיים וחדשניים, והמהלך הזה יאפשר למקסם את השירות"

מוניות שירות | צילום: rasika108, שאטרסטוק

עליית מדרגה בחילולי השבת באמצעות התחבורה הציבורית. לפי הודעת משרד התחבורה, בקרוב, רשויות מקומיות בישראל יוכלו להפעיל לראשונה קווי מוניות שירות עירוניים או אזוריים, המותאמים לצרכי התושבים, כך הודיעה היום שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי. המשמעות היא, כי כך תימצא הדרך להפעיל קווי תחבורה ציבורית בשבת, ללא צורך בחקיקה או בהיתר ממשלתי מיוחד – דבר שימנע משבר קואליציוני מול ניר אורבך.

בשבוע שעבר ניסתה מיכאלי להעלות לדיון בישיבת הממשלה סעיף שעסק בתחבורה ציבורית בתשלום בסופי שבוע, ובנט שנודע לו על כך בסמס ביטל את הדיון מחשש לפרישתם של ח"כים דתיים ומסורתיים על רקע חילול השבת הכרוך בכך.

ללא ספק, מוניות השירות משמשות כיום כשירות משלים לתחבורה הציבורית, ומאפשרות חלופה נוחה וזמינה לאוטובוס או לרכבת. כעת, משרד התחבורה מאפשר לראשונה לרשויות המקומיות בישראל לקבוע את מסלולי הקווים ותדירותם, בהתאם לצרכי התושבים. חשוב לציין כי עד כה היו מוניות השירות פעילות גם בשבת, אך עתה, מתן האפשרות לרשויות המקומיות להפעיל קווי מוניות שירות מהווה סנונית ראשונה של ביזור סמכויות לרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית ונועדה לאפשר להן מעורבות גבוהה יותר בקביעת הסדרי נסיעה בתחומן. במילים אחרות: העברת הסמכות תאפשר לעיריית תל אביב, למשל, להפעיל את המוניות בשבת ללא צורך במימון של קווים פרטיים כפי שהיא עושה כיום.

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה פרסמה היום קול קורא לרשויות המקומיות, להפעיל קווי מוניות שירות בתחומן, וכן קווים אזוריים, בשיתוף עם רשויות שכנות. הרשות תהיה אחראית לקביעת מסלולי הקווים, לוחות הזמנים שלהם, מועדי ההפעלה, סוג השירות, סדיר או גמיש ושאר מרכיבי השירות.

התאגידים שיזכו במכרזים, יקבלו ממשרד התחבורה רישיונות להפעלת קווי מוניות שירות, בהתאם לתנאי המכרז. הנוסעות והנוסעים ישלמו עבור הנסיעה באמצעות אמצעי התשלום המקובלים בתחבורה הציבורית, לרבות כרטיס הרב קו ויישומוני התשלום וליהנות מהסדרי הנסיעה הקיימים בתחבורה הציבורית, לרבות חופשי-יומי וחופשי-חודשי, וייהנו מההנחות המגיעות לאוכלוסיות ייעודיות כמו אזרחים ותיקים, נוער, נכים וזכאי ביטוח לאומי.

הרשות המקומית תהיה אחראית לפיקוח ובקרה על פעילות הזכיינים, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות של משרד התחבורה. הרשות המקומית תהיה רשאית לסבסד מתקציבה את הפעלת השירות, אם תמצא הצדקה לכך.

בהודעה נאמר כי הסמכויות יועברו במלואן לרשויות: יודגש כי "קול קורא" זה יישמר את מודל ההפעלה הנהוג מזה שנים בתחום מוניות השירות, תוך העברת כלל היבטי המכרוז והפעלת הקווים לרשויות המקומיות, ובכלל זה תכנון קווים, לרבות קווים חדשים, פרסום מכרזים והתקשרויות עם זוכים, קביעת רמת השירות, פיקוח ובקרה וטיפול בפניות ציבור. נושא הסבסוד יישאר באחריות משרד התחבורה.

הפנייה לרשויות מאפשרת התארגנות משותפת של מספר רשויות, להפעלת קווי שירות אזוריים ובין-עירוניים, במטרה לאפשר כיסוי נרחב יותר, ולצמצם את עלויות הקמת המערכות הטכנולוגיות והתמיכה בהפעלת השירות החדש.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי לא מסרה דברים שישייכו את המהלך למוניות שירות בשבת ובחרה לערפל את מילותיה באופן מכובס שאינו מזכיר את סופי שבוע: "משרד התחבורה בראשותי מביא עוד בשורה חשובה לרשויות המקומיות. לראשונה יוכלו הרשויות והאשכולות האזוריים לתכנן, להפעיל ולפקח על פעילות מוניות השירות בתחומן. במהלך הזה אנחנו מביאות עוד פתרונות יצירתיים וחדשניים ועוד אופציות תחבורה לציבור שלא היו קיימות עד היום. אני קוראת לרשויות להגיש יחד את הבקשות כדי להבטיח לתושבות והתושבים רשת שירות משותפת, מגוונת ויעילה. העתיד התחבורתי שלנו הולך לעבר פתרונות יצירתיים וחדשניים, והמהלך הזה יאפשר למקסם את השירות ואת ההזדמנות ולחזק את התחבורה הציבורית במקומות בהם היא הוזנחה במשך שנים".

במסגרת רפורמה שנערכה בענף המוניות לפני כשנתיים, פורסמו מכרזים להפעלת קווי שירות ברחבי הארץ, תוך הטמעת נורמות מחייבות ואחידות לכלל מערך התחבורה הציבורית כמו שימוש בכרטיס רב קו, מחויבות ללוחות זמנים קבועים ושיפורים טכנולוגיים ובהם מידע נגיש לציבור.

נכון להיום, בעיקר על רקע משבר הקורונה רק חמישה אשכולות קווי מוניות נותרו פעילים ורובם במתכונת חלקית. עם זאת, משרד התחבורה סבור כי למוניות השירות יתרונות ברמה המקומית וניתן לספק באמצעותן פתרונות לביקוש לנסיעות שאינו מקבל כיום מענה מספק באמצעי התחבורה הציבורית המסורתיים אוטובוסים ורכבות.

תגובה אחת ל: "ה'פתרון' של מיכאלי: מוניות שירות שיפעלו בשבת"

  1. הימין יצטרכו עשרות שנים לתקן מה שהם קלקלו תוך כמה חודשים

כתיבת תגובה