הציבור יחליט: אופניים יעלו לרכבת כרגיל?

שקיפות ושיתוף הציבור: משרד התחבורה ורכבת ישראל מזמינים את ציבור הנוסעים להתייחס למדיניות האופניים החדשה שעיקרה אישור העלאת אופניים מתקפלים לרכבת בשעות השיא, כאשר הם מקופלים בלבד בתיק נשיאה ייעודי • בסיום ההליך יישקלו ההערות שיתקבלו וייקבע מועד לכניסת המדיניות החדשה לתוקף

אופניים בקרונות המיועדים לבעלי מוגבלויות | צילום: רכבת ישראל

משרד התחבורה ורכבת ישראל החליטו כי מדיניות אופניים חדשה תתפרסם לאחר שיתקיים הליך שקוף ופתוח לציבור, במסגרתו תינתן לכל אדם האפשרות להתייחס בכתב לטיוטת המדיניות החדשה.

בשנים האחרונות חווה רכבת ישראל גידול עצום בהיקף הנסיעות ברכבת, ובכלל זה עלייה משמעותית במספר זוגות האופניים המועלים ברכבת. יחד עימם קיים גידול משמעותי בהיקף השימוש ברכבת בקרב נוסעים בעלי מוגבלויות.

בעשור האחרון זינק מספר הנסיעות ברכבת יותר מפי שניים, מ-35.9 מיליון בשנת 2010, ל-67.7 מיליון בשנת 2018. הגידול מבטא גם עליה חדה במספר הנסיעות של נוסעים עם מוגבלויות, שמספרן צפוי לעבור את רף ה-65 אלף הנסיעות בשנת 2019.

הנוסעים שעולים לרכבת עם אופניים בשעות השיא, עושים שימוש בקרון המיועד לנוסעים עם מוגבלויות, ובשל כך נפגע השירות לנוסעים אלו. במקרים רבים נקשרים האופניים למעקות הבטיחות ולמעברים, באופן שחוסם את המעבר לנוסעים עם מוגבלויות. חלק מהרוכבים אינם נשמעים להנחיות הבטיחות, קושרים את אופניהם בכניסות לקרונות הרגילים, תוך חסימת דלתות הקרון באופן שפוגע בכלל נוסעי הרכבת ובמיוחד באזרחים ותיקים, נוסעים עם עגלות תינוקות וכיו"ב.

בהיעדר תשתית מסילה מספקת, לצד מחסור בקרונות וצי נייד, לא ניתן כיום להאריך את הרכבות בקרונות נוספים ולהגדיל תדירותן (עד להנחת המסילות ממזרח, דבר שייקח זמן רב). לכן נדרשת הרכבת לאזן בין צרכיהם של הנוסעים בה, כדי להביא למיצוי מיטבי של המשאב הרכבתי המוגבל, לטובת כלל הציבור.

משרד התחבורה ורכבת ישראל פרסמו הודעה ולפיה הם, "מודעים לצרכיהם של רוכבי האופניים וליתרונות הגלומים בשימוש באופניים כמענה משלים לשימוש בתחבורה ציבורית. אולם לנוכח הגידול בביקוש לנסיעות ברכבת והצפיפות בשעות השיא יש לאזן בין צרכיהם של כלל משתמשי הרכבת ולאפשר מתן שירות לנוסעים עם מוגבלויות בהתאם לחובתה החוקית של הרכבת. לשם כך גובשה, בעבודת מטה במשרד התחבורה וברכבת ישראל, מדיניות האופניים החדשה, אשר עיקרה אישור העלאת אופניים מתקפלים בשעות השיא, כאשר הם מקופלים בלבד ובתיק נשיאה ייעודי, המוצגת עתה להערות הציבור".

לקריאת המדיניות החדשה ושליחת התייחסות לחצו כאן.

3 תגובות ל: "הציבור יחליט: אופניים יעלו לרכבת כרגיל?"

  1. צריך להבין את מקור הבעיה ולא לחפש תירוצים שהסמיכה קצרה מדי תתחילו להשקיע בתשתיות ותתחילו לתכנן רכבות שלכול אדם יהיה 3 כיסאות אחד לתיק ואחד לרגלים ואחד סתם פנוי זה שירות! וחשיבה לעתיד יא מעפנים

  2. ואתה מר נוסע לא מרוצה, נעביר אותך לנסיעה באוטובוס או מונית שרות כדי שתהי מרוצה.

  3. יוסיפו קרון מיוחדשבנוי רק לאחסנת אופניים. כמו שעשו במאה ה19 לשינוע סוסים של נוסעים שצרפו את סוסיהם לנסיעה.

כתיבת תגובה