הציבור מתחיל להחזיר משכנתאות והשוק מתעורר

מרבית משקי הבית בישראל חזרו לתשלומי משכנתא סדירים • 11% דחייה, פי ארבעה מימי שגרה, אך לעומת רבע מכלל המשכנתאות בימי הקורונה – המסקנה ברורה: הציבור חוזר לעבודה ולתשלומים השוטפים • איזה בנק רשם את הגידול החד ביותר בדחיות משכנתא, ומדוע לא שמעתם מספיק על ההתאוששות?

משכנתה. אילוסטרציה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

המספרים לא משקרים: רק 11% מהמשכנתאות היו בדחייה בסוף חודש יולי, כך על פי נתוני בנק ישראל. זאת לעומת רבע מכלל המשכנתאות שהיו בדחייה בחודשים אפריל-מאי, בשיא משבר הקורונה. אין להתעלם מכך שכמות המשכנתאות הדחויות עומדת על פי ארבעה מהימים שטרם הקורונה, אולם מרבית משקי הבית בישראל חזרו לתשלומי משכנתא סדירים.

הנתונים הטובים משתקפים גם מדוחות הבנקים. בנק מזרחי טפחות המחזיק את תיק המשכנתאות הגדול ביותר מבין הבנקים – 140 מיליארד שקל, מדווח על משכנתאות מוקפאות של 21 מיליארד שקל ב-10 לאוגוסט, זאת לעומת 37 מיליארד שקל בסוף יוני. בבנק הבינלאומי ההיקף הכספי של המשכנתאות המוקפאות הצטמצם בחצי. 2.55 מיליארד שקל בתחילת אוגוסט, לעומת כ-5 מיליארד שקל בסוף יוני.

נכון לסוף יולי, היקף תיק המשכנתאות של כל הבנקים בישראל הסתכם ב–386 מיליארד שקל, מתוכם היקף חובות המשכנתאות המוקפאות עומד על כ-44 מיליארד שקלים (94.3 מיליארד שקל בחודש מאי). הדוחות מעלים כי עם ישראל לא ישב בחיבוק ידיים בחודשים האחרונים. החשק והשאיפה הישראלים של רכישת דירות, היה חזק מנגיף הקורונה. מתחילת השנה ועד סוף יולי העמידו הבנקים למשקי הבית משכנתאות חדשות בהיקף של 43.6 מיליארד שקל. מדובר בעלייה מפתיעה של 12% לעומת התקופה המקבילה.

זינוק בהפסדי אשראי

דוחות בנק ישראל מצביעים על כ-8.5 אלף ביצועים חדשים בשוק המשכנתאות בהיקף של 6.5 מיליארד שקל. מיליארד ומאה אלף שקל הופנו לדירות להשקעה באמצעות 709 עסקאות (627 ביוני ו-527 במאי). מיליארד ורבע שקלים נוספים הופנו ל-878 עסקאות במסגרת מחיר למשתכן (931 עסקאות בחודש יוני ו-868 בחודש מאי).

דו"ח בנק מזרחי טפחות שכאמור מחזיק את תיק המשכנתאות הגדול במדינה, מספר על התמונה הכוללת בעולם הבנקאות במשבר הקורונה. מהדוח עולה כי רווחי הבנק הצטמצמו ברבעון השני בכ-37% והגיעו ל-360 מיליון שקל בלבד. זאת ביחס לכ-576 מיליון שקל רווח בתקופה המקבילה אשתקד.

כך שלמרות הדחיות של כרבע מכלל המשכנתאות של הבנק, המשיך תיק זה לצמוח ברבעון השני של 2020 בכ-1.7%. סיכום חצי השנה הראשונה של 2020 מעלה גידול של קרוב ל-4% לעומת תחילת השנה. בבנק מזרחי טפחות מסכמים זאת בסיפוק: "נתוני המחצית הראשונה של 2020 משקפים את המשך ההתרחבות בפעילות הבנק". מאידך, בשקלול המחצית הראשונה של 2020 נרשם זינוק של יותר מ-250% בהוצאות בגין הפסדי אשראי.

מלחם וחלב – למשכנתא

נוסיף עוד מילה אחת על תפקידה של התקשורת הכללית. אם שוק המשכנתאות היווה את המדד הברור ביותר למצב המשק בצד הגרוע, הוא אמור לייצג גם את ההתאוששות. לאורך כל התקופה טענו בבנקים כי לא ימהרו להוציא אנשים מהבתים וכי המטרה היא להגיע לפשרה. השוק הבין זאת ובתקופה הלחוצה הכסף הופנה מהמשכנתאות אל הלחם והחלב. וזה הזמן גם לשים לב לחובות שייגררו מהקפאות המשכנתאות ולפתרון שעל המדינה למצוא לכך.

הירידה הדרסטית של המשכנתאות המוקפאות, מסמנת את ההתאוששות של המשק מהמשבר. אז נכון ש-11% דחיות כעת לעומת כ-3% בשוטף זה הרבה, אולם להגדיר את המצב כגרוע ואי אמון בצעדי הממשלה לטיפול במשבר, זה כבר תרגום פוליטי מעוות של הנתונים.

מסקר רחוב קצר שערך 'ביזנעס' עלה, שלעדכן את שירות התעסוקה על היציאה לחל"ת היה קל מאוד – שליחת טופס פשוט בצירוף המכתב מהמעביד. לעומת זאת, רישום החזרה לעבודה מתברר כמסובך יותר ורבים לא עדכנו על חזרתם לעבודה. כך שלמרות שהנתונים מצביעים על אבטלה גבוהה, נתוני המשכנתאות מצביעים על חזרה לעבודה, חזרה לשגרה. אם לאנשים לא היה כסף ללחם וחלב, הם לא היו חוזרים לשלם את המשכנתאות הגבוהות שנטלו אלא מבקשים שוב דחייה. המצב במשק לא מושלם, אולם המספרים אף פעם לא משקרים.

תגובה אחת ל: "הציבור מתחיל להחזיר משכנתאות והשוק מתעורר"

  1. הריביות על הלוואות המשכנתא גם מאד ירדו.
    עשיתי עכשיו מיחזור משכנתא (דרך יועצת) וחסכתי 216 א"ש.

כתיבת תגובה