הצעד הראשון למיליארד: העסקים הקטנים מתנתקים מהבנקים

הבנק מערים קשיים, מצמצם כוח אדם, לא מבין את הצרכים, לא מרגיש שיש לו מתחרים? • גם במשרד הכלכלה והתעשייה הבינו את זה סופסוף • הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, פונה לגופים שאינם בנקים לצורך הקמת מערך אשראי לעסקים בהיקף של לפחות מיליארד שקלים

יד קלה יותר בהלוואות | צילום: שאטרסטוק

מקדמים את התחרות בשוק האשראי עבור עסקים קטנים ובינוניים: העסקים הקטנים והבינוניים מהווים 54% מהתוצר העסקי, אך נהנים רק מכ-25% מהאשראי לעסקים במשק. עובדה זו נובעת בין היתר בשל העובדה שכיום שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים נשלט באופן כמעט בלעדי על ידי המערכת הבנקאית, כאשר שני הבנקים הגדולים שולטים בכשני שליש מהאשראי לעסקים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

עכשיו, השינוי יוצא לדרך: הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, יוצאת במכרז לקידום אשראי חוץ בנקאי. פרסום זה בא בהמשך לסיכום של שר הכלכלה אלי כהן וסגן שר האוצר לפעול לקידום התחרות בשוק האשראי לעסקים קטנים על ידי גופים מוסדיים באופן שיהווה תחרות למערכת הבנקאית.

בהתאם לסיכום, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה יוצאת במכרז לגופים שאינם בנקים, להקמת מערך אשראי לעסקים בו יינתן סיוע בהיקף כולל של 50 מלש"ח לגופים שיקימו הקמת מערך אשראי. במכרז יוכלו לזכות שתי חברות אשר התחייבו להעמיד את היקף האשראי הגבוה ביותר אשראי לעסקים קטנים ובינוניים ולא פחות ממיליארד שקלים – סה"כ (חצי מיליארד כל גוף).

למכרז יוכלו לגשת חברות למתן אשראי שיתקשרו עם גוף מוסדי או גוף מוסדי בעצמו שמתחייבים להחזיק אשראי בהיקף של לפחות 500 מיליון שקל תוך 5 שנים שייועד לעסקים קטנים ובינוניים. בנוסף, תיק האשראי יהיה עם מח"מ (משך חיים ממוצע) לפחות חצי שנה.

הצורך בקידום התחרות עלתה בשורה של וועדות ציבוריות, החל מועדת זקן בשנת 2013 בהיותו המפקח על הבנקים ועד ועדת שטרום בשנת 2016 שעמדו על כך ש"התלות הגדולה של העסקים הקטנים והבינוניים במקורות האשראי של הבנקים מאפשרת לבנקים לנצל את כוח השוק שלהם במגזר זה".

לדברי אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה, "מסלולי האשראי החוץ בנקאי החדשים יוזילו את העמלות והריביות בצד אחד, ומן הצד השני, ירחיבו את היקפי האשראי ויגדילו את התחרות באשראי לעסקים הקטנים והבינוניים, דבר שיקל על פתיחתם וצמיחתם. העסקים הקטנים והבינוניים הם מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה והמשרד פועל כדי להעניק להם את מגוון התמיכה והסיוע להם הם זקוקים כדי להצליח".

לדבריו הצטרף גם רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "הבנקים מהווים את המקור המרכזי והמשמעותי ביותר במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים כיום, זאת לעומת העסקים הגדולים שיש ביכולתם לגייס אשראי גם מגופים מוסדיים ומהבורסה. בשל כך, התחרות באשראי לעסקים קטנים ובינוניים נמוכה יותר. אנו מאמינים כי הכנסת הגופים המוסדיים כמקור אשראי לעסקים קטנים ובינוניים תביא להגדלת התחרות מול הבנקים ולשיפור התנאים של בעלי העסקים בישראל".

כתיבת תגובה