הצעה להידוק הפיקוח לפיצוי וסיוע בביטול או עיכוב טיסות

לקראת חופשת הקיץ: הצעת חוק מבקשת למנוע מחברות התעופה להתחמק ממתן פיצוי וסיוע בכך שתחייב אותן למסור לנוסע את הכרטיס תוך 72 שעות ממועד התשלום וליידע את הנוסעים על זכויותיהם גם סמוך לביטול או עיכוב בטיסה. הרשות להגנת הצרכן תמונה לאחרית על יישום החוק

שדה תעופה | צילום: shutterstock

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ אחמד טיבי ואוסאמה סעדי לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק במתן פיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. ההצעה נועדה לתקן את החוק שיזם ח"כ טיבי ואושר לפני כ-5 שנים, שמסדיר את הפיצוי והסיוע להם זכאי נוסע שטיסתו בוטלה או עוכבה.

בדיונים הקודמים שקיימה הוועדה בהצעה הסביר ח"כ טיבי כי מדובר באחד החוקים הצרכניים ביותר, שאף הביא לירידה משמעותית במספר הטיסות שעוכבו או בוטלו. עם זאת, חברות התעופה מנצלות פרצות בחוק ומכרטסות רק 24 שעות לפני הטיסה ופוגעות ביכולת של הצרכנים לתבוע פיצוי ולכן הוא מציע לתקן את החוק. היו"ר, ח"כ איתן כבל, שקיים ישיבות רבות כדי לקדם את ההצעה למרות התנגדות עזה מצד חברות התעופה, הבהיר בישיבות הקודמות שהצעת החוק נועדה להטיב עם הצרכנים.

בדיון עסקה הוועדה, בין היתר, בהצעה להוסיף סעיף הקובע במפורש כי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תמונה לאחראית על אכיפת החוק. זאת בניגוד למצב כיום, לפיו אין רגולטור שתפקידו לפקח על יישום החוק והאכיפה נעשית באמצעות הגשת תביעות פיצוי לדוגמה על ידי נוספים שנפגעו. היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וישנטוק טירי, אמרה כי כיום לרשות יש קושי לבצע את האכיפה. לדבריה, הרשות כבר פנתה למשרד האוצר בבקשה לקבל תוספת של 5 חוקרים, תוספת של עו"ד וכן חצי משרה של נציג שיטפל בפניות הציבור.

ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) אמרה בדיון כי באה "לפרגן לח"כ טיבי בפעם הראשונה ובתקווה שלא האחרונה", וסיפרה כי בזכות החוק הגישה תביעה נגד חברת תעופה שטיסתה אחרה ב-8 שעות וזכתה לפיצוי. לדבריה, כדי שלציבור תהייה יכולת לדעת איזה חברה לא עומדת בזמנים צריך שיהיה גוף שיפרסם נתונים בצורה מרוכזת.

נציגי חברות התעופה, הישראליות והזרות, ניסו להתנגד ליוזמה וטענו כי הגורם המפקח צריך להיות משרד התחבורה. לטענתן הוא זה שיוכל לבצע אכיפה טובה יותר מהרשות להגנת הצרכן על חברות תעופה זרות, שחלקן טוענות שאינן כפופות לחוק. עם זאת, הצעתם העלתה חשש מפגיעה במדיניות השמים הפתוחים וחברי הכנסת דחו אותה. ההצעה שהתקבלה לבסוף היא להטיל את האחריות על הרשות להגנת הצרכן. עוד הוחלט כי נושא האחריות ידון שוב לעומק בעת הכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית.

בדיון הקודם אישרה הוועדה את הסעיפים שימנעו מחברות התעופה לפגוע ביכולת של הצרכנים לתבוע פיצוי. כיום קובע החוק כי החברות חייבות לתת לנוסעים שירותי סיוע במקרה של עיכוב בטיסה, שירותי לינה במקרים של עיכוב ממושך בשעות הלילה ואפילו החזר של עלות הכרטיס ופיצוי כספי נוסף במקרה של ביטול טיסה. עם זאת, בישיבות הקודמות הסביר ח"כ טיבי שנוסעים רבים התלוננו על כך שהחברות נהגו לבצע את הכרטוס סמוך מאוד למועד הטיסה, כך שלעיתים מועד הטיסה הרשום בכרטיס לא תאם למועד הטיסה בעת ההזמנה והלקוח לא היה זכאי להטבות, שכן למעשה לא מדובר בעיכוב.

לכן אישרה היום הוועדה תיקון המחייב את החברות השונות למסור את כרטיס הטיסה לפחות 14 ימים לפני מועד הטיסה, ובמקרים בהם ההזמנה עצמה בוצעה פחות מ-14 יום לפני הטיסה יימסר הכרטיס תוך 72 שעות ממועד התשלום או אישור ההזמנה ומתן אמצעי תשלום. עוד אושר היום כי במקרה שהחברות לא ינהגו כך ראשי בית המשפט לפסוק פיצויים לדוגמה, ללא הוכחת נזק, של עד 10,000 שקלים לטובת הצרכן.

בעיה נוספת שעלתה בישיבות הקודמות נגעה לכך שנוסעים רבים לא מודעים לזכויותיהם. כיום חייבות חברות התעופה והתיירות לידע את הנוסעים בדבר הזכויות לסיוע ופיצוי, בהתאם למקרים השונים של עיכוב או ביטול טיסה, הן בעת רכישת הכרטיס והן באתר האינטרנט שלהן. אולם לנוכח העובדה שבשעת המקרה מרבית הנוסעים לא מודעים לזכויותיהם אישרה הוועדה תיקון שמחייב את חברות התעופה למסור את המידע על הזכויות פעם נוספת, סמוך למקרה של עיכוב או ביטול טיסה במקרה שהתרחש.

כתיבת תגובה