הצפי של המנהלים לאוגוסט: עדיין בהערכה שלילית

במרבית הענפים ציפיות המנהלים כלפי חודש אוגוסט הן שליליות • בענפי השירותים העסקיים, הציפייה פחות עגומה – וכן, לא טעיתם: ענפים אלו כוללים את עסקי הנדל"ן, שירותים משפטיים, חשבונאות, אדריכלות ועוד • ברוב הענפים חלו ירידות במאזן המצב הנוכחי של החברות

מרבית העסקים בארץ חוששים עדיין ורואים באור שלילי את חודש אוגוסט שהחל לפני כעשרה ימים. נתון זה עולה מתוך סקר הערכת המגמות בעסקים – יולי 2020. בסקר נשאלו מנהלי החברות על החודש הקודם (יוני), על מצבם הכלכלי בהווה (יולי) ועל ציפיותיהם לחודש אוגוסט.

בענפי התעשייה מצביעות תשובות המנהלים כי המשק עדיין נמצא בתהליכי חזרה לשגרה במהלך רובו של חודש יולי, גם מאזן היקף התעסוקה המשיך להשתפר בכלל התעשייה, אך הוא עדיין שלילי. רק בתעשייה העילית המאזן עלה והפך לחיובי. כלפי חודש אוגוסט מביעים המנהלים פסימיות לגבי המצב בעתיד והציפיות להיקף הייצור ירדו.

בענף הבינוי חלה ירידה בחודש יולי במאזן המצב הנוכחי הכללי, אם כי הוא עדיין נותר חיובי. ציפיות המנהלים לחודש אוגוסט בתחומי התעסוקה והפעילות השוטפת בחודש אוגוסט הן שליליות ומצביעות על ירידה לעומת ציפיות המנהלים שנאספו בחודש יוני. ניתן להניח שחוסר הוודאות והגידול במספר הנדבקים בנגיף הקורונה משפיע באופן ניכר על הציפיות לחודש אוגוסט.

ירידה באוגוסט

ענף המסחר הקמעוני מתבסס ברובו המוחלט לטענת הלמ"ס על השוק המקומי. לכן, לסגירת הגבולות יש השפעה חיובית על היקף הפעילות בו. עם זאת, המשבר הכלכלי וההגבלות השונות עשויות להשפיע באופן שלילי על הביקוש למוצריו. סקר המנהלים לחודש יולי מצביע כי מאזן הנטו של המסחר הקמעוני לא השתנה בצורה משמעותית.

לעומת זאת כלפי חודש אוגוסט נראה כי מאזני הנטו של ציפיות המנהלים בענפי המסחר הקמעוני התדרדרו ועברו מהתחום החיובי לתחום השלילי. משמעות הדבר היא שהמנהלים צופים ירידה בפעילות ובתעסוקה באוגוסט. בלמ"ס מציינים כי בדרך כלל הציפיות לחודש אוגוסט הן חיוביות, ובשנים קודמות חודש זה אופיין אף בגידול בהיקף הפעילות.

ענף המלונאות בהווה ממשיך להיות שלילי מאוד, אם כי נראה שיש שיפור קל והמאזן ממשיך לעלות בצורה מתונה. בענף זה נשאלו המדווחים על ציפיותיהם לחודש אוגוסט לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019. ציפיות אלו מצביעות על מאזן שלילי מאוד העומד על 63.9- בציפיות להיקף לינות ישראלים.

הסקר בחן גם את הערכותיהם של ענפי השירותים הכוללים פעילות מגוונת ומתחלקים לענפים שונים. מתשובות המנהלים עולה כי ברוב הענפים חלו ירידות במאזן המצב הנוכחי של החברה. יוצא הדופן הוא ענפי השירותים העסקיים שבו דווקא חלה עלייה והתחום עבר מהשלילי לחיובי. על פי הלמ"ס, שירותים עסקיים כוללים עסקי נדל"ן, שירותים משפטיים, שירותי ייעוץ וניהול, שירותי חשבונאות, אדריכלות, שירותי עיצוב, שירותי אבטחה, ניקיון ותחזוקה ועוד.

בענפי שירותי מידע ותקשורת נראה כי מאזן השינוי במספר המועסקים ביוני ירד לעומת מאי. בלמ"ס מציינים כי דיווח זה עולה בקנה אחד עם פרסומים המדווחים על עלייה בפיטורים בענפים אלו.

במרבית הענפים ציפיות המנהלים כלפי חודש אוגוסט הן שליליות וכוללות את היקף הפעילות והשינויים בהעסקה. למעשה, רק בענפי השירותים העסקיים הציפיות להיקף הפעילות היו חיוביות, אולם גם הן נמצאות במצב ירידה לעומת החודש הקודם.

כתיבת תגובה