הקואליציה תאפשר לתרפיסטיות חרדיות וערביות להתפרנס?

בתמיכת 80 חברי כנסת אושרה הצעת חוק בקריאה טרומית, לפיה המדינה תכיר בלימודי תעודה של מטפלות בתרפיה באמנות מהציבור החרדי והערבי | "הציבור החרדי והערבי צריך מטפלות מהקהילה", הסביר יוזם החוק ח"כ אשר – שבמהלך מחושב, הצמיד את ההצעה להצעות חוק של הקואליציה באותו נושא

תרפיה באמנות. פלטת ציור בצבעי שמן | צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, פלאש90

מאות מטפלות חרדיות בתרפיה באמנות איבדו את פרנסתן לאחר שהכשרתן במסלול לימודי תעודה בסמינרים לא הוכרה על ידי משרד הבריאות בגלל הדרישה לתואר שני, הצעת חוק של ח"כ יעקב אשר שאושרה היום פה אחד בקריאה טרומית, תעשה סוף לסאגה ותביא להכרה בלימודי התעודה של הסמינרים החרדים בתחום זה.

הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר הוצמדה להצעות חוק של הקואליציה, שבאו להסדיר את מקצועות המטפלות באמנות. התיקון של ח"כ יעקב אשר קובע כי הסדרת המקצוע תביא גם להכרה של בוגרות לימודי תעודה ממסלולי הלימוד בסמינרים החרדים.

טיפול באמצעות אמנות הוא שם כולל למקצועות שבהם נעשה שימוש בתהליכי יצירה והבעה אמנותיים בטיפול בהפרעות נפשיות, התנהגותיות והתפתחותיות. המקצועות כוללים טיפול באמנות חזותית, טיפול במוסיקה, טיפול בתנועה ומחול, דרמה תרפיה, פסיכודרמה ועוד.

הסדרת המקצוע של המטפלות באמצעות אומנויות נעשית לאור דרישת בג"ץ משנת תשס"ח, אלא שבהליך הראשוני הוא כלל אקדימזציה של החוק והתנאי לעסוק בו היה שהמטפלות יהיו בעלת תואר שני אקדמאי, דבר שהביא להדרתן של מאות נשים שהשתלמו בלימודים אלו והינן בוגרות לימודי תעודה מהסמינרים החרדיים.

נשים אלו, שבעקבות הוראת גדולי ישראל נמנעות מלימודים אקדמאיים, עשו זאת במסגרת מסלולי הלימוד בסמינרים, שמכשירים מסלולי לימוד אלו ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, בהיקף הנדרש של שעות לימוד והדרישות המקצועיות. הדרתן מההסדרה הביאה להפסקת עבודתן של נשים רבות ולפגיעה ישירה באלפי ילדים במוסדות החינוך החרדיים שלא קיבלו שירות חשוב המיועד להם ומסייע בהתקדמותם הלימודית והבריאותית.

הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר תביא לקידום ההסדרה בכנסת של מקצוע זה, ובכך יוכלו להיכנס באופן מיידי מאות נשים בוגרות לימודי תעודה לשוק העבודה, דבר שיסייע בצמצום העומס האדיר שיש ברשימות ההמתנה למטפלות באמנות בציבור החרדי, ואף תסייע בפרנסת מאות בתים חרדיים בשלב המיידי.

"ילד או ילדה עם בעיה רגשיות או נפשית שלא יקבלו טיפול בזמן", פתח ח"כ אשר את נאומו עם הצגת החוק במליאה, "יתקשו גם בלימודים ועלולים למצוא עצמם בשולי החברה כשהם מסתכנים להידרדר עד לנשירה.

"צריך להסדיר את המקצועות הפרא-רפואיים, ובמקביל להבטיח שההסדרה לא תמנע הכרה בלימודי תעודה שיאפשרו את המשך העסקתן של מטפלות מהמגזר החרדי", אמר.

הוא הדגיש: "אסור לוותר על קוצו של יוד ברמה המקצועית, כי אנחנו מדברים פה על מקצוע שפורט על מיתרי נפשם של ילדים, ובדבר כזה ברור שאין מקום להתפשר על מקצועיות הלימודים, אבל להכריח לימודים במוסד אקדמאי בדווקא – זו דרישה משוללת היגיון".

עוד הבהיר ח"כ אשר כי "יש חשיבות גדולה שילד חרדי או ערבי יטופל אצל מישהו בקהילה, כי צריך להוריד מחסומים, ואם לא תהיה הבנה הדדית ושפה מובנת בין המטפל למטופל – נפספס את יעילות הטיפול".

ח"כ מיכל שיר, שיזמה את הצעת החוק להסדרה הכללית של מקצועות המטפלות באמנות, הודיעה כי היא תומכת בתיקון של ח"כ אשר. כמו כן, השר אלעזר שטרן, שעלה להשיב בשם הממשלה, הודיע כי התיקון החשוב שיסייע למטפלות החרדיות, זוכה לתמיכה מלאה מקיר לקיר.

הצעת החוק אושרה בקריאה טרומית ברוב של 80 חברי כנסת וללא מתנגדים, והועברה להכנה לקריאה ראשונה בוועדות הכנסת.

כתיבת תגובה