הקורונה – תרחיש חולף

במקרה של התפשטות הקורונה בארץ אנו צופים פגיעה בצמיחה והחלשות של השקל. יחד עם זאת, בסופו של דבר עד כמה חמור שיהיה התרחיש, יש לזכור שמדובר בתרחיש חולף שלאחריו נראה צמיחה גבוהה יותר בארץ ובעולם שתפצה על חלק גדול מהנזקים

צוות רפואי בדרך לטיפול באישה שנחשדה כנגועה בקורונה, בבית החולים שערי צדק | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כעת, עדיין מוקדם, להערכתנו, לכמת את הנזקים של התפשטות נגיף ה"קורונה" לצמיחה בישראל, ושאלות המפתח הן שאלות הזמן והמקום; כמה זמן תימשך התפשטות הנגיף? האם היא תדעך עם התחממות הטמפרטורה? והאם הנגיף יתפשט גם בארץ?

כמובן, שככל שהנגיף יפעל יותר זמן עוצמת הפגיעה תגדל (בעולם ובישראל), ואם הנגיף יתפשט גם בארץ, אז צפוי הנזק להיות גדול הרבה יותר בשל אובדן ימי עבודה, פגיעה דרמטית בתיירות ופגיעה בצריכה הפרטית. בנוסף, מאחר שמדינת ישראל קטנה משמעותית מסין, קוריאה ואיטליה, החלת סגרים על אזורים מסוימים (שזו "התרופה" היחידה כרגע) תיפגע משמעותית בכלכלה, במיוחד באזור המרכז שאחראי לחלק גדול מהתוצר.

 כדי לנסות בכל זאת לכמת את השפעת הנגיף בישראל, ניתן להתבונן על מבצע "צוק איתן" בו נרשמה פגיעה בענף התיירות ובביקושים במשק, ירידה משמעותית בהוצאות משקי הבית על תרבות, פנאי, מסעדות, דלק מזון וכו' במשך קרוב לחודשיים. על פי דוח בנק ישראל מאז, הנזק שנגרם למשק היה בהיקף של כ-3.5 מיליארד ₪ כ-0.3 אחוז תוצר. כמחצית מפגיעה הייתה בענף התיירות שמספק תעסוקה רבה לבעלי הכנסות נמוכות וההתאוששות בענף הייתה ארוכה. הערכת משרד האוצר, כפי שפורסמה בעיתונות, חמורה יותר ואומדת את הנזקים הצפויים תחת תרחישים שונים ב-0.2 עד 1 אחוז תוצר (14-3 מיליארד ₪). יחד עם זאת, בסופו של דבר עד כמה חמור שיהיה התרחיש, יש לזכור שמדובר בתרחיש חולף שלאחריו נראה צמיחה גבוהה יותר בארץ ובעולם שתפצה על חלק גדול מהנזקים.

בצל הדברים הללו, בנק ישראל השאיר, כצפוי, את הריבית ללא שינוי על 0.25 אחוז, כאשר הוא מניח שההתפשטות תיעצר בחודשים הקרובים ולכן ההשפעה על הכלכלה העולמית תהיה מוגבלת. יחד עם זאת, הוא מאותת שבמידה ונראה את הנגיף מגיע למחוזותינו, הבנק לא יהסס להעמיק את המדיניות המוניטרית. לדעתנו גישת הבנק נכונה. שילוב אפשרי של אינפלציה נמוכה, שקל חזק, והאפשרות שהצמיחה העולמית והמקומית תיפגע כתוצאה מהתפרצות הנגיף, יצדיקו הפחתת ריבית או מהלך הרחבה אחר.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה