הקץ לשיימינג ולפוגענות? עושים סדר ברשתות החברתיות

משרד המשפטים ומשרד התקשורת מבקשים מהציבור להביע עמדות ולשלוח התייחסויות לנושא הרגולציה על הרשתות החברתיות | בנוסף, במסגרת הבחינה הממשלתית הכוללת בנושא זה פועל הצוות המייעץ שהקים משרד התקשורת לבחינת האסדרה על פלטפורמת תוכן דיגיטליות

שר התקשורת בהסדרת הרשתות החברתיות | צילום: יח"צ

משרד המשפטים ומשרד התקשורת מפרסמים קול קורא ובו מבקשים את התייחסויות הציבור לנושא האסדרה על פלטפורמות התוכן הדיגיטליות.

לאחרונה מינה סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער, את הועדה להתאמת המשפט לאתגרי החדשנות והאצת הטכנולוגיה בראשות מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד ערן דוידי. הוועדה עוסקת בימים אלה בקידום פתרונות שונים להתמודדות וטיפול בתכנים פוגעניים ברשת ומציאת ההסדרים הרגולטוריים והמשפטיים הקיימים, שיתנו מענה התואם את המציאות הטכנולוגית החדשה וקידום צעדים לצמצום הפערים.

בנוסף, במסגרת הבחינה הממשלתית הכוללת בנושא זה פועל הצוות המייעץ לבחינת האסדרה על פלטפורמת תוכן דיגיטליות, בראשות מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, אשר יגיש את המלצותיו לשר התקשורת, יועז הנדל.

הועדות הממשלתיות מבקשות כעת להיוועץ בציבור ובבעלי עניין בסוגיות הקשורות לאסדרת התחום.

רמת האחריות של פלטפורמות התוכן הדיגיטליות על התוכן המופץ בהן ובכלל זה: אפשרות של החלת חובות על הפלטפורמות בהתמודדות עם תוכן פוגעני; החלת חובות לעניין ניטור של תכנים פוגעניים בשפה העברית והסרתם בפרקי זמן מוגדרים; קביעת הוראות לעניין תכנים שהפלטפורמות מקדמות או מתעדפות; קביעת הוראות לעניין שימוש במדווחים אמינים בנוגע לתוכן בלתי חוקי.

 רמת השקיפות שעל פלטפורמת תוכן דיגיטלית לעמוד בה, ובתוך זה: ביחס למדיניותה בקידום, סינון והסרה של תכנים או משתמשים; פירוט פרמטרים עיקריים למערכות המלצה ופרסום ממוקד; חובות דיווח עתיות בנוגע לפעולות האכיפה שביצעה הפלטפורמה בפועל, כגון מספר המשתמשים והתכנים שהסירה ועוד; אימות זהות של משתמשים ומפרסמים אל מול הפלטפורמות.

טיפול בפניות משתמשים וצדדים שלישיים בעלי עניין, ובכלל כך: החלת חובות לעניין הפעלת שירות ותמיכה בעברית המותאם לציבור בישראל; הנגשת הפלטפורמה לבעלי מוגבלויות ועוד.

קריטריונים מדידים לסיווג פלטפורמות תוכן דיגיטליות שהאסדרה האמורה תחול עליהם, כגון נתח שוק, מספר משתמשים ועוד.

הגדרת תוכן פוגעני ברשת באופן שיתייחס לאתגרים הרלוונטיים למרחב המקוון, ובכלל כך בריונות, שיימינג והטרדה.

הצוותים הממשלתיים מציינים בקול הקורא כי לכל אחת מהסוגיות לעיל קיים מנעד רחב של מודלים רגולטורים אפשריים. משום כך, הצוותים מעוניינים לאפשר לבעלי עניין רלוונטיים לנושא להביע את דעתם, ולקבל התייחסויות הנוגעות למנעד התרחישים והנתיבים האפשריים של אסדרת התחום, ובהתאם גם להזדמנויות, האתגרים והכשלים שאלו עשויים לעורר.

מנכ"ל משרד המשפטים, ערן דוידי: "סוגיות העומדות לפתחה של הוועדה אינן תיאורטיות. הן משפיעות על יותר ויותר אזרחים ובעיקר על ילדים ובני נוער, שהיום עומדים לפעמים חסרי אונים אל מול תופעות חברתיות קשות.  בכוונתנו לפעול באופן ברור ויעיל כדי לשפר את המצב הקיים. הקול הקורא היוצא היום מבטא את ההבנה שקולו של הציבור הכרחי בבחינת הפעולות הנדרשות אל מול החברות. לכן אנו פונים לציבור ולבעלי ענין שישמיעו את דעתם, תוך שבכוונת הועדה להביא פתרונות כבר בזמן הקרוב".

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין: "הרשתות החברתיות הן חלק בלתי נפרד מחיינו. הן הביאו המון תועלת אך גם לא מעט נזקים ותופעות בלתי רצויות. יש להם היקף משתמשים גדול והשפעה עצומה על הציבור. אנחנו רואים לא מעט מקרים בהם חברות הענק האלו מתנהלות בחוסר שקיפות מוחלט מול המשתמשים; בהחלטות שלהם על צנזור וחסימות, באלגוריתם שמקדם או מצמצם חשיפה של תכנים לפי שיקולי החברה, ובשימוש שלהן במידע שלנו שברשותן. המדינה לא יכולה להוסיף ולהיעדר מהמרחב האינטרנטי. הקול הקורא שאנו מפרסמים, מאותת לפלטפורמות לאן אנחנו מכוונים ומהם התחומים בהם נמקד את הרגולציה, ומזמין את הגורמים הרלוונטיים ואת הציבור לשלוח לנו את התייחסותם בתחומים אלו. השלב הבא יהיה השימוע לחברות. אנחנו נדע לשאול את השאלות, לדרוש תשובות, ובסופו של יום לקבל החלטות אמיצות״.

התייחסויות הציבור יתקבלו עד 31 במרץ 2022.

כתיבת תגובה