הרגל יורדת מהבלמים: בנק ישראל העלה את הריבית ל-3.5%

המגזר העסקי בתגובה להעלאת הריבית: "לצד המחיר הכבד של העלאת ריבית בשיעור כה גבוה  – בעלויות האשראי, בנטל על העסקים והאטת המשק, הנקודה הבעייתית ביותר בהתנהלות בנק ישראל אינה רק בשיעור עליית ריבית אלא גם בשל העדר פרסום תכנית כלכלית מומלצת לממשלה החדשה" | פסגות: החששות הגוברים ממיתון עולמי הובילו את בנק ישראל להוריד קצת את הרגל מהבלמים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל | צילום: פלאש 90

בנק ישראל העלה את ריבית בנק ישראל ב – 0.5% והריבית תעמוד על 3.25%. השקל נחלש מעט אחרי הודעת הריבית.

כזכור, לקראת החלטת הריבית גם השווקים וגם החזאים היו חצויים ובסופו של דבר, נראה כי העלייה בסיכונים לפעילות הגלובלית הכריעו.

בבנק ישראל ציינו כי האינפלציה ממשיכה להיות גבוהה ונרחבת, וכי הפעילות הכלכלית בישראל ממשיכה להיות איתנה. מצד שני, נראה ברמות הריבית הנוכחיות הם מעדיפים להאט את הקצב וזאת מאחר והם מעריכים כי מהלך העלאות הריבית והתמתנות הפעילות בעולם, צפויים להביא "להאטה מסויימת" בפעילות בישראל.

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות מציין כי גם בנוגע לשוק הדיור בבנק ישראל מתחילים לשנות את הטון. נזכיר כי שוק הדיור הוא תמיד הראשון להגיב (חוץ משוק ההון) לשינויים בריבית ונתוני הפעילות השוטפים מאותתים על התקררות ניכרת בפעילות. בבנק ישראל מציינים את הירידה המשמעותית במכירות וירידה בהיקף המשכנתאות שניטלות. להערכתנו, בבנק ישראל מבינים שבמהלך החודשים הקרובים כבר נראה את מחירי הדיור מתחילים לשנות כיוון.

"הדגש החשוב ביותר בהחלטת הריבית הנוכחית הוא מתן משקל גדול יותר לסיכונים לפעילות הכלכלית העולמית כאשר בבנק ישראל ציינו כי "הפעילות הכלכלית בעולם מתמתנת והסיכון למיתון עולה, בעיקר באירופה". במקביל, הם ציינו כי "נמשכת ההקלה בשרשראות האספקה תוך ירידה במחירי התובלה". המשמעות – מבחינת בנק ישראל הסיכונים האינפלציוניים מכיוון העולם מתחילים לרדת לאור שחרור צד ההיצע, והציפיה לכניסה למיתון כלכלי בעולם.

"בשורה התחתונה, בבנק ישראל ניסו בהחלטה זו לאזן בין הפעילות הכלכלית המקומית שממשיכה להיות חזקה, וזאת ביחד עם אינפלציה שממשיכה להתרחק מהיעד, אך במקביל הם רואים את ענני המיתון העולמי שמתקרבים וזאת ביחד עם ההקלה המסתמנת מצד ההיצע במבט ל-2023 (לפחות נכון לעכשיו).

"במבט קדימה, יש הרבה ערפל סביב אופק הריבית. להערכתנו, יש לבנק ישראל עוד חלון להעלות את הריבית ב-3 בינואר ב-25-50 נ"ב כתלות בנתונים השוטפים. עם זאת, להערכתנו כניסה למיתון כלכלי עולמי והמשך החולשה בשווקים במהלך החודשים הקרובים יובילו לעצירת תהליך ההידוק המוניטארי בעולם, מה שיאפשר גם לבנק ישראל לעצור.

"לבסוף, בבנק ישראל רומזים לנו כי הם מצפים "להאטה מסויימת" בפעילות הכלכלית בישראל. להערכתנו, ישראל לא תצא ללא פגע מהסביבה הכלכלית העולמית המסתמנת ואנו מצפים להאטה כלכלית משמעותית במהלך 2023", אמר גיא בית-אור.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי אמר הערב, כי "בנק ישראל ציין שהאינפלציה בישראל מצויה מעל לגבול העליון של היעד, ברמה של 5.1% ב-12 החודשים האחרונים. האינפלציה נרשמת בטווח רחב של סעיפי המדד.  להערכתנו, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה להישאר מעל ל-5% בחודשים הקרובים ומדובר במצב שתומך בעוד העלאות ריבית, זאת למרות האטת הקצב בהחלטה הנוכחית.

"האינפלציה בישראל נמוכה מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות. הוועדה המוניטרית מעריכה כי תהליכי ההידוק המוניטרי בישראל ובעולם והתמתנות הביקושים לצד ההקלות בשרשראות האספקה וירידת מחירי הסחורות פועלים למיתון האינפלציה. מלבד זאת, נראה שהפחתת קצב ההעלאות נתמכה בכך שהציפיות לאינפלציה לשנה הראשונה משוק ההון מצויות בתוך תחום היעד, הציפיות לשנה משאר המקורות שוהות בסביבת הגבול העליון של היעד. הציפיות משוק ההון לשנה השנייה ואילך מצויות בתוך תחום היעד. נציין שיעד יציבות המחירים של בנק ישראל מוגדר במונחים של אינפלציה בפועל של המדד הכולל ולא במונחי ציפיות, שיתכן שיתממשו ויתכן שלא.

"במסגרת הגורמים המאפשרים העלאות ריבית נוספות, בנק ישראל ציין שבמשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית איתנה ושוק העבודה עדיין הדוק. בנק ישראל צופה שהמדיניות המוניטרית המצמצמת וההתמתנות בפעילות בעולם צפויים להביא להאטה מסוימת בפעילות הכלכלית בישראל בהמשך ולכן ההאטה בקצב העלאת הריבית בהחלטה הנוכחית. במסגרת הסיכונים שבנק ישראל מציין, יש את הפעילות הכלכלית בעולם שהולכת ומתמתנת ותך כדי כך הסיכון למיתון עולה, בעיקר באירופה. 

"בנק ישראל גם מציין שמספר העסקאות לרכישת דירה ממשיך לרדת והיקף המשכנתאות שניטלו בחודשים האחרונים הצטמצם מאוד, ובמקביל ישנה עלייה ניכרת בהתחלות הבנייה, מה שיכול ללמד על הכוחות המתגבשים, להערכתנו, לבלימת אינפלציית מחירי הדירות בישראל ולעצירת תהליך העלאת הריבית בהמשך. בהחלטת הריבית הקרובה, בתחילת חודש ינואר, הריבית צפויה לעלות עוד לכ-3.5%", אמר בפמן.

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי אמר הערב, בעקבות העלאת הריבית: "לצד המחיר הכבד של העלאת ריבית בשיעור כה גבוה  – בעלויות האשראי, בנטל על העסקים והאטת המשק, הנקודה הבעייתית ביותר בהתנהלות בנק ישראל אינה רק בשיעור עליית ריבית אלא גם בשל העדר פרסום תכנית כלכלית המומלצת לממשלה החדשה. בימים אלו נסגרים ההסכמים הקואליציוניים כולל כל סגירת ההרחבות התקציביות שיידרשו לצורך הרכבת הקואליציה. תכנית כזו שהייתה מונחת בפני העוסקים כעת במלאכת הרכבת הממשלה וגיבוש ההסכמים הקואליציוניים הייתה גם מסייעת להם בהתמודדות ובריסון דרישות להרחבות התקציביות כגון העלאות שכר שעלולות ליצור לחצים אינפלציוניים חזקים מאוד שיחייבו את המשך העלאות הריבית. נגיד בנק ישראל, אשר מוגדר כיועץ הכלכלי של הממשלה – היה חייב לפרסם תכנית כלכלית לממשלה, הכוללת המלצות לצעדים פיסקאליים, שבלעדיהם השימוש בכלי העלאת הריבית, בשיעור כה גבוה – יהיה הרסני, עם מחיר מיותר שייגבה מעסקים ומהציבור כולו. אני קורא לנגיד לפרסם מיידית המלצות לממשלה המתגבשת, לאחר שיח אחראי עם ראשי המשק ונשיאות המגזר העסקי".

יוסי חסון מנכ"ל MyTown ציין, כי "העלאת הריבית הנוכחית היא אסון לאומי! אנחנו נראה איך העלאה תוביל לירידת הביקושים וזאת לאור משכנתאות יקרות יותר שיגרמו לרוכשים פוטנציאלים ולזוגות הצעירים לחשוש מהצעד ולשבת על הגדר. מנגד, המגמה שראינו בחודשים האחרונים של משקיעי נדל"ן אשר יוצאים מהשוק תתחזק ותוביל לגריעה של מאות דירות משוק השכירות שגם כך נמצא בהעלאה מתמדת ולפני נסיקה של עשרות אחוזים נוספים של מחירי השכירות. אנשים לא יצליחו לרכוש דירה או לשכור דירה.

"בפן הקבלני", אמר חסון, "עלויות מימון הפרויקטים יעלו וברגע שתהיה עצירה גם בביקושים, זה יוביל לעצירת התחלות הבנייה או לחילופין העלאת מחירי הדירות. גם אם נגיד בנק ישראל מצפה שבעקבות העלאת הריבית תהיה האטה או ירידה במחירי הדירות, במבחן המציאות ולטווח ארוך הנזק הרבה יותר גדול מהתועלת וביקושים כלואים כפי שכולם יודעים סופם להתפרץ ולהוביל להקצנה של פערי ההיצע והביקוש".

כתיבת תגובה