הריבית בארה"ב עלתה – ואיך היא תשפיע על בנק ישראל?

אחרי הבנק המרכזי באירופה, גם הפדרל רזרב העלה את הריבית ב-0.75% | אלא שהריבית בארה"ב התייצבה על לא פחות מ-4% – הגבוהה ביותר מאז שנת המשבר, 2008 | האם קצב העלאת הריבית יואט בקרוב? | וכיצד תשפיע העלאת הריבית בארה"ב על בנק ישראל?

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון עם יו"ר הפדרל רזרב, ג'רום פאוול | צילום: דוברות בנק ישראל

באינפלציה העולמית מתעתעת בשווקים, ומחריפה את הטון בכל הקשור להתנהלות הכלכלנים שמעלים שוב ושוב את הריבית. כפי שהיה צפוי, הפדרל רזרב העלה אמש את הריבית בארה"ב ב-0.75% וזו עומדת עתה על רמה של 4%. זו היא הריבית הגבוה ביותר מאז שנת הסאב פריים, 2008.

ההתנהלות האגרסיבית של הועדה המוניטרית של הפד, תיבלם אולי בהמשך כאשר ג'רום פאוול ציין במסיבת עיתונאים שקיים לאחר הודעת הריבית, כי "בפגישה הבאה או בזו שלאחריה יגיע זמן האטת קצב העלאת הריבית". עם זאת, הוא לא רמז כי תיפסקנה ההעלאות, והמשמעות היא כי הריבית עשויה לטפס עוד יותר במשך 2023. המשמעות הכפולה היא, כי על השוק להירגע פעמיים. הן במיתון ההוצאות של משקי הבית וסגירת ברזי ההלוואות (באמצעות ייקור הריבית) והן בתקווה לפחות העלאות דרמטיות בהמשך. תחזיות הריבית של הבנק המרכזי ממוקמות ביעד גבוה משהעריכו כלכלני הבנק בספטמבר, ופאוול ציין כי "אנו מצפים לריבית יעד גבוהה יותר ממה שחשבנו בספטמבר".

בדבריו רמז פאוול על העלאות ריבית במינונים נמוכים יותר בהמשך. "הוועדה המוניטרית תשקול את העלאות הריבית הנדרשות כדי להחזיר את האינפלציה ל-2% למשך זמן ארוך יותר. במסגרת השיקולים להעלאות הבאות, תיקח הוועדה בחשבון את ההעלאות שכבר בוצעו, ואת משך הזמן שבין העלאות הריבית – בהתאם להשפעה שלהן על הכלכלה".

יו"ר הפד הסביר עוד את המהלך הדרמטי (גם אם היה צפוי, המשמעות דרמטית ביותר כמעט לכל אזרח שני בארה"ב) שביצע הבנק המרכזי של ארה"ב אתמול, ואמר כי "כאשר אתה מהדק יותר מדי, אפשר לתקן אחרי זה על ידי עידוד השוק, אבל אם תהדק פחות מדי, יהיה הרבה יותר קשה לאחר מכן להוריד את האינפלציה, דבר שייקח שנים". ככלל, לדברי פאוול, עדיף להדק יותר מדי, מאשר להדק פחות מדי".

בטווח הקצר, המשמעות של דברי פאוול חלחלה אמש לשווקים, ומדדי הבורסה הגיבו בהתאם. המסחר בוול סטריט ננעל בירידות חדות. דאו ג'ונס ירד ב-1.6%, הנאסד"ק צנח ב-3.4%, ומדד ה-S&P 500 איבד 2.5%.

גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות אמר אתמול בתגובה למהלכי יו"ר הפד, כי "פאוול בא נץ, נץ מבולבל בהתחלה, אבל בכל זאת נץ – כאשר הבהיר לשווקים כי אין עצירה בהעלאות הריבית, וכי רמת הריבית בסוף התהליך תהיה גבוהה יותר ביחס למה שהם העריכו בעבר.

"כצפוי בפד העלו את הריבית ב-75 נ"ב, ושינוי את נוסח ההצהרה באופן שמעביר לשווקים את המסר, כי בקרוב הם יעברו להעלאות ריבית במנות קטנות יותר. בהתחלה השווקים הגיבו להצהרה בחיוב עם עליות בשוקי המניות וירידה בתשואות האג"ח.

"עם זאת, פאוול בא למסיבת העיתונאים כדי להבהיר לכולם כי אין בכלל סיבה לקיים שיחה על עצירה של תהליך העלאות הריבית בזמן הקרוב שכן תמונת האינפלציה רק החריפה, ושוק העבודה ממשיך להיות הדוק מדי – עם עליות שכר שמתואמות לאורך זמן עם רמת אינפלציה אשר גבוהה משמעותית מהיעד.

"על כן אמר פאוול כי הם יצטרכו להעלות את הריבית לרמות גבוהות יותר ביחס למה שהם העריכו בספטמבר, אך בשל העובדה שמעתה כבר נכנסים למדיניות יחסית מהדקת, קצב העלאות הריבית יואט.

"בסוף, פאוול נשאל, כמו כל פעם – האם "נחיתה רכה" היא עדיין אפשרית? על פי פאוול, ההסתברות לכך ממשיכה לרדת, ויורדת כבר בשנה האחרונה, אם כי זה עדיין אפשרי. החלון הצטמצם כי האינפלציה לא יורדת. הם היו מצפים כבר לראות עד כה ירידה באינפלציה אך זה עדיין לא ממש קורה, לפחות לא בהיקפים שהם רצו לראות. בשל העובדה שתמונת האינפלציה החריפה, העלאות הריבית יצטרכו להיות משמעותיות יותר ולכן היכולת לחמוק ממיתון קטנה יותר.

"לפחות להערכתנו, ולא מהיום, מיתון כלכלי משמעותי בארה"ב הוא בלתי נמנע".

ומה כל זה אומר על בנק ישראל? "אמנם סביבת האינפלציה בישראל נמוכה יותר ביחס למדינות אחרות, אך היא עדיין גבוהה, והסיכונים האינפלציוניים למשק הישראלי ממשיכים להיות מאוד משמעותיים.

"העלאות הריבית האחרונות באירופה, ועכשיו בארה"ב צפויות לתת עוד רוח גבית לבנק ישראל אשר צפוי להערכתנו להעלות את הריבית בעוד 75 נ"ב בפגישתו הבאה לרמה של 3.5%".

כתיבת תגובה