הריבית, הפד, טראמפ ובנק ישראל: הריבית שתעתעה בשווקים

שורה של הודעות ריבית משגעת את שווקי העולם • לראשונה מזה עשור מוריד הבנק המרכזי בארה"ב את הריבית, לאחר שלש שנים וחצי של העלאות בלבד • טראמפ מיהר לתפוס כותרות, ונגיד בנק ישראל אישש את הערכות האנליסטים • ודווקא הדולר הגיב לכיוון מטה

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון | צילום: נועם ריבקין, פלאש 90

לראשונה מאז המשבר הפיננסי של 2008 הודיע אתמול הבנק המרכזי האמריקאי בראשות ג'רום פאוול על הריבית לטווח שבין 2% ל-2.25%, בהתאם לציפיות. בירידה זו מסיים הפד סבב העלאות ריבית של שלוש שנים וחצי.

את ההודעה מסר פאוול אתמול בערב (ד') לפי שעון ישראל לאחר ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח (FOMC). הורדת הריבית של הפד הערב משקפת היפוך חד במדיניותו מלפני 7 חודשים בלבד. אך כולם התחמקו מכך שמעורב בהחלטה נימה פוליטית לאחר לחץ בלתי פוסק מצד נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

הודעת הפד מדגישה כי הפחתת הריבית באה להתמודד עם התחזקות גורמי אי הודאות שעלולים להשפיע על הצמיחה בעתיד. עם זאת, הפד הגדיר את הצמיחה כ'מתונה' ואת שוק העבודה האמריקאי כ'חזק'.

פאוול שדיבר לאחר מכן במסיבת עיתונאים, עשה זאת במתינות ואף הדגיש כי היה רוצה לראות את הכלכלה מתחזקת באופן שיצדיק שוב העלאות ריבית. הוא התעלם באלגנטיות מהשאיפה בשוק לראות שלוש ירידות ריבית עד לתחילת 2020 ורמז כי לא מדובר על תחילתה של מגמה. "לא רואה בהורדת הריבית פתיחת מהלך של הורדות ריבית".

הוא התעלם מהלחץ והגידופים שהפעיל עליו טראמפ ואמר כי "השיקולים המקצועיים קובעים את המדיניות המוניטארית".

טראמפ כצפוי לא נשאר חייב ובחשבון הטוויטר שלו הוא מעמיד דברים על דיוקם "מה שהשוק רצה לשמוע מפאוול ומהפדרל ריזרב, שמדובר כאן בתחילתו של מהלך הורדות ריבית ארוך ואגרסיבי שידביק את הקצב של סין, האיחוד האירופי ומדינות אחרות ברחבי העולם".

 

"כמו תמיד", צייץ הנשיא האמריקאי, "פאוול איכזב אותנו, אבל לפחות הוא מסיים את הצמצום הכמותי, שלא היה צריך להתחיל בו מלכתחילה – אין אינפלציה. אנחנו מנצחים בכל מקרה, אבל אני בטח לא מקבל עזרה רבה מהפדרל ריזרב!".

הנגיד: לא נעלה

ומריבית לריבית  – כצפוי נגיד בנק ישראל הקדים את ההודעה על הורדת הריבית בארה"ב בהודעה משלו: בנק ישראל לא יעלה את הריבית. על רקע התחזקות השקל והמלצות הבנקים הזרים לרכוש שקלים, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הבהיר אתמול (ד') כי הבנק לא יעלה בקרוב את שער הריבית.

בהודעה שפרסם, לא התייחס ירון באופן פרטני על התחזקות השקל מול סל המטבעות לאחר מסחר סוער במיוחד בשוק המט"ח אלא הסביר את תחומי המאקרו מסביב "מאז החלטת הריבית, חלה הפתעה חדה בסביבת האינפלציה: מדד יוני ירד ב-0.6%. כמו כן, גברו ההערכות שהבנקים המרכזיים העיקריים יחזרו לנקוט צעדי הרחבה, ובפרט צעדים משמעותיים של הפדרל ריזרב (הבנק הפדרלי האמריקאי). לכך היתה השפעה משמעותית על מערך שערי החליפין, מה שצפוי להשפיע גם על תוואי האינפלציה".

הוא הוסיף, כי "לאור התפתחויות אלה, אני מעריך שלמשך זמן ממושך לא תהיה החלטה להעלות את הריבית. יתרה מכך – אם יהיה צורך עומדים לרשותנו כלים נוספים".

עם זאת אמר ירון: "אני מעריך שלמשך זמן ממושך לא תהיה החלטה להעלות את הריבית. במועד החלטת הריבית האחרונה ב-8 ליולי הוועדה העריכה, על פי האינפורמציה שהייתה לנו אז, שיתכן שייווצרו התנאים להעלאת ריבית באחת ההחלטות הבאות. עם זאת, הדגשנו שלאור אי הוודאות המשמעותית הקיימת לגבי מספר פרמטרים עיקריים, לא מן הנמנע שיהיה צורך להמשיך לקיים מדיניות מוניטרית מרחיבה למשך זמן יותר ממושך", מסר הנגיד.

הדולר שנסחר אתמול ברמות טובות נשחק במהלך אמש ברמה מזערית של 0.03% ונסגר על 3.499 ₪ לדולר. האירו ירד ב-0.05% ונסגר ברמה של 3.899 ₪ לאירו ואילו הליש"ט ירדה ברמה כפולה מהדולר והשער נסגר ב-4.258 ₪.

כתיבת תגובה