הריבית שוב תעלה? ומה מתכוון הנגיד לכלול בהצהרתו היום?

דריכות נרשמת לקראת הכרזת הריבית של בנק ישראל | אחר הצהריים יודיע הנגיד על עליית הריבית או על הישארותה על כנה | כלכלנים מעריכים: הריבית לא תעלה, אולי בחודש הבא ובכל מקרה, היא צפויה לעלות ברבע אחוז עד סוף 2023 | קריאות בקרב הסוחרים: "אין מקום להעלאת ריבית נוספת. חלק גדול מכושר הקניה של הציבור ומשלמי המשכנתאות מופנה כיום להחזר חובות במקום לצריכה"

הנגיד, פרופ' אמיר ירון עם שטרות בחתימתו, על רקע בנק ישראל ושריונית חברת ברינקס | צילום: דוברות בנק ישראל

נוכח החלטת בנק ישראל, האמורה להתפרסם היום (ב') בשעה ארבע אחר הצהריים, נרשמת מתיחות בשווקים. האם הנגיד יעלה את הריבית או יותיר אותה על כנה, ללא שינוי? לפי הערכות רבים מהאנליסטים, הנגיד אינו צפוי להכריז על עלייה נוספת והיא תישאר על 4.75%. אלא שההערכות מדברות על עלייה של רבע אחוז שבכל מקרה יעלה, או באוקטובר או בנובמבר.

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, קרא לנגיד ולוועדה המוניטרית של בנק ישראל, כי אין שום מקום לעלות מדרגה נוספת בשיעור ריבית בנק ישראל העומדת כיום על 4.75%.

לין מדגיש כי העלאת ריבית פועלת בעיקר על צד הביקושים ואין שום ספק כי רמת הביקושים, של כלל הציבור, הצטמצמה מאוד. הצריכה הפרטית צמחה בשנה האחרונה ברמת שפל של 1.1%. העלאה המסיבית בחובות משלמי המשכנתאות ומשקי הבית, צמצמה גם היא את רמת הביקושים. בחודש יולי עמדה רמת האינפלציה השנתית על לא יותר מאשר 3.5%.

יתר על כן, חלק גדול מיכולת הקניה של הציבור ומשלמי המשכנתאות מוסט כיום להחזר חובות במקום לצריכה.

"תהיה זו שגיאה חמורה לחשוב שיש להעלות את הריבית נוכח היחלשות השקל וייקור מוצרי היבוא. לא נאבקים בפיחות המטבע המקומי דרך העלאת ריבית. עצם הייקור של מוצרי היבוא, גם הוא מצמצם את רמת הצריכה".

לין מוסיף ואומר "באופן מיוחד יש להדגיש כי בנק ישראל לא השכיל, עד לרגע זה, להתמודד עם התוצאות הפוגעניות של העלאת הריבית גם במגזר העסקי, גם בקרב מקבלי המשכנתאות וגם בקרב משקי הבית. העלאת ריבית נוספת, תחמיר מאוד את המצב".

נציין כי הבוקר פורסם בגלצ אודות פרישתו הצפויה של הנגיד, פרופ' אמיר ירון, וכי היום יכריז במסיבת העיתונאים על כוונותיו. האם פניו להארכת הקדנציה או שמא לפרישה. מבנק ישראל נמסר בתגובה כי "הדיווח הבוקר בגלצ על כך שהנגיד ימסור היום את החלטתו בדבר המשך הקדנציה אינו נכון. כפי שמסר עד כה, הנגיד ימסור את ההחלטה מצידו בדבר הארכת קדנציה סביב תקופת החגים.

כתיבת תגובה