הריבית תעלה מהר מהצפוי, אך לא תצמח לגבהים

לאומי שוקי הון: "נראה כי הריבית בארץ לא תעלה לפני העלאת ריבית של הפד"

הבנק המרכזי, הפדרל רזרב - ארה"ב | צילום: shutterstock

האינפלציה בישראל ובארה"ב והשפעתה על שוק האג"ח: מגמת המסחר בשוק האג"ח, השבוע, הושפעה משני גורמים עיקריים: פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש מאי שעלה בשיעור מעט נמוך מהציפיות (0.4% לעומת ציפייה לעלייה של 0.5%) והמשך מגמת ירידת התשואות בחלק הארוך של העקום הדולרי בארה"ב. מדד מאי שהיה מעט נמוך מהתחזיות הפיג במקצת את החשש מהמשך העלייה בסביבת האינפלציה. כפי שכתבנו לאחרונה, אנו סבורים כי העלייה בסביבת האינפלציה קרובה למיצוי וסביר שבמהלך שנת 2022 נראה ירידה באינפלציה המקומית בהשוואה לרמתה ב-2021.

בארה"ב, הודעת הריבית של ה-FED כללה עלייה בתוואי הריבית על רקע העלאה של תחזית האינפלציה. עדין אין תאריך לתחילת צמצום קצב רכישות האג"ח (TAPERING) ולכן השוק העלה במקצת את התשואות הקצרות אך הוריד משמעותית את התשואות הארוכות. כך התשואה ל-5 שנים, שנסחרה טרום ההודעה ברמה של 77 נ"ב, עלתה לרמה של כ–86 נ"ב נכון ליום ו' בבוקר.

לעומת זאת התשואה ל-30 שנה, שנסחרה טרום ההודעה ברמה של כ-2.18%, ירדה לרמה של 2.08% נכון ליום ו' בבוקר. מדובר בירידה חדה בתלילות העקום המלמדת אולי על הערכות השוק כי הריבית תעלה מעט מהר מהצפוי עד כה, אך בסך הכול תגיע במצטבר לרמה נמוכה שהיה צפוי עד כה. בהתאמה, ראינו לאחר ההודעה התחזקות של הדולר בעולם וירידה במחירי הסחורות ובציפיות האינפלציה הנגזרות בארה"ב.

פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל חושף כי המדיניות המרחיבה צפויה להיוותר עוד תקופה ארוכה, כאשר חבר אחד מחברי הוועדה המוניטארית ממשיך לצדד בהורדה נוספת של הריבית לאפס.

הסיכוי להורדת ריבית נמוך מאוד, אולם נראה כי ישנה הסתברות גבוהה לכך שריבית בנק ישראל תישאר ברמתה הנוכחית עוד תקופה ארוכה מאוד, ככל הנראה אל תוך שנת 2023. נראה כי הריבית בארץ לא תעלה לפני העלאת ריבית של הפד.

 

הכותב הוא הכלכלן הראשי של לאומי, יחד עם דודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון

כתיבת תגובה