הריבית תרד? סיכוי טוב

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בכנס בשווייץ | צילום: דוברות בנק ישראל

בקרוב אצלנו? אנחנו סבורים שיש לכך סיכוי טוב.

בשבועיים האחרונים רוב הבנקים המרכזיים הגדולים במערב ציינו שבמידה והירידה באינפלציה תתמיד בהתאם לתחזיות, הריבית תרד עוד השנה. הורדת הריבית המפתיעה בשבוע שעבר בשוויץ כמו גם התחזית (היונית) של הפד לגבי קצב הפחתת הריבית בהמשך השנה תומכות בהורדת ריבית בנק ישראל פעם נוספת בהודעה הקרובה ב-8 באפריל (שנתמכת גם בפרמטרים הייחודיים לישראל בהם המלחמה וקצב האינפלציה הנמוך ביחס לרוב מדינות העולם). מצד שני, יש לציין גורמים, כגון: המדיניות הפיסקלית המרחיבה והשינויים החדים בשער החליפין שיאפשרו לבנק ישראל גם להמתין אם יבחר בכך.

הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית ללא שינוי בפעם החמישית ברציפות. התחזית קדימה מאוד יונית

הבנק המרכזי בארה"ב הותיר את הריבית ללא שינוי בפעם החמישית ברציפות על 5.5-5.25 אחוזים בהתאם לציפיות המוקדמות, אך נגיד הבנק הדגיש שבסבירות גבוהה נראה אותה יורדת עוד השנה, אם כי לא בקרוב. בעדכון התחזיות הרבעוני מרבית חברי הוועדה של הבנק מאמינים שהריבית תרד ב-0.75 נקודת אחוז עוד השנה, בדומה לאומדן הקודם, זאת למרות העדכון כלפי מעלה של תחזיות האינפלציה והצמיחה.

להערכתנו, הפד יתקשה לממש תחזית זו להורדת ריבית לנוכח המשך פעילות כלכלית סבירה בארה"ב, שכר שעולה ואינפלציה שלא מתמתנת במהירות. לגבי השנים הבאות, הבנק צופה ירידה איטית בריבית ושהיא תישאר מעל ל-3 אחוזים לפחות עד סוף 2026.

בנוסף, לאחר שהבנק הקטין עד כה את מאזנו בכמעט 1.5 טריליון דולר (כרגע בקצב של כ-95 מיליארד דולר בחודש), הנגיד ציין שבקרוב הם יאטו את קצב צמצום המאזן, זאת כדי למתן תנודתיות בשווקי האג"ח שנובעת מכך, אך ההחלטה לגבי התזמון עוד לא התקבלה.

שאר נתוני המאקרו ממשיכים להיות ברובם חיוביים עם עלייה של 2.5 אחוזים בהיתרי הבניה לצד גידול של כ-11 אחוזים בהתחלות הבנייה ושל כ-10 אחוזים במכירות של בתים יד שנייה (פברואר). סנטימנט הקבלנים בארה"ב עלה במרץ ל-51 נקודות הקריאה הגבוהה ביותר מזה כ-8 חודשים. השיפור בענף הנדל"ן נרשם במקביל להתמתנות קלה בחודשים האחרונים בריבית על המשכנתאות החדשות, אם כי זו עדיין גבוהה מאוד.

הבנק המרכזי בבריטניה הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי במידה שמחירי האנרגיה (ובמיוחד מחירי הגז) יישארו ברמתם הנוכחית והאינפלציה תמשיך ותתמתן אנו רואים סיכוי להפחתת ריבית במהלך המחצית השנייה של השנה.

הבנק המרכזי בבריטניה הותיר כצפוי את הריבית ללא שינוי על 5.25 אחוזים. אך בניגוד להחלטות הקודמות בהן מספר חברים הצביעו בעד העלאה של הריבית, הפעם ההחלטה ללא שינוי הייתה פה אחד. הנגיד ציין שלהערכתו סביר שהשווקים מצפים להפחת ריבית עוד השנה. המשך החולשה בנתונים הריאליים לצד הירידה המהירה באינפלציה ל-3.4 אחוזים בפברואר תרמו לשינוי הכיוון. במידה שמחירי האנרגיה (ובמיוחד מחירי הגז) יישארו ברמתם הנוכחית והאינפלציה תמשיך ותתמתן אנו רואים סיכוי להפחתת ריבית במהלך המחצית השנייה של השנה.

האם סנונית אחת מבשרת את בוא האביב? הבנק המרכזי בשוויץ הפתיע את השווקים כאשר הפחית את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז ל-1.5 אחוזים

הבנק המרכזי בשוויץ הפתיע את השווקים כאשר הפחית את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז ל-1.5 אחוזים, מוקדם מהציפיות. הירידה המהירה באינפלציה בחודשיים האחרונים לצד הציפיה שהיא תישאר מתחת ל-2 אחוזים בשנה הקרובה תרמו להחלטה שגרמה גם לפיחות במטבע המקומי. למרות הורדת הריבית המפתיעה, לא נרשמה רמיזה שנראה הפחתה נוספת כבר בהחלטה הבאה.

למרות השיפור בסנטימנט החברות בגוש האירו, במידה שמחירי האנרגיה יישארו ברמתם הנוכחית, גוברים הסיכויים להפחתת ריבית בגוש האירו לקראת אמצע השנה

סנטימנט החברות בגוש האירו השתפר במרץ, כך על פי מדדי מנהלי הרכש הראשוניים שהצביעו על עלייה קלה ל-49.9 נקודות, הקריאה הגבוהה ביותר מזה כמעט שנה. התקווה לשיפור בענפי התעשייה התפוגג כאשר הפסימיות עלתה, בעיקר בשל חולשה בגרמניה וצרפת, מול יציבות יחסית בשאר היבשת. השיפור הבולט היה בענפי השירותים שם החברות יותר אופטימיות. נקודה חיובית נוספת מבחינת הבנק המרכזי הינה שהחברות בסקר לא מצביעות על עלייה בלחצי השכר. להערכתנו, במידה שמחירי האנרגיה יישארו ברמתם הנוכחית, גוברים הסיכויים להפחתת ריבית בגוש האירו לקראת אמצע השנה.

ארץ השמש והאינפלציה העולה. להערכתנו, למרות עליית האינפלציה, התגובות האיטיות של הבנק המרכזי עד כה רומזות שלא נראה עליית ריבית נוספת בקרוב.

שבוע לאחר שהבנק המרכזי ביפן סיים את הריבית השלילית, האינפלציה במדינה ממשיכה להתמיד כאשר עלתה ל-2.8 אחוזים בפברואר (3.2% ללא מחירי המזון ואנרגיה). הנתון מצדיק עלייה נוספת של הריבית במדינה. אך, להערכתנו, התגובות האיטיות של הבנק המרכזי עד כה רומזות שזה לא יקרה בקרוב.

 

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה