הרכב החשמלי: אתגרי שירותי הדרך והגרירה

עמדות טעינה | צילום: באדיבות EV EDGE

העולם דוהר לכיוון הרכבים החשמליים וגם בישראל החל הזרם החשמלי. אם ב-2020 נמכרו בארץ כ-1,500 רכבים חשמליים בלבד, הרי ב-2021 מדובר כבר על יותר מ-10,000 רכבים, קפיצה של יותר מ-700%. השנה אף צפוי לגדול עליית החשמליות על הכבישים, חלקן של קבוצות רכב קיימות וחלקן יבוא של מותגים חדשים בעיקר מסין. ההערכות בענף הרכב הן כי היקף החשמליות ב-2022 עשוי להגיע ליותר מ-25 אלף מסירות חדשות. עדיין מדובר בשיעור קטן ביחס לכלל מסירות הרכבים הפרטיים החדשים בישראל, שהגיע ב-2021 לשיא של כ-300,000 רכבים, אבל הכיוון ברור: הרכבים המונעים חשמל כבר כאן, כחלק מהקורה בעולם.

הסיבה לכך טמונה ביתרונות של החשמליות ברמת החיסכון הכספי לאורך זמן ומגוון הטבות מס. כניסת שחקנים חדשים לשוק אף תיצור תחרות רצינית על המחירים, שצפויים להיות זהים למחירי המכוניות הרגילות ואולי אפילו נמוכים מהם, בין אם בקטגוריות המנהלים והיוקרה, ובין אם בקטגוריות המשפחתיות והקטנות.

מטבע הדברים, לרכבים מתקדמים אלו נדרשים מגוון שירותים מותאמים, בהם כתב השירות הכולל חבילת שירותי דרך וגרירה במסגרת ביטוח הרכב. בהקשר זה, קיימים שני אתגרים מרכזיים לספקים בשוק: עומסי שינוע חריגים ומאפייני תקלות בכבישים או בכתובת המבוטח.

עומסי השינוע החריגים נובעים ממשקלם של הרכבים החשמליים, הכבדים ביותר מ-35% ממקביליהם עם מנועי בערה, בהתאם לקיבולת ולטווח הסוללה – לב לבו של הרכב החשמלי. לדוגמא: משקל טסלה 3 נע בין 1.9-2.2 טון לעומת דגם המנהלים סקודה סופרב השוקל 1.4 טון בלבד, משקל אאודי אי טרון חשמלי הוא מעל ל-2.5 טון בעוד שמשקל מקבילו אאודי 5Q עומד על 1.7 טון ומשקל סקודה אנייק החשמלי עומד על 2.5 טון לעומת אחיו הגדול, סקודה קודיאק, השוקל 1.6 טון בלבד. מבין הדגמים החשמליים, שצפויים לכבוש את כבישי ישראל בשנים הקרובות, נמנים בנוסף יונדאי איוניק 5 במשקל 2 טון, קיה נירו חשמלי עם 1.85 טון וג'ילי גיאומטרי עם 1.65 טון.

הוי אומר: הרכבים הפרטיים בעידן החשמלי מגיעים למשקלים, שהיו שמורים עד כה לרכבים מסחריים. לכן, נדרשים פתרונות "כבדים" יותר בהתאמת הנגררים לעומסי גרירה וחילוץ, יחד עם אמצעים הידראוליים ולוגיסטיים חדשניים להעלאת הרכבים לנגררים ולשינועם למרכזי טיפול ייעודיים.

במקביל, עולם שירותי הדרך והגרירה יתמודד גם עם שכיחות תקלות שונה ברכבים חשמליים, בשל מערכות התוכנה המתקדמות שלהם והמפרט הטכני אשר כולל, בין השאר, מנגנון נעילת כלל הגלגלים עקב חלק מתקלות הרכב. המשמעות מכך היא רכישת מיומנויות ויכולות מתאימות בטיפול ברכב תקוע, לרבות פריצתו, טעינה ניידת של הסוללה במידה והיא התרוקנה ועד לביצוע עדכוני תוכנה, בהתאם לאישור שיינתן לכך מהיצרנים.

לצרכים אלה מתווסף עוד מימד אשר יש לתת עליו את הדעת ועלול להשפיע על היקף התאונות: הסתגלות הנהג לתאוצת הרכב החשמלי ולשקט המרבי בעת נהיגה. טסלה 3 הבסיסית, כדוגמה, מגיעה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך פחות מ-6 שניות, בעוד שהטסלה המשופרת, דגם הפרפורמנס, אף מאיצה מעמדת עמידה ל-100 קמ"ש בתוך 3.3 שניות. מדובר ביכולות תאוצה, שהיו נחלתן עד כה של מכוניות ספורט ולא של מכוניות הנעות בכבישים עירוניים פקוקים. בנוסף, השיוט של הרכב, ללא רעש מהמנוע כמו ברכבי בנזין ודיזל, מקשה על הנהג להרגיש את מהירות נסיעתו מחד ולהתריע בפני הולכי הרגל במרחב מאידך.

על רקע אתגרים אלה, החשמליות יגבירו את הצורך בשירותי דרך וגרירה מותאמים, במורכבויות שונות ממה שהכרנו. אנו ב"בלו" זיהינו מכבר את המהפכה החשמלית ונערכנו במלוא האנרגיה לנתיב הצמיחה המהיר של הרכבים החדשניים. היערכות מקיפה, הכוללת שדרוג מערכים, רכישת כלים חדשניים והתאמת כל התפיסה השירותית והתפעולית למתן מענה יעיל, מהיר ומקצועי גם לזרם החשמלי. נעים קדימה, מתוך חתירה מתמדת לחוויית שירות מתקדמת, בכל עת ותנאי.

 

הכותב הוא סמנכ"ל תפעול בכיר בחברת "בלו" לשירותי דרך וגרירה ולשעבר סמנכ"ל תפעול ושירות בקבוצות רכב גדולות בישראל

כתיבת תגובה