הרלב"ד: מאמצע 2019 אין תקציב למיגון מעקות בטיחות

על רקע זינוק של כ-40% במספר רוכבי האופנוע שנהרגו מאז תחילת השנה התכנסה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים לישיבה ראשונה, כשעל שולחנה 52 קסדות להמחשת מספר ההרוגים • משרד התחבורה: 15 מיליון שקל בשנה חסרים למיגון מעקות • נציג האוצר: בתקציב תחזוקה כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקל אפשר למצוא את הכסף • נציגת משרד התחבורה בתגובה: שיגידו לנו איזה תקנות לא ליישם

רוכבי אופנועים, בסיכון גבוה | צילום אילוסטרציה: אור ירוק

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה לישיבתה הראשונה שהוקדשה לנתוני הפגיעה של רוכבי אופנועים בתאונות דרכים, שזינקו מאז תחילת השנה ב-40% לעומת התקופה המקבילה ב-2019. במשך כל אורכו של הדיון הוצגו לחברי הכנסת ולמוזמנים, על שולחן הוועדה, 52 קסדות שנאספו מרוכבי אופנועים, רובן קסדות שכבר הצילו חיים של רוכבים בתאונה ומאז הן לא בשימוש. הדבר נועד להמחיש, מעבר לכל אמירה, את גודל המחיר בחיי אדם המשולם בדרכים.

היו"ר טופורובסקי התייחס לזינוק האמור במספר ההרוגים מקרב האופנוענים, ואמר כי לא מדובר בגזירת גורל, וכי אם קצת תשומת לב אפשר להציל חיים. הוא הודה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, על האמון שנתן בו ואמר: "כשם שהקטל בדרכים לא פוסק לרגע, כך גם עבודתו ועבודת שאר חברי הוועדה לא תיפסק, כדי לעשות ככל הניתן לצמצם את מספר ההרוגים. העלייה הדרסטית אינה גזרת גורל, עם קצת תשומת לב אפשר להציל חיים".

פי 16 מנוסעי רכב

מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, הציגה נתונים לפיהם הסיכוי של רוכב אופנוע למות בתאונת דרכים גבוה פי 16 משל הנוסעים במכונית. עוד היא ציינה כי מאז תחילת השנה ועד לחודש אוגוסט נהרגו 12 רוכבים בתאונות בהן עף הרוכב על מעקה הבטיחות. לדבריה, הסדרת פס מגן תחתון במעקות הבטיחות זה באחד הדברים הדחופים שיש לטפל בהם. "מאז אמצע 2019 ובמהלך 2020 לא ניתן תקציב להשלמת המיגון. אני מרימה דגל אדום – מדובר בפעולה דחופה שחייבים לתעדף ולמצוא לה תקציב", אמרה. טבת ויזל הוסיפה כי צריך לאשר תקציב של שני מיליון שקל לתכנית ההכשרה לרוכבים להתמודדות עם מצבים מסכני חיים, וציינה כי הרשות תעלה בקרוב בקמפיין הסברה לרוכבים.

מנהלת תחום תקציבי הפיתוח במשרד התחבורה, אושרית קלפוס, אמרה כי בעוד שתקציב האחזקה המינימלי, שיאפשר טיפול בכל הבעיות, עומד על שני מיליארד שקל בשנה, חברת נתיבי ישראל מתוקצב בממוצע ב-1.375 מיליארד שקל בשנה בלבד. כתוצאה מכך חסרים לה 635 מיליון שקל בשנה, ומכאן נובע הצורך לתעדף פעילויות ולכן אין תקציב להשלמת הטיפול במעקות הבטיחות. לדבריה, לפי מודל האחזקה של נת"י נדרשים 44 מיליון שקל בשנה, במשך 9 שנים, להשלים את הטיפול במעקות, כאשר 15 מיליון שקלים בשנה נדרשים להוספת המגן התחתון.

ח"כ אימאן חטיב יאסין ציינה כי שיעור הנפגעים מהמגזר הערבי בתאונות אופנוע עומד על 34%, בעוד שיעורם באוכלוסייה הוא רק 20%. היא קראה לבצע פעולות הסברה ואכיפה גם בקרב האוכלוסייה הערבית. ח"כ יבגני סובה אמר כי צריך להשקיע גם בספורט המוטורי, כדי לאפשר לאנשים להתפרק על מסלול הרכיבה ולא בכבישים. הוא התייחס למיצג הקסדות ואמר כי זה מפחיד וממחיש את הצורך בטיפול בבעיה. סגן שרת התחבורה, אורי מקלב, הצטמרר גם הוא מהמיצג ואמר: "חשבנו שנראה ירידה בתאונות הדרכים בתקופת הקורונה, אך רואים עלייה ואין בכוונתנו להרפות מהטיפול בכך".

אכיפה במקומות המועדים

ראש מחלק תנועה באגף התנועה במשטרה, נועם בגינסקי, אמר כי המשטרה מבצעת אכיפה בעיקר במקומות המועדים, כמו בכבישי הצפון ובמרכזי הערים. לטענתו, במגזר הערבי ישנה הפקרות של רוכבים שנוסעים ללא קסדה ומשתוללים על הכביש. ח"כ חטיב יאסין הגיבה ואמרה כי הכי קל זה להתנער ולהאשים את הקורבן, אבל אי אפשר להשוות בין האכיפה בגוש דן לאכיפה ביישובים הערבים. ח"כ אנטאנס שחאדה ציין כי אתמול נהרג ילד בן 8 בתאונה מחרידה, ואמר כי אם הוא לא היה ערבי סיפורו היה פותח את מהדורות החדשות.

יו"ר מועדון האופנועים הישראלי, אליקו אלג'ם, אמר כי מעקות הבטיחות הן גיליוטינה שחייבים לטפל בה. "מאמצע 2019 אין תקציב ואי אפשר להתעלם מזה יותר", אמר. איש התקשורת ורוכב האופנוע, אלי אילדיס, אמר כי המיסוי הגבוה על צמיגים לאופנועים חסר היגיון, וגורם לאנשים לחסוך ולסכן את חייהם. לדבריו, כך קורה גם בציוד המגן ולכן קרא אילדיס להפחית את המס כדי להקל על הרוכבים. הוא התייחס גם לצבע הסימונים בכבישים במרכב העירוני, ואמר כי מדובר בצבע זול שגורם להחלקה של הרוכבים.

לקראת תום הישיבה התייחס נציג אגף התקציבים באוצר, אריאל הבר, לטענות על המחסור בתקציבים ואמר כי השמיכה תמיד קצרה. לדבריו, "בתוך תקציב של כמעט 1.4 מיליארד שקל בשנה צריך למצוא גם 15 מיליון לטובת מיגון המעקות. קלפוס הגיבה ואמרה: "הכסף גם ככה לא מספיק ליישום כל התקנות. שיגידו לנו איזה תקנות לא ליישם ב-2021".

היו"ר טופורובסקי סיכם ואמר כי צריך למצוא את אותם 15 מיליון השקלים. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הטיפול גם בחינוך ובהסברה וגם בטיפול בתשתיות, ותעשה הכל כדי למצוא את התקציב הדרוש לטיפול במעקות הבטיחות. "צריך לעשות כל מה שניתן כדי להפחית את הסיכוי שאנשים יפגעו שלא לצורך, זו עבודת קודש ואנחנו לא נרפה ממנה", אמר.

כתיבת תגובה