הרשויות מעדיפות 'פינוי בינוי' על פני תמ"א 38

עלייה של 60% בהתחלות בנייה של פינוי בינוי וירידה בהתחלות בנייה של פרויקטי תמ"א 38 • ירידה של 14% במספר הפרויקטים של תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) וירידה של 2% בתמ"א 38/1 – חיזוק ותוספת למבנים קיימים • עדיף שההשקעה במחיר למשתכן הייתה מופנית לבינוי בתוך הערים"

חיים מסילתי ומשה כחלון | צילום: פוטו מרסלו

הרשויות המקומיות בישראל מעדיפות פרויקטים של פינוי בינוי על פני פרוייקטי תמ"א 38. מגמה זו ניכרת בהתחלות הבנייה של התחדשות עירונית, כך עולה מניתוח נתוני הלמ"ס שערכו בלשכת שמאי מקרקעין.

על פי הנתונים, בשנת 2018 הוחל בבניית 3,794 יח"ד בפרויקטי פינוי בינוי לעומת 2,364 יח"ד בשנת 2017 – עלייה של 60%. לעומת זאת, בשנה החולפת הוחל בבניית 2,770 יח"ד בפרויקטי תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה) לעומת 3,204 יח"ד – ירידה של 14%. בפרויקטי תמ"א 38/1 (חיזוק ותוספת לבניין קיים) חלה ירידה קלה של 2%.

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, "מבחינת הרשויות המקומיות, פרויקט פינוי בינוי כולל שדרוג של כל התשתיות בשכונה. לעומת זאת פרויקט תמ"א מהווה תוספת של משפחות חדשות על אותן תשתיות, ואנחנו רואים יותר רשויות שמקפיאות פרויקטי תמ"א. הממשלה הבאה תיאלץ למצוא לכך פתרונות".

לדברי עזרא ערוסי מנכ"ל חברת משהב, "לא בכל מקום ניתן ליישם פינוי בינוי. הבירוקרטיה מאד ארוכה והרשויות יוצרות חוסר ודאות בהיבט של התכנון ומשנות את המדיניות חדשות לבקרים. לעיתים יש מקומות שבהם צריך לקדם גם פרויקטים של תמ"א, היות ויש הרבה בניינים במצב רעוע ועל מנת למנוע אסון חייבים לקדם התחדשות שלהם".

עוד עולה מהניתוח, כי מחוז ירושלים ממשיך לדשדש בכל הקשור להתחדשות עירונית – רק 8% מכלל התחלות הבנייה בשנה החולפת היו בפרויקטי התחדשות עירונית לעומת 11% אשתקד. לעומת זאת מחוז הדרום הינו המחוז הצומח ביותר בכל הקשור להתחדשות עירונית. 12% מכלל התחלות הבנייה במחוז הדרום בשנת 2018 היו בפרויקטי התחדשות עירונית לעומת 2% בלבד בשנת 2017. גם במחוז חיפה חלה עלייה מ-12% לפני שנה ל-17% בשנת 2018.

לדברי, רו"ח אודי בלום, מנכ"ל מטרופוליס, המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית, "אילו הממשלה הייתה משקיעה יותר משאבים וזמן בתחום זה במקום ב'מחיר למשתכן' היינו יכולים אף להגדיל עוד יותר את היצע הדירות במרכז הארץ ובאזורי הביקוש. קיים פער משמעותי בין התכניות וההבטחות הממשלתיות בתחום ההתחדשות העירונית אל מול היישום בשטח".

מחוז תל אביב ממשיך לרכז שיעור גבוה של התחדשות עירונית. בשנת 2018 כ-45% מכלל התחלות הבנייה במחוז תל אביב היו בפרויקטי התחדשות עירונית. סך הכל 19% מהתחלות הבנייה בישראל בשנת 2018 היו בפרויקטי התחדשות עירונית.

כך למשל, חברת קרסו נדל"ן בעיר החלה לאחרונה להרוס בנייני רכבת ישנים ברחוב הכנסת בגבעתיים לטובת פרויקט של 56 יח"ד כולל דירות קטנות.

כתיבת תגובה