הרשות לני"ע תומכת באימוץ תקני שמאות בינלאומיים

שיעור ניכר משוויין של נכסי חברות בדו"חות ומאזנים נמצא בנדל"ן המוערך באופן תקופתי על ידי שמאי מקרקעין • אימוץ התקנים של ה-IFRS יביא את שומות עליהן מתבססים הדו"חות לעמידה בסטנדרטים בינלאומיים

מאזן שנתי | צילום אילוסטרציה: NotarYES, שאטרסטוק

הרשות לניירות ערך הודיעה ללשכת שמאי מקרקעין כי היא תומכת באימוץ תקני שמאות בינלאומיים בישראל. במכתב שנשלח ללשכת שמאי מקרקעין נכתב מטעם הרשות כי אימוץ תקנים בינלאומיים יאפשר להעריך נכסים על פי אמות מידע בינלאומיות – דבר חשוב לחברות ישראליות הנסחרות בישראל ובחו"ל.

במקביל, ארגון השמאות הבינלאומי הכריז החודש כי התקנים הבינלאומיים תורגמו על ידי משרד המשפטים לעברית כחלק מהצטרפותה של ישראל לכ-100 מדינות שאימצו תקינה שמאית אחידה.

לפני כחודש, משלחת של לשכת שמאי מקרקעין השתתפה לראשונה בכנס השמאות הבינלאומי שהתקיים בגרמניה. נושא מרכזי בכנס השנה היה חשיבות אימוצם של תקני שמאות בינלאומיים, על מנת להבטיח אחידות ושקיפות בהערכת שווי הנכסים של חברות המדווחות לבורסה על פי תקני החשבונאות הבינלאומיים IFRS.

יו"ר לשכת השמאים, חיים מסילתי | צילום: דנה קופל

תקני IFRS מודדים את השווי המאזני של החברות בהתבסס על "שווי השוק ההוגן" של נכסיהן. מאחר ושיעור ניכר משווין של נכסים אלו נמצא בנדל"ן שלהן, המוערך באופן תקופתי על ידי שמאי מקרקעין, ישנה חשיבות גדולה להבטיח שבאותן השומות עליהן מתבססים הדוחות תהיה עקביות ואחידות עם ה- IFRS ועם סטנדרטים בינלאומיים. מדינות שמאמצות תקינה בינלאומית חוות עניין גובר מצד משקיעים בינלאומיים.

לדברי יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי "אנחנו חיים בעולם בו עולם העסקים והמסחר גלובלי. מעבר לחברות ציבוריות, אימוץ תקנים בינלאומיים יקל על משקיעים וחברות בינלאומיות להיכנס ולהשקיע בארץ כמו גם על שמאים מקומיים שנותנים שירות לחברות בינלאומיות.

IVSC הינו ארגון שהוקם בשנות השמונים ומאגד כיום מעל 340,000 שמאים שחברים בארגונים המאוגדים ב-IVSC. בין היתר חברות בארגון ארה"ב, אנגליה, מדינות האיחוד האירופאי, רוסיה, הודו, סין, ערב הסעודית, דובאי, אמריקה הלטינית ועוד.

כתיבת תגובה