השבת הקרובה צפויה להיות (י)קרה יותר

לקראת מזג האוויר הסוער הצפוי בסוף השבוע עלויות חימום הבית וזרימת המים השוטפת למניעת קיפאון הצנרת ייקרו עוד יותר את השבת • על הסוחרים הסוגרים את עסקיהם לקראת השבת לשים לב היטב שלא השאירו אפשרות לכניסת מים ורוחות, שלא יגיעו לשבוע הבא עם נזקים • וגם: שימו לב אל השכן הזקן או לשכנה הענייה עם הילדים הקטנים

גשמי ברכה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

סוף השבוע הקרוב עלול לעלות לכם הרבה מאוד כסף. אירועי ההצפות והנזקים הרבים לחקלאות ולרכוש עדיין ניכרות ביישובים רבים ברחבי הארץ. בנהרייה מנסים להתאושש מהשיטפון הגדול ובמושבים הסמוכים לאשדוד, שדה עוזיהו, אמונים וגבעתי, ישנם עדיין תושבים רבים שלא חזרו לבתיהם שנהרסו כמעט כליל.

מהשירות המטאורולוגי נמסר, כי היום אחה"צ, תיכנס ארצה מערכת חורפית קרה מאוד, שחלקה הראשון יהיה מלווה בגשמים חזקים, רוחות ערות, סופות ברקים ורעמים וחשש לשיטפונות, מצפון הארץ ועד לצפון הנגב. החרמון הלבן יתכסה בשמיכה לבנה נוספת. לקראת בוקר יתכן גם שלג במירון-צפת ובפסגות הגבוהות של ערי הצפון.

קניות רטובות לשבת

מחר יום שישי, הקניות לשבת יהיו תחת מטר סוחף, ברוב אזורי הארץ, ובפסגות הגבוהות של ערי המרכז צפוי שלג קל. ילדי ירושלים המצפים למעטה הלבן, עלולים להתאכזב שוב, היות ומידות הקור החזויות, גבוליות לשלג סדיר שנערם על הקרקע.

לסוחרים מומלץ לשים לב היטב בטרם סגירת עסקיהם, שלא השאירו איזה חלון פתוח או מרזב מטפטף, לבל יחזרו ביום ראשון לעגמת נפש ונזקים.

שימו לב, בליל שבת כדאי להדליק חימום לסעודות השבת ואולי גם ללילה ולמחרת. מהשירות המטאורולוגי נמסר, כי הטמפרטורות ירדו עוד ויהיה קר מאוד. במקומות המועדים כמו ירושלים, מומלץ להשאיר פתוח את ברזי המים החמים לזרזיף קל, כדי שהמים בקולטים של דודי השמש לא יקפאו ויגרמו לפיצוצים בצנרת.

הגשמים שיפסיקו לרדת החל מיום שישי אחה"צ, לא יאזנו את הטמפרטורות, שבמהלך השבת הן צפויות לרדת עוד ועוד. מומלץ לכוון שעון שבת למזגן החימום ולשמור על מזג אוויר נעים. במהלך השבת, הטמפרטורות יעלו ממש במקצת ולקראת מוצאי שבת צפויה להגיע קרה, לכל המקומות המועדים לכך. את נזקי הקרה נחוש בתקופה הקרובה במחירי חלק מהפירות והירקות, שהקרה פוגעת בהם קשות.

מניעת פגיעת קור בקשישים

ויש גם מי שדואג לאוכלוסיות שסובלות מהקור, יותר משאר האוכלוסייה. המשרד לשוויון חברתי מפרסם בשיתוף משרד הבריאות, מידע והנחיות להתנהגות נכונה בתקופת גל קור, זאת בשל מזג האוויר הסוער הצפוי בימים הקרובים.

במשרדים קוראים לאוכלוסיות הקשישים וכן להורים לתינוקות ולילדים צעירים, לנקוט במספר פעולות חשובות, על מנת לצמצם את נזקי הקור. שימו לב, פגיעת הקור באוכלוסיות אלו, עלולה לפגוע בהתנהלותכם הכלכלית בימים הקרובים. אם הם יעברו את גל הקור בשלום, ביום ראשון תוכלו לצאת לעבודה כרגיל, על האפשרות האחרת מומלץ שלא לדבר.

בגיל המבוגר קיימת סכנה מוגברת בקור, כתוצאה ממצב של ירידת חום הגוף (היפותרמיה), בו טמפרטורת הגוף יורדת ל- 35 מעלות, כאשר טמפרטורת גוף תקינה היא 37 מעלות בקירוב. רצוי לחמם את הבית בטמפרטורה קבועה, של 24 מעלות בקירוב, מומלץ להיעזר במד חום למדידת טמפרטורת החדר.

במקביל, כדאי לדאוג ללחות בחדר, לאטימה נאותה של הפתחים מכניסת גשם או קור, להלביש וללבוש בגדים חמים אך לא מסורבלים מדי, ולשתות במידה מספקת. גם אם הסבא שלכם או הסבתא לא מבקשים לשתות כל היום, תגישו להם אתם. ההמלצה היא לשתיית 8-10 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא! ואגב את האלכוהול תשאירו בארון, חבל על הכסף. חימום הגוף באלכוהול לסוגיו לא מומלץ ולא בריא.

אם אתם מכירים קשישים המתגוררים לבד ויש לכם רצון לעזור להם, כדאי לשמור אתם על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים – לפחות פעם ביום. זכרו קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם. בזקנה – היכולת לאזן (לווסת) את חום הגוף פוחתת. בשלב ראשון הקשיש לא יתלונן, אולם אם הקשיש לא פעיל מספיק כדאי לבדוק את חום גופו ולעקוב אחרי ההתנהגות.

בכלל, בכזה מזג אוויר חריג, חשוב מאוד להביט מסביבכם ולראות אם יש כאלו הזקוקים לסיוע ולהציע להם אותה, כמו הורים עניים לילדים וכדומה. שלא חלילה תפגע בהם, הבושה הטבעית לבקש עזרה.

גשמי ברכה לרוב

בהקשר לסופה האחרונה, נמסר מהשירות המטאורולוגי, כי מערכת הגשם המשמעותית שפקדה בימים האחרונים את אזורנו, באה בהמשך למערכות גשם תכופות, שעוברות את אזורנו כבר כמעט חודש. ברוב חלקי הארץ, ירדו גשמים בכמויות גדולות ובעיקר במישור החוף המרכזי והדרומי. בניגוד לרוב המערכות שהיו עד כה, במערכת האחרונה ירדו כמויות משמעותיות, גם בדרום הארץ.

השפע האלוקי שיורד השנה ממרום הוא אדיר. ברוב אזורי הארץ כמויות הגשם מתחילת העונה, עולות על הממוצע הרב שנתי לתקופה המקבילה. במספר מקומות, בעיקר במישור החוף, כמויות הגשם כבר הגיעו, לממוצע הרב שנתי לכל עונת הגשם כולה.

בשירות מציינים, שעל פי רוב עד שלב זה של העונה, אמורים לרדת כ-55% מגשמי העונה. אולם במקומות רבים, ירדו כבר יותר מ-80% מגשמי העונה ובמספר תחנות מדידה, כבר התקבלה כל הכמות השנתית הממוצעת.

הכינרת – מאגר המים הפתוח הגדול בישראל – עלתה עד כה ב-1.37 מטר, מתוכם 1.01 מטר רק מתחילת ינואר. נזכיר כי בשנה שעברה, הכינרת התמלאה בחלקה הגדולה ועלתה במשך כל עונת החורף בכ-3.5 מטר. כעת חסרים רק עוד 1.73 מטר לכינרת מלאה. מעבר לגובה זה ייפתח סכר דגניה, כמו בשנת תשנ"ב 1992, ועודפי הכינרת יוזרמו לירדן.

כתיבת תגובה