השוויצרים עוצרים מימון ממשלתי לעמותות וארגוני החרם

רגע של שפיות באירופה. הפרלמנט בשוויץ קיבל ברוב של 111 תומכים ו-78 מתנגדים, החלטה לפיה ייאסר על הממשלה לממן ארגונים ועמותות שמעורבות בפעילות גזענית, אנטישמית או כזו הקוראת לחרם

הפרלמנט בברן, בירת שוויץ. צילום: Lindsay Snow | שאטרסטוק

גם אירופה מתחילה להתפכח? הפרלמנט השוויצרי בברן עוצר את המימון הממשלתי לארגונים האנטישמיים שפועלים נגד ישראל. בין אם מדובר בארגונים ישראלים ובין אם מדובר בארגונים ערביים. ברוב של 111 תומכים מול 78 מתנגדים, קיבל הפרלמנט השוויצרי החלטה לפיה המדינה לא תממן, לא באופן ישיר ולא באופן עקיף, שום פעילות של שום עמותה שמעורבת בפעילות גזענית, אנטישמית או מחרימה. גם אם הפעולה עצמה לה נדרש המימון אינה כזו.

גם אותם ארגונים שקוראים "רק" להחרים תוצרת מיהודה ושומרון לא יוכלו לקבל מימון ממשלתי משוויץ. זאת בעקבות סדרה של מחקרים שערך מכון מחקר אלה

קיבל החלטה לעצור את המימון לארגונים המעורבים בקמפיינים נגד ישראל. על פי ההחלטה, שעברה ברוב של 111 בעד ו-78 נגד, שוויץ לא תוכל לסבסד, גם לא באופן עקיף, פרויקטים המבוצעים על ידי ארגונים המעורבים בפעולות גזעניות, אנטישמיות או מסיתות לשנאה, או בקמפיינים של חרם, משיכת השקעות וסנקציות – BDS.

ההחלטה התקבלה בעקבות סדרת מחקרים של מכון המחקר הבינלאומי NGO Monitor שמרכזו בישראל. המכון שהוקם בעקבות ועידת האנטישמיים שהולידה את תנועת החרם נגד ישראל (ועידת דרבן) פועל לבדיקת אחריות ארגונים לא ממשלתיים. המכון העביר לפרלמנט ולממשלה בשוויץ נתונים שמוכיחים כי כספי מדינה מועברים לארגונים ועמותות שפעילותם מנוגדת למדיניות השוויצרית. כאמור, אתמול קיבל הפרלמנט החלטה לפיה ייאסר בחוק מימון שכזה.

בשולי הדברים נזכיר כי אך אתמול אושרה בכנסת, בקריאה ראשונה, הצעת חוק לפיה ארגונים ועמותות שפועלים נגד ישראל בעולם, או דורשים להחרימה או למשוך ממנה השקעות, לא יכללו בהגדרה "מוסד ציבורי" בישראל. המשמעות היא שעמותות השמאל הקיצוני, עלולות לאבד את ההטבה של סעיף 48 שסייעה בידן לקבל תרומות.

כתיבת תגובה