פתיחת 2023: השווקים בעולם נצבעים בירוק בוהק

שנת 2023 נפתחה בסערה כשמדדי המניות המרכזיים בעולם רושמים עליות חדות במיוחד לאחר הצלילה החופשית במדדים בשנת 2022 | תרחישי האימה שחזו התכווצות בכלכלה העולמית יחד עם אינפלציה גבוהה פגשו מציאות של נתונים מעודדים של נחיתה רכה בשוק האמריקאי כשהאינפלציה יורדת. שוק העבודה נותר הדוק ואף חלה ירידה באבטלה

מסך ירוק בבורסה | צילום אילוסטרציה: shiba0511, שאטרסטוק

שנת 2023 נפתחה בסערה כשמדדי המניות המרכזיים בעולם רושמים עליות חדות במיוחד לאחר הצלילה החופשית במדדים בשנת 2022. לדברי דניאל ג'ורג'י, מנהל דסק ניירות ערך ישראליים, בנק מרכנתיל שממנו נצטט להלן, הצלילה נבעה בעיקרה מהעלאות הריבית המאסיביות בעולם בשל ניסיון הבנקים המרכזים בעולם להתמודד עם התפרצות הר הגעש האינפלציוני בשווקים. עיקר עליית האינפלציה נובע מעודף ביקושים משמעותי בתום משבר הקורונה, שיבושים מהותיים בשרשראות האספקה בשל התחלואה ובמחירי אנרגיה המאמירים בשל המלחמה הלא פוסקת בין רוסיה לאוקראינה.

הפד שנטה להאמין בסוף 2021 שסימני האינפלציה המבעבעים הינם אירוע זמני ובר חלוף החל לטפל בדיכוי האינפלציה רק בחודש פברואר 2022. אז החל ללחוץ על דוושת הגז בקצב מסחרר ועבר למדיניות מרסנת של הידוק מוניטרי והעלאת ריבית בקצב מואץ עד כדי ריבית של 4.75% – הרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. האיחור בתגובה גבה מחיר כבד כשהאינפלציה הרקיעה שחקים וקבעה שיא של 40 שנה בחודש יוני 2022.

 שוק ההון לא נותר אדיש לסחרור האינפלציוני העולמי, בד בבד עם העלאות הריבית האגרסיביות של הבנקים המרכזיים בעולם והחל לתמחר תרחישי אימה של האטה משמעותית בצמיחה, במקביל לאינפלציה דוהרת. מדדי המניות העיקריים ירדו חדות בשנת 2022 לכדי ירידה של כ -33% בנאסד"ק, ה – S&P500 רשם ירידה של כ – 19.5%, הדאקס הגרמני איבד 12.4% מערכו והפוטסי סין צלל ב – 21.6%.

חודש ינואר נצבע בצבע ירוק בוהק כשהמדדים המובילים בעולם סגרו בעליות מרשימות. נציין את מדד הנאסד"ק 100 שמחק כשליש מהירידה של שנת 2022 עם נתון מרשים של עליה של 10.6% וה- S&P 500  טיפס ב – 6.2% , הדאקס הגרמני זינק ב – 8.6% והפוטסי הסיני החזיר כמחצית מהירידה של 2022 עם קפיצה של 11.7% .

האופוריה בשווקים כפי שבאה לידי ביטוי בזינוק במדדי ינואר, נובעת מהתמתנות האינפלציה בעולם ובדגש על ארה"ב כשקצב עליית האינפלציה השנתי ירד משיא של 9.1% לרמה של 6.5%. זאת כשברקע, השפעת התמתנות הביקושים כפועל יוצא של המדיניות המוניטרית המרסנת של הפד. בד בבד, מורגשת הירידה באינפלציית הסחורות כשמחירי האנרגיה וחומרי הגלם מצביעים על ירידה לכדי קצב שנתי של כ – 4.7%. השיא היה בחודש מרץ 2022 כשאינפלציית הסחורות הצביעה על עליה של כ – 14%. רוח גבית נוספת לשוק מגיעה משיפור ניכר בשרשראות האספקה שהיוו אחד מהגורמים העיקריים אשר כאמור, ליבו את האינפלציה ברחבי העולם.

דניאל ג'ורג'י | צילום: יח"צ מרכנתיל

תרחישי האימה שחזו התכווצות בכלכלה העולמית יחד עם אינפלציה גבוהה פגשו מציאות של נתונים מעודדים של נחיתה רכה בשוק האמריקאי כשהאינפלציה יורדת. שוק העבודה נותר הדוק ואף חלה ירידה באבטלה. המיתון שנצפה כאירוע כמעט ודאי בשוק האמריקאי נדחק לעת עתה לקרן זווית. שוק ההון צופה העלאה נוספת אחת לפחות של הריבית והחלת תוואי של הורדת ריבית לקראת סוף השנה לאחר התכנסות צפויה של האינפלציה לכדי 2% במונחים שנתיים.

באירופה הנתונים אף הם מצביעים על סביבה כלכלית חזקה כשהציפיות להתכווצות הכלכלה מתבדים מול נתונים של האטה בלבד. דהיינו, בכלכלה עם שיעור אבטלה שנותר נמוך; חורף יחסית חם שהפיג חשש כבד לקטסטרופה במחירי האנרגיה והביא לירידה חדה במחירי הגז; גידול בהכנסה הפנויה ובצריכה הפרטית.

סין שנטשה בבת אחת את אסטרטגיית 'אפס קוביד' שגבתה מחיר כלכלי קשה, הסירה את מגבלות הקורונה החריפות ופתחה את גבולות המדינה ואת חופש התנועה של האזרחים. בכך הניעה את גלגלי הכלכלה המקרטעים וצפויה להציג צמיחה גבוהה הנובעת בעיקר מגידול משמעותי בצריכה הפרטית והגברת קצב הייצור. גם סין מצטרפת לתחושה האופטימית ומדדי המניות בה מגיבים בהתאם.

מדד ת"א 35 נותר הרחק מאחור בחודש ינואר עם תשואה אפסית ולא השתתף בחגיגה הירוקה העולמית. ניתן להסביר את הנתון העגום בעיקר מהיחלשות בפעילות המשק בדגש על תחום הטכנולוגיה, תחום אשר נפגע באופן מיוחד במחזור העסקים האחרון. סיבות נוספות הן  הרגישות הגדולה לסיכונים הפוליטיים והחשש מהשפעת הרפורמה המשפטית המתוכננת על הכלכלה הישראלית. בשנים האחרונות ההשקעה במדדי המניות המקומיים הניבו תשואות עודפות על פני השקעה מול רוב המדדים המובילים בעולם. להערכתנו, ככל שההתעסקות ברפורמה המשפטית המתוכננת וגלי ההדף שהיא יוצרת תעמיק, פרמיית הסיכון של השוק המקומי עלולה לעלות בהתאם ותעיב על ההשקעה בשוק הישראלי.

ג'ורג'י מציין, שעדיין ישנם גורמים משמעותיים העלולים להעיב על שוק המניות בשנת 2023. גורמים כמו: החשש להסלמה במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שעלולה להתפשט למחוזות נוספים יחד עם הסיכון לקפיצה במחירי הסחורות. התעוררות משמעותית של המשק הסיני שיצרוך משאבים ויקפיץ את מחירי הסחורות. הצריכה הפרטית המבוססת על שוק העבודה ההדוק בארה"ב יכול להזין את האינפלציה מצד הביקושים חרף הריבית הגבוהה. מלחמת סחר מחודשת בין הכלכלה הגדולה בעולם ארה"ב לסין הנושפת בעורפה. מתחים גיאופוליטיים העלולים להוביל למלחמה כשאיראן נוטשת את ההדברות ונראה ששמה פעמיה לעבר האצת תוכנית הגרעין.

חודש ינואר נפתח בסערה, אולם לא ניתן להתעלם מהגורמים העלולים לדכא את שווקי המניות בעולם: סביבת ריבית גבוהה לאורך זמן פוגעת ברווחיות של חברות רבות הנשענות על חוב. השווקים צופים העלאות ריבית נוספות מתונות ואף תרחיש של הורדת הריבית לקראת סוף השנה. אינפלציה לא מרוסנת או פספוס של התחזיות המגולמות בשווקים עלולים להוות מכשול ולהחזיר את הצבע האדום לשוק המניות. להערכתנו, מסכם ג'ורג'י, רמת התנודתיות צפויה להיות גבוהה בשנת 2023.

כתיבת תגובה