התחבורה תשבות; אוטובוסי השבת חוזרים

התח"צ תשבות, הרכבת לא תחדש את פעילותה, אבל התחבורה בשבת תחזור לפעול • בתוך כעשרה ימים עומדת התחבורה באמצע השבוע להפסיק את פעילותה • במכתב של פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות לשרת התחבורה נכתב איום מפורש: "ללא התערבותך, ישראל תישאר ללא תחבורה ציבורית. קריסת הענף תגרום לעשרות אלפי מפרנסים ומשפחות לקרוס כלכלית" • כך נראה 'מוד הפעלה הישרדותי'

'אוטובוס השבת' של 'נעים בסופ"ש' | צילום: עיריית תל אביב יפו

תל אביב מובילה בימים האחרונים עם המספר הגבוה ביותר של מאובחנים החולים בנגיף הקורונה. במשרד הבריאות טוענים, שהמסיבות וחופי הים העמוסים בתל אביב, לצד התרופפות המשמעת בכל הקשור לשמירת ההנחיות, גורמת לגל שני של נדבקים.

למרות סכנת הנגיף, ראשי העיריות תל אביב-יפו, גבעתיים, יהוד-מונוסון, קרית אונו, רמת השרון ושהם מחזירים לפעילות את הקווים הפרטיים שהם מפעילים בשבתות. פעילות המיזם מחלל השבת, הופסקה בחודש מרץ, עם תחילת הסגר הגדול. כעת, עם ההקלות להפעלת תחבורה ציבורית המיועדת כעיקרון להגיע לעבודה ולצרכים דחופים, החליטו העיריות להפעיל את המיזם המיועד לבילויים ומפגשים חברתיים, העלולים לגרום להתפרצות המונית של הנגיף.

בהודעה שנמסר מטעם 'נעים בסופ"ש' נאמר, כי עליית הנוסעים תותנה בחבישת מסכה. סיבוב קל בעיר תל אביב מגלה מספר מועט של אזרחים החובשים מסכה על פניהם, קשה להניח שהבליינים יחזיקו מסכה בכליהם רק לצורך נסיעה באוטובוס. הגבלה נוספת שנקבעה בהפעלת המיזם, מאפשרת ניצול של 75% בלבד ממקומות הישיבה, זאת מכיוון שאין מדובר בתחבורת ציבורית רגילה אלא במיזם פרטי.

עלות חילולי השבת ההמוניים מוערכים ב-10 מיליון שקל לשנה, כאשר את מרביתם משלמת עיריית תל אביב והשאר העיריות האחרות המשתתפות במיזם. לדברי ראש עיריית גבעתיים רן קוניק התקבלו "מאות פניות להחזרת השירות". עצוב.

תחבורה בקריסה

השאלה כעת כיצד תגיב השרה רגב להתגרות חולדאי. בהקשר לדחיית הפעלת הרכבת אמרה רגב: "נחשפנו היום בדיון קבינט הקורונה, לעליה משמעותית בתחלואה אשר נובעת מאי שמירת הוראות הריחוק הפיזי והנחיות משרד הבריאות. לכן התקבלה החלטה, בהובלת המל"ל לדחות הקלות למשך שבוע עד שיתברר מהם נתוני התחלואה. היינו ערוכים להפעלת הרכבת השבוע כולל פיקוח על כמות הנוסעים, חיטוי תחנות ובדיקות חום. אנו מחויבים לשמור על בריאות הציבור".

התמונה כעת היא: רכבת לא, תחבורה בשבת כן. אך מתברר שזה לא כל הסיפור. בתוך כעשרה ימים עומדת התחבורה באמצע השבוע להפסיק את פעילותה. במכתב של פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות נכתב איום ברור לשרת התחבורה מירי רגב: "ללא התערבותך, ישראל תישאר ללא תחבורה ציבורית. קריסת הענף תגרום לעשרות אלפי מפרנסים ומשפחות לקרוס כלכלית".

הפורום מאגד בתוכו את כל חברות התח"צ: אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, נתיב אקספרס, אגד תעבורה, דן בדרום, דן בצפון ודן באר שבע. במכתב, קובלות חברות הפורום, כי "לאחר יותר משלושה חודשים של פניות חוזרות ונשנות לפקידי הממשלה, ועל רקע הירידה הדרסטית במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, לא ניתן מענה אמיתי שיאפשר למפעילי התח"צ כיסוי עלויות ההפעלה והמשך תפעול התחבורה הציבורית בישראל".

תחבורה – הכאוס המושלם

פורום התח"צ הדגיש במכתב, כי ב-18 ביוני, יסתיים פרק הזמן שבו החברות יוכלו להמשיך להיות רווחיות ולהפעיל את התחבורה במתכונת שגרתית. "מתום התקופה, החברות תיאלצנה לעבור ל'מוד הפעלה הישרדותי', הכולל צמצום פעילות משמעותי. קריסת ענף התחבורה הציבורית תגרום לעשרות אלפי מפרנסים, ובהם נהגי החברות, סדרנים ועובדי תפעול לאבד את מקום עבודתם ולהוביל את משפחותיהם להתרסקות כלכלית. באסטרטגיית היציאה שגיבשה, התעלמה ממשלת ישראל באופן בוטה מענף התחבורה הציבורית תוך שהיא לא מציגה מתווה הולם לפערים הכלכליים הדרמטיים שנוצרו עקב המשבר והותירה את החברות ללא יכולת קיום כלכלית".

אנשי הפורום הסבירו כי "משמעות השיבושים בשירותי התחבורה הציבורית בישראל, היא שיתוק המשק באופן מיידי. תנועתם של מיליוני אזרחים בישראל ועובדים אשר רק לאחרונה חזרו לעבודתם תוגבל, ותימנע הגעתם של עשרות אלפי חיילים לבסיסי צה"ל".

ואם לא די בכך, החל מיום רביעי ייסגר לתנועה נתיב באיילון לכיוון צפון, למשך חצי שנה. מדובר בנתיב נסיעה בין מחלף לה גווארדיה ובין מחלף השלום לכיוון צפון, כאשר לתחבורה הפרטית יישארו ארבעה נתיבים בלבד. הסיבה לסגירה: קידום מיזם הנתיבים המהירים, והתחלת עבודות לסלילת נתיב לתחבורה הציבורית. כל עוד אין רכבת ותחבורה ציבורית בפעילות מלאה, צפויים באזור פקקים קשים מאוד. אם תצרפו לכך שביתה במרבית חברות התחבורה הציבוריות, תקבלו כאוס מושלם.

בהקשר זה רק נזכיר, כי לפני תקופה ארוכה קבעו גורמים רשמיים, כי לא ייתכן לסגור נתיב בנתיבי איילון וכי יש לבצע את העבודות בשבת בלבד. עתה, מסתבר שהמומחים מודים שניתן לבצע עבודות גם באמצע השבוע.

כתיבת תגובה