התחזית: לקראת צמיחה כלכלית

בסיכום שנת 2019 ותחזית לשנת 2020: כלכלת ישראל צפויה לצמוח בשנת 2020 בכ-3.0 אחוזים

כלכלה בצמיחה | צילום: Vasin Lee, שאטרסטוק

כלכלת ישראל צפויה לצמוח בשנת 2020 בכ-3.0 אחוזים. שיעור האבטלה נמוך, המשך עליית השכר במשק, המטבע החזק (ושעוד יתחזק) האינפלציה והריביות הנמוכות ימשיכו לתת רוח גבית לצריכה הפרטית.

על פי האומדנים הראשוניים של הלמ"ס הצמיחה ב-2019 עמדה על 3.3 אחוזים, דומה לצמיחה ב-2018 (3.4%) וגבוהה מההערכות המוקדמות. הצריכה הפרטית המשיכה להוביל את הצמיחה ב-2019 עם גידול מהיר של 3.9 אחוזים, בין הגבוהות במדינות המפותחות. עלייה דומה בשיעור של 4.1 אחוזים נרשמה בהוצאה הציבורית.

יצוא הסחורות והשירותים צמח ב-3.3 אחוזים אך עם שונות גבוהה בין יצוא הסחורות (מינוס 1.5%) שהתכווץ בעיקר בשל המשך ירידה ביצוא היהלומים, מול המשך גידול מרשים של 9 אחוזים ביצוא השירותים (בעיקר היי-טק ותיירות). הצד המאכזב בצמיחה נבע מגידול זעום בהשקעות בנכסים קבועים (0.3% בלבד).

להערכתנו, כלכלת ישראל צפויה לצמוח בשנת 2020 בכ-3.0 אחוזים: שיעור האבטלה הנמוך, המשך עליית השכר במשק, המטבע החזק (ושעוד יתחזק) האינפלציה והריביות הנמוכות ימשיכו לתת רוח גבית לצריכה הפרטית, והיא תמשיך להוביל את הצמיחה בישראל במהלך 2020. במקביל, למרות חוזקו של השקל אנו צופים גידול ביצוא השירותים בהובלת ענפי ההיי-טק לצד המשך חוזקה של התיירות הנכנסת והתחלת יצוא גז טבעי. הגורמים הללו יפצו על החולשה ביצוא הסחורות בשל ההאטה בסחר הגלובלי וחוזקו של המטבע.

מנגד, היבוא יצמח בקצב מתון יחסית בשל הירידה הצפויה בהשקעות לצורך יצוא הגז וירידה צפויה ביבוא הרכבים (לאחר העלייה ביבוא ב-2019). ההשקעה בנכסים קבועים תהיה מתונה אף היא על רקע סיום ההשקעות בנושא הגז, ירידה בהשקעות בבנייה על רקע קיטון התחלות הבניה ברבעונים האחרונים, והעדר תקציב ממשלתי ואישור פרויקטים חדשים.

בשוק ההון:

שווקי המניות בעולם סיימו את 2019 בשיא כאשר מדד MSCI העולמי השלים עלייה שנתית של קרוב ל-30 אחוזים (ברוטו במונחים דולריים), הקצב המהיר ביותר מזה עשור (2009).

ההיפוך במדיניות המוניטרית בעולם הביאה לירידה חריגה בתשואות אג"ח הממשלתיות, במיוחד במחצית הראשונה של 2019. בישראל הירידה הייתה משמעותית אף יותר.

השקל מהמטבעות החזקים בעולם עם ייסוף של קרוב ל-8 אחוזים מול סל המטבעות.

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה