התייקרות מקדימה | מחיר ההצטיידות בכלי חד-פעמי

ההיערכות בציבור החרדי לרכישות ענק של חד פעמי עולה לצרכנים ביוקר, עוד לפני עליית המחיר | כך היתל האוצר ביבואנים שביקשו דחייה של מחצית השנה להתארגנות | מדוע הרשתות מאיצות בצרכנים להצטייד בסחורה כבר עתה? | הסיבה: המס חל על החזקת מעל שווי של 10 אלפים ₪ – מה שיחייב את הרשתות לשלם את המס ורק אח"כ לקבלו מהצרכן

נפרדים מכלי החד-פעמי. ערימת צלחות | צילום: stgortol, מקור: Pixabay

המדפים של כלי החד-פעמי ברשתות השיווק שבריכוזים החרדיים, עדיין מלאים, יחסית, ונראה כי הציבור אינו מסתער על הכלים לפני עליית המחיר, אבל השיח הציבורי הינו סביב ההצטיידות. גם הרשתות החרדיות הגדולות, קראו לצרכנים לרכוש מראש ולחסוך מאות שקלים.

אלא שעל פי בדיקה שערך אתר 'חרדים 10' באתר השוואת המחירים 'פריסייז', חלק מהרשתות ייקרו בשבועיים האחרונים בלבד בעשרות אחוזים את מחיריהם של חלק מהמוצרים, עוד לפני המיסוי – תוך שהן מעודדות את הצרכנים 'להצטייד' במלאי.

מה הסיבה לעידוד הצרכנים להצטייד במלאי? מתברר, כך לפי בדיקת 'ביזנעס', כי החוק החדש קובע, כי כל מי שמחזיק טובין ממוצרי חד פעמי בשווי של מעל 10 אלפים ש"ח, ימוסה ביום 01.11 על הסחורה שברשותו. דהיינו, מס הטובין שיושת על כל מוצרי החד פעמי, וכולל את כל סוגי המוצרים (כולל נייר וקלקר, מלבד מפות חד פעמיות), אמור להיכנס לתוקף בתאריך 01.11, יכלול גם את הרשתות שמחזיקות במלאי קיים לשיווק – דבר שלא רק יגרום לקפיצת מחירים של קרוב לפי-שניים, אלא יצר כבר עתה עליית מחיר. ומדוע? כיוון שהרשתות מחזיקות במלאי אדיר במחסניהן, והן עתידות לשלם עליו מס. משכך, הן מעוניינות שהלקוחות ימעיטו את המלאי שברשותן עד למינימום, ובנוסף, ישלמו כבר עתה יותר על הסחורה לפני עליית המחיר הגדולה. כך, יסייעו הלקוחות בכיסוי המס שהרשתות תידרשנה להעביר למדינה באופן מיידי על הסחורה שבמחסניהן (עד שיגלגלו אותו אל הלקוחות).

הקריאה של 'אושר עד' ללקוחות לרכוש מראש חד פעמי | צילומסך

מאז פרסום ההוראה, החלו היצרנים, היבואנים והמשווקים הארציים, לעצור כמעט לחלוטין את פעילותם בתחום, בשל חוסר וודאות. בשבוע שעבר הם אף פנו במכתב ויזמו פגישות עם משרד האוצר ועם אנשי המשרד להגנת הסביבה, אך האחרון השיב כי, "לעמדתנו, המציאות של צריכת כלים חד פעמיים באופן יומיומי ושוטף על ידי חלק משמעותי ממשקי הבית והארגונים בישראל, היא בדיוק ההתנהגות הצרכנית הלא רצויה שמדיניות המיסוי מבקשת לשנות".

במהלך השבוע שעבר, כאמור, אף יזמו היבואנים מפגש עם בכירי משרד האוצר, כדי להביא לדחייה של חצי שנה בחלות ההוראה. אלא של'ביזנעס' נודע, כי במשרד האוצר היתלו ביבואנים. נתנו להם להבין כי תצא הודעה מסודרת על דחיית המס, אך בפועל היה זה תרגיל שביקש למנוע את הצפת השוק במוצרי חד פעמי בזול טרם עלית המחירים.

עם פרסום התקנות החדשות ללא כל דחייה, התחולל כאוס מוחלט בשוק: מוסדות רבים החלו ברכישות רחבות היקף, והספקים מצידם, לצד רשתות השיווק, הקפיצו את המחירים באופן משמעותי, תוך ניצול המצוקה, מתוך שאיפה למנוע מעצמם נזקים כספיים במידה שתהיה ירידה דרסטית בהיקפי הרכישות – של עד 40% כפי שצופה המשרד להגנת הסביבה.

2 תגובות ל: "התייקרות מקדימה | מחיר ההצטיידות בכלי חד-פעמי"

  1. ישראל צריכה שינוי- מי בעד הפיכה והחזרת שלטון העם לממשלה?,

    לפחות שהמס יהיה רק עד 53,000,000,000 [53 מיליארד ש"ח],
    הסכום שבנטטה וליבר התחייבו להעביר למחבלים מרע"ם

  2. צלחת פלסטיק מרעילה את המזון

כתיבת תגובה