התמליל המלא || העימות של ישראל פרוש עם ח"כ ברוכי

ועדת הפנים של הכנסת דנה בנושא העברת שטחים מכפר סירקין סמוך לפתח תקווה לבנייה כשטחי העיר אלעד • ח"כים מכל הסיעות קראו לשר הפנים: לא לאמץ את ההמלצות הלא הגיוניות של ועדת הגבולות • לדברים הצטרף גם נציג דגל התורה ח"כ אליהו ברוכי שדרש פתרונות תחבורה לאיזור לפני בניה – וזכה מראש עיריית אלעד לתגובה פומבית נזעמת • בדיון נרמז מי גרם להעברת השטח לאלעד • ההחלטה הסופית: בידיים של דרעי

דרעי בביקור באלעד | צילום (ארכיון): יעקב נחומי, פלאש 90

"כפר סירקין הוא דוגמה מובהקת לצורך בשמירה על אדמות חקלאיות שעובדו במשך שנים רבות על ידי דורות של בני המקום", פתחה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ' דיון שיזמו ח"כ איתן גינזבורג וח"כ רם בן ברק, על העברת שטחים חקלאיים של כפר סירקין לטובת בניה בעיר אלעד, כפי שאישרה ועדת הגבולות של משרד הפנים. "יותר ויותר אני נתקלת בדוגמאות לשטחים חקלאיים שהדחפורים מהרו להרוס אולם הבנייה עליהם התעכבה שנים רבות בהן החקלאים יכלו עדיין להמשיך ולגדל את גידוליהם. אותם שטחים חקלאיים שהם חלק מהאופי של המרחב הכפרי הוא עקרון שחייבים לשמור עליו כחלק ממכלול סוגי ההתיישבות שקיימים בישראל ואסור לתת לו להעלם גם אם יש וכאמור יש מצוקת דיור".

ח"כ איתן גינזבורג, יוזם הדיון אמר, "נחשפתי להמלצת ועדת הגבולות ולמפות. התחושה של חוסר סבירות – ישוב חקלאי קטן בלב הארץ, נדרש להעביר אדמות לאלעד, ששוכנת מעברו השני של כביש 6, ואין לה רצף טריטוריאלי עם השטח. אחרי שנה וחצי דיונים החליטה ועדה להעביר שטח לטובת פיתוח אלעד, ליצירת הכנסות. אני כופר בהחלטה, שעל פניו נראית חוסר היגיון וצדק. כל הרשויות מסביב מתנגדות שהשטח הזה יעבור לאלעד".

רפי אלמליח, מנהל אגף תכנון ברשות מקרקעי ישראל הסביר את הרציונל שבהעברת השטח. "השאלה הייתה לאיזה מגזר לשייך את המקום, ולאור המצוקה במגזר החרדי, לאחר פעילות אינטנסיבית של מוסדות התכנון, החליטו להמליץ על אלעד. בחנו את כל הנושאים – מי נגד, המחצבה שפועלת מצפון, כביש 6, שטח אש. הוועדה סברה שהעברת השטח לאלעד תהיה פגיעה מינימלית. השטח של סירקין סומן להרחבה ופיתוח, ואם לפתח, אפשר לקדם אוכלוסיה חרדית".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "זו התוכנית המיטבית? אתה מדבר על צורך בבניה. ברור שלעיר אלעד מגיע להתרחב, אבל כשהתחילו לתכנן את העיר, לא היו תוכניות להמשך? עתודה? מראש בניתם בלי עתיד, והיום מגלים בעיה. אני לא רואה היגיון לבנות בצד השני של כביש 6. ולמה יש שטח אש באמצע המדינה? אתה באמת חושב שהתוכנית שהגשתם היא המיטבית?"

אלמליח: "זה הפתרון היחיד. אי אפשר לבנות בשטח המחצבה, כי זה מצוק של 100 מטר. אם הערים השונות היו מקבלות את המגזר החרדי ופותחים להם שכונות חדשות, לא הייתה מצוקה".

ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש: "5000 יחידות דיור זה מינימום להסכם גג. חלק מזה אוכל לבנות רק בעוד 10 שנים, אבל אני לא אוותר על הסכם הגג, כי צריך לסדר את העיר הקיימת. אין לי אולם ספורט, הנוער נושר. אין מועדון קשישים. ביקשתי תנו לי את החלק המזרחי. למה ראש העין קיבלו? תנו לי חלק אחר. פה אומרים לי יש יער נטוע, שם יש מחצבה, ובמקום שלישי לא רוצים שנתחבר עם ציבור חילוני. העיר צריכה לצאת מן המצר".

נעה סגל, מנהלת מפת השלטון המקומי, משרד הפנים: "מסתכלים לטווח ארוך, מדובר באנשי מטה. הוועדה מקיימת דיונים בדרך כלל שנה וחצי. בקרה הזה שנתיים וחצי". יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "ובסוף באתם עם ההברקה הזו?"

סגל: "שמענו את עמדות הרשויות. שר הפנים הוא זה שיחליט, אבל זו ההמלצה. אפשר להיכנס לאתר הוועדה ולראות את הפרוטוקולים. הייתה נציגות של כל מי שרצה לדבר, תושבים, נציגי ארגונים ירוקים, ראשי רשויות. אספנו עמדות. התהליך שקוף. הוועדה מודעת לחסרונות. אלה נושאים מאד רגישים. יש המון עמדות לכאן ולכאן. אין קונצנזוס. הכל מגיע לשר".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "כמה המלצות של ועדות גבולות השר לא קיבל?"

סגל: "כ-20 מתוך כ-80".

עימות פנים-מפלגתי

ח"כ אליהו ברוכי (יהדות התורה) שדרש פתרונות תחבורה לאיזור לפני בניה אמר: "חשוב לא לבנות כלום ב"סירקין דרום", קודם כל צריך לפתור את הקריסה של התחבורה באיזור ולספק פתרונות מול החמרת הקריסה מהבניה בשטח מחנה סירקין. וצריך לשלב ידיים של כל הרשויות ולהחליט היכן כן לבנות אבל לא בסירקין דרום".

אליהו ברוכי | צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

ראש העיר אלעד, ישראל פרוש שהופתע מעמדת עמיתו למפלגה ענה לו בתגובה: "עשית פאשלה היום (בהתנגדות. ח"ב), נדבר על זה אחר כך. אם הייתי הסגן של רמי (גרינברג. ראש העיר פ"ת. ח"ב) גם אני הייתי מתנגד ככה. רמי יודע להציק".

ח"כ ברוכי ענה לו בתגובה: "לא אמרתי לא להעביר לאלעד. אני נגד בניה בשטח הזה, לכולם. אמרתי שלא יבנו שם בכלל עד שייבחנו את כל נושא התשתיות תחבורה באיזור הזה".

פרוש: "אם כבר בונים אז…."

ברוכי" "לא. שלא ייבנו שם!!"

פרוש: "אם כבר בונים, אז שייתנו לחרדים כי יש להם פחות רכבים והעומס על התחבורה הוא פחות".

אחד החברים העיר: "נו, באמת, אדוני ראש העיר. נו באמת. זאת אשליה".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ שביקש לחתור לסיום הדיון אמרה "תודה לך ראש העיר אלעד". אך פרוש הגיב בחריפות: "כולם נגדי היום. אני היחיד שבעד. תני לפחות לסיים".

גם ראש העיר פתח תקווה, רמי גרינברג התנגד, כמובן להעברת השטח, אם כי היה נראה שאיכפת לו כי מדובר בשטח ייעודי דווקא לתושבים חרדים: "בכל האיזור הולכים לבנות עיר קטנה נוספת בקרוב, להעמיס עם עוד 4000 יחידות דיור זה לא הגיוני. אין גם שום הגיון שהשטח יעבור לאלעד, בסוף כל העומס יפול על פתח תקווה. גם לא נכון לצבוע שטח עבור מגזר מסויים".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיימוביץ' סיכמה את הדיון: "יש פה בעיה קשה בהליך קבלת ההחלטות שהוביל להמלצות של ועדת הגבולות בסוגיית התרחבות העיר אלעד. חברי כנסת מכלל הסיעות הביעו פה עמדה ברורה שההחלטה של ועדת הגבולות אינה הגיונית ומצריכה חשיבה מחדש. אין חולק על כך שהעיר אלעד צריכה סיוע ופתרונות אולם כפי שאמרתי קודם בדיון לא פותרים בעיה אחת באמצעות יצירת בעיה אחרת".

לדבריה "הוועדה התרשמה שאין היגיון אורבני, תכנוני ומוניציפלי לסיפוח או העברת שטחי דרום כפר סירקין לשטח השיפוט של העיר אלעד. הוועדה קוראת לשר הפנים אריה דרעי שלא לאמץ את המלצת ועדת הגבולות שהוגשה לאישור בסוגיה ולבחון מחדש מענה ראוי למצוקות העיר אלעד שיאפשרו לעיר להתפתח ולספק את השירותים הראויים לתושביה".

את הדיון יזמו חברי מטה המאבק לבינוי שפוי בסירקין באמצעות חברי הכנסת רם בן ברק ואיתן גינזבורג במה שהוגדר "דיון חירום", והשתתף בו גם חבר מטה המאבק ונציג השכונה החרדית גני הדר ירון קדושים.

3 תגובות ל: "התמליל המלא || העימות של ישראל פרוש עם ח"כ ברוכי"

  1. מר גרינברג ולצבוע ערים חילוניות רק לחילונים זה כן נכון??????
    בושה שאלו הם המנהיגים של היום,
    רק שנאת חרדים מעניין אותם,
    תתביישו לכם!!!!!!!!!!!

  2. מרמי גרינברג אי אפשר לצפות לאכפתיות כלפי חרדים.
    כל מה שמריח ממנו דת הוא הראשון להלחם.
    בין אם יש הגיון ובין אם לא.
    חבל!!!!

  3. גרינברג פועל בהיגיון
    הוא יודע שמי שלא תמך בו בבחירות צריך לנקום בו. נקודה
    איך? תסמכו על העורך דין פייק הזה שאף פעם לא הוסמך שהוא כבר ימצא לצבוע את הכל בדרכים "חוקיות"
    ככה הוא סגר השבוע יוזמה של לימוד תורה בחצר פתוחה של ת"ת
    וככה הוא מתנכל לנושאי הדת בעיר כשהוא מפלה באופן ברור בין מי שתמך בו ומי שלא
    אה, כן, מי שבא להתחנף, ליילל ולשלוח משלחות הוא מסכים לשקול לעזור לו

    ואיך אמר רב קהילה חשוב –
    אצל רמי גרינברג התשובה הראשונה לכל בקשה, לא משנה איזו, היא "לא"
    אחר כך הוא מתחיל לחשוב אולי בכל זאת "כן"
    ואז מציב הגבלות ותנאים שמתאימים לו

כתיבת תגובה