התנועה לזכויות דיגיטליות: אל תיקחו תעודות זהות חכמות

בעקבות אישור הפעלת פיילוט המאגר הביומטרי בחודשיים נוספים עד סוף פברואר הקרוב, קוראת התנועה לאזרחים לא לקחת תעודות זהות חכמות ודרכונים ביומטריים עד שיושלמו הליכי תיקון חוק המאגר הביומטרי

תיעוד ביומטרי. אילוסטרציה: באדיבות המצלם

אתמול (ג) אישרה הכנסת להאריך את פיילוט המאגר הביומטרי בחודשיים נוספים, עד סוף חודש פברואר הקרוב. בשבוע הקודם אושרו בקריאה ראשונה תיקוני החקיקה לחוק המאגר שהוגשו על ידי שר הפנים. לנוכח הזמן הדרוש להשלמת תיקוני החקיקה בקריאה שנייה ושלישית, ביקש שר הפנים אריה דרעי מוועדת המדע של הכנסת לאשר הארכה נוספת – שלישית במספר – בפיילוט.

יושב ראש הוועדה, חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תהה בקול מדוע ביקש השר להאריך את הפיילוט פחות משבועיים לפני תום התקופה ולא קודם לכן. אך למרות הערתו זו, זכתה הבקשה לרוב דחוק בוועדה וכאמור, עלתה להצבעה במליאת הכנסת.

תיקוני החקיקה בחוק המאגר נועדו לרכך את הביקורת הציבורית הנוקבת נגד המאגר. בין השאר קובעים תיקונים אלה כי כל אזרח יהיה רשאי לבקש שטביעות האצבע שלו לא תשמרנה במאגר. אם כך נשאלת השאלה מדוע בכלל יש לקחת אותן.

בכל מקרה, כאמור, בעוד חודשיים, לאחר השלמת החקיקה, אמור המאגר להפוך לחלק מחייהם של אזרחי ישראל. לנוכח ההחלטה, קוראים בתנועה לזכויות דיגיטליות לא להצטרף למאגר עד שיוודא המצב החוקי בנושא. מהתנועה נמסר כי: "קול ההיגיון מתחיל להישמע בכנסת. כבר עכשיו מבינים חברי הכנסת כי אין שום צורך בטביעות האצבע, והחוק המוצע שמונח על שולחן הכנסת לא עומד לחייב את האזרחים להכניס את טביעות האצבע למאגר.

"אנחנו מאמינים ומקווים שאורו של השכל הישר ימשיך להאיר על תהליכי החקיקה בכנסת וכי המאגר יבוטל, גם אגירת טביעות האצבע וגם אגירת תצלומי הפנים. אך בינתיים, בתקופת אי הוודאות, אנו קוראים לאזרחי ישראל שלא לקחת דרכונים או תעודות זהות ביומטריות, לפחות עד שיתקבל החוק המקל בנושא".

היועץ המשפטי של התנועה, עורך הדין יהונתן קלינגר אמר בתום הדיון בכנסת, כי: "בעוד ששר הפנים החליט כבר שטביעות האצבע של אזרחים לא ישמרו במאגר הביומטרי, מגיע משרד הפנים ומסביר שהוא אינו ערוך לכך ודורש חודשיים שבהם הוא לא יאפשר לאזרחים לקבל תעודות חכמות בלי שיתנדבו לניסוי ויתנו את טביעת האצבע שלהם. אנחנו קוראים לאזרחים לסרב להצטרף לניסוי שכן בעוד חודשיים יוכלו לקבל את אותה התעודה בלי שטביעות האצבע שלהם ישמרו במאגר.

העובדה שמשרד הפנים מגיע בתירוץ של אי מוכנות היא לא חדשה, ואני לא מצפה שהם יעשו משהו אחר בסוף הפיילוט. פתאום אחרי שהשר החליט שאין טביעות אצבע הם עוד עשויים לבוא עם תירוץ שהם לא יכולים למחוק את הטביעות".

כתיבת תגובה